Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari utgråning blir galet vit

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Vi har problem med vår site i Safari. Det fungerar i alla andra browsers oavsett plattform.

Så här ser bland annat Organisationsnummerfältet ut i Firefox på Macen (och i IE på PC, och alla andra):
http://www.99mac.se/attachment.php?attachmentid=9672&stc=1&d=1164106132

Och så här ser den ut i Safari:

http://www.99mac.se/attachment.php?attachmentid=9673&stc=1&d=1164106132

Som ni kan se på nedre bilden så har jag lagt till sourcen jag utvinner från sidan. Är det onBlur som spökar i Safari eller vad?

PS: Jag har, som ni kan se, suddat ut känsliga uppgifter.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Tjena,

Vi har problem med vår site i Safari. Det fungerar i alla andra browsers oavsett plattform.

Så här ser bland annat Organisationsnummerfältet ut i Firefox på Macen (och i IE på PC, och alla andra):
http://www.99mac.se/attachment.php?attachmentid=9672&stc=1&d=1164106132

Och så här ser den ut i Safari:

http://www.99mac.se/attachment.php?attachmentid=9673&stc=1&d=1164106132

Som ni kan se på nedre bilden så har jag lagt till sourcen jag utvinner från sidan. Är det onBlur som spökar i Safari eller vad?

PS: Jag har, som ni kan se, suddat ut känsliga uppgifter.

Kan det bero på att Safari är det enda webläsaren som har stöd för färgkorrigering (ColorSync)? Dvs de övriga webläsarna visar fel nyans?

Tanken är väl kanske inte fel, men om du tittar i sourcen, kopiera färgvärdet, och gå in i Photoshop, klicka på färgrutorna i paletten till vänster, och klistra in färgvärdet i rutan nere till höger så ser man att det är rätt färg som dyker upp i de andra webbläsarna. Safari gör fel... verkar det som.
Se bild:

Ingen som kan förklara varför 8A8A8A blir sådär vitt i Safari med den där genomsprungna koden? Ser nästan ut som CCCCCC istället... blir galen.

Påverkas färgen i Safari om du väljer en helt annan färg?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 01:46

Safari har väldigt litet stöd för att styla formulärelement. Min gissning är att man inte kan påverka textfärgen i input-fält i Safari, och att texten blir ljusgrå för att elementet är disabled.

Ursprungligen av Balkelito:

Safari har väldigt litet stöd för att styla formulärelement. Min gissning är att man inte kan påverka textfärgen i input-fält i Safari, och att texten blir ljusgrå för att elementet är disabled.

Om elementet är disabled är det riktigt som Balkelito säger att texten blir ljusgrå. Då kan man byta från disabled till readonly, då blir det lättare att läsa.

Ursprungligen av Balkelito:

Safari har väldigt litet stöd för att styla formulärelement. Min gissning är att man inte kan påverka textfärgen i input-fält i Safari, och att texten blir ljusgrå för att elementet är disabled.

Ursprungligen av The Real Viking:

Om elementet är disabled är det riktigt som Balkelito säger att texten blir ljusgrå. Då kan man byta från disabled till readonly, då blir det lättare att läsa.

Nja, nu har vi testat att ändra färg i koden och det fungerar. Så det var inte heller problemet.
Problemet är att nu blir färgen för mörk i FireFox både på Mac o PC. I IE på PC ser det fortfarande ok ut eftersom IE verkar använda sig av nått alternativt sätt för att visa text som är disabled. Så färgen verkar i stort sett kvitta.
Och allt är deffat i en java-fil... så vi kan inte använda oss av" If = Firefox then ta en ljusare färg"-metod tyvärr

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Nja, nu har vi testat att ändra färg i koden och det fungerar. Så det var inte heller problemet.
Problemet är att nu blir färgen för mörk i FireFox både på Mac o PC. I IE på PC ser det fortfarande ok ut eftersom IE verkar använda sig av nått alternativt sätt för att visa text som är disabled. Så färgen verkar i stort sett kvitta.
Och allt är deffat i en java-fil... så vi kan inte använda oss av" If = Firefox then ta en ljusare färg"-metod tyvärr

Jo, memark har rätt i att ett fält som inte är redigerbart skall se ut som att man inte kan redigera. Jag brukar vanligen strunta att lägga texten i fält, utan bara visa texten. Men nu kunde du ändra färg iallafall, bra!
Ja, det ser så ut som du får göra en javascript som ger olika färger beronde på vilken webläsare som används. Det är nog bäst så ur användarperspektiv.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-22 10:33

Fast readonly är imho inte riktigt bra ur ett användarperspektiv. Det är ofta svårt att se skillnad mot ett vanligt fält, och man kan dessutom markera texten, men inte ändra den. Min erfarenhet är att det främst leder till irritation.

Tack så mycket.

Jag är böjd att hålla med Memark där... man ska se att data är icke-förändringsbart direkt, och man ska inte ens tänka på att testa gå in i fältet.

Har ni några förslag på hur man ska lösa detta problem?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-23 11:14

Håller med Viking här. Daniel, är det alls nödvändigt att använda ett fält istället för att lägga ut texten som just text?

Gott. Ni har så rätt. Det är ju den enklaste lösningen.

1
Bevaka tråden