Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X server och inloggning via FTP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har dragit igång FTP servern på en OS X 10.4.8 server.
Jag har gjort en Share Point som ska agera FTProot.
Rättigheterna på den mappen är en egen grupp kallad ftpusers, den har fulla rättigheter.
I den gruppen ingår alla normala användare på servern samt ett mer generellt konto som ska kunna användas av utomstående.

Alla kan logga in på FTP med sina användare uppgifter, förutom det sista kontot.
Hur kommer det sig?
Jag har kollat röttigheterna mer än en gång och allt verkar stämma.

Vad kan jag ha gjort för fel?

Senast redigerat 2006-11-21 19:06
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-21 17:35

Har användaren att inloggningsnamn som finns i listan [FONT="Courier New"]/etc/ftpusers[/FONT] möjligen?

Glömde säga att jag även kollat där. Nej där finns inte det namnet med.
Det är heller inget namn som krockar med något systemnamn.

Jag provade nu att göra om hela FTP delen.
Stänge av FTPn. Raderade användaren och gruppen.
Stängde av share pointen.

Gjorde sedan följande:
1: Skapade gruppen som FTP användarna ska tillhöra.
2: Skapade en share point som ska agera FTP root.
3: Ändrade så att share pointen bara ska kunna nås av ovan nämda grupp.
4: La till den generella FTP användaren i gruppen FTP Användare.
5: Startade FTP servern.
Provade ansluta:
Could not open host ftp.domän.se: username and/or password was not accepted for login.

Provade sedan att lägga till de andra användarna på servern i FTP Användar gruppen och provar att logga in på FTP servern. Fungerar direkt.

Jag fattar inte vad jag gör för fel.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-21 22:14

Har du provat med olika användarnamn? Verkar lurt att dina övriga användare kan logga in och inte den du vill logga in med...

Jag har två grupper på servern. En för de anställda och de kommer åt alla utdelningar.
Sedan har jag FTP gruppen där att anställa finna med sedan denna unika genrella användare och det är den jag inte kan logga in med av någon anledning.
Alla rättigheter ser ut som de ska det är ftp gruppen som äger FTProot mappen osv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-22 09:10

OSX servers ftp är under all kritik, om du verkligen vill använda ftp, köp en riktigt program till det.
Jag kan rekomendera Rumpus isof, klarar SSL-FTP och har ett snitsigt webinterface som gör att man kan hämta/lämna filer i webbläsaren.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-23 09:14

Och om man inte är beredd att hosta upp dollarsch kan "PureFTPD Manager" vara ett bra alternativ.

Kunden har inte behov av något mer än vad 10.4 inbygda klarar av. Därav tänkte jag först köra den. Men löser sig inte detta måte jag se mig om efter ett annat alternativ så klart.
De har en gammal gammal Rumpus licens - kanske ska titta på vad de kostar att uppgradera den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-17 22:48

Hur gör man med denna inbyggda FTP saken? Jag startar FTPn i systeminställningar>Fildelning>Tjänster

Men kan jag på nått sätt konfigurera detta? alltså göra så att vissa användare bara får tillgång till vissa mappar, och välja om dem enbart kan ladda upp eller ner?

1
Bevaka tråden