Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla nätverksportar till iMac lime

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-22 01:32

jag har en limefärgad tidig iMac, typ 300-400mhz (har inte kollat för den användas bara till att göra fakturor)

Men det är bara en nätverksport på den, och jag behöver 2, en till kabelmodemet, coh en till skrivaren som går genom ethernet.

jag köpte nätverksswitch på clas olsson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1642058) som gav fyra portar, men det verkar inte funka med skrivaren, internet funkar, och lampan som skall indikera att porten är ansluten lyser där skrivaren är inkopplad, men macen hittar inte skrivaren.

har jag gjort något fel, eller är det nåt annat jag behöver

En router skulle göra susen, men det blir nog lite lättare om du berättar mer hur det är konfigurerat. Får du IP från kabelmodemet? Har skrivaren fast IP? Osv...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-24 18:44

Jag skulle nog tro att en router är läge här eftersom du har kabelmodem. En router agerar som DHCP server till din dator och din skrivare samtidigt som den har en separat port för ditt kabelmodem (WAN-port). Med DHCP så betyder det att den kommer att automagiskt dela ut IP adresser till din dator och din skrivare (förutsatt att de är inställda på dynamisk IP). Den konfiguration du kör nu med en switch är inte den lösning du letar efter, det som kan hända i ditt läge (om din internetleverantör tillåter det) är att din skrivare nu fått en global IP adress vilket gör att den nu är ute på "nätet" och om jag får reda på den skulle jag i princip kunna skriva ut på din skrivare "as we speak"...

Så byt in din switch och köp en router då får du en hårdvarubrandvägg på köpet och det är inte helt fel.

1
Bevaka tråden