Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm och batteritid macbook pro 2.33Ghz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-20 23:33

Nu är man åter tillbaka till Apple bärbart. Nya macbook pro med vassaste processorn och grafikkort.
Vad jag kan säga direkt är att Photoshop CS2 är det inga problem att köra, en bild som tar 4.5 sek att rotera 7 grader på en Centrino 1,83Ghz bärbar HP maskin med 2GB raam tar 1,4 sek med powerbooken. Hur snabbt skall det då gå när Photoshop är skrivet för powerbooken? Även rawfiler räknas upp betydligt snabbare med powerbooken än med min HP centrino.

Nu till lite kritik, skärmen är inte dålig men färgegenskaperna och betraktningsvinkeln är mycket sämre än den skärm som sitter i min snart 2år gamla HP. Appleskärmen har dessutom den "glittriga damstrumpan" framför. Ojämn utlyst. Känns lite smutsig. Skärpning Apple, varför inte en lika bra skärm som finns i min HP eller Sony Vaio? Batteritiden är vid bara surfande ca 2tim möjligen 2.5 timmar. Batteridikatorn säger 3tim 15 min men rasar snabbt. Med HPmaskinen hade jag första året 5.5 timmar batteritid.
Maskinen är sval, tyst och snygg. En sak till som är irriterande är den "vassa" framkanten där handlederna vilar för att exv jobba med musplattan.Varför inte en rundare, mjukare framkant
Tangentbordet är ett lyft.
Mikael

Senast redigerat 2006-11-21 00:27
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 01:51

Piss ocså... jag som hoppades att dom hade insett vilken dum idé (vem kom på det egentligen!?) att ha den där vassa kanten på framsidan av tangentbordet... Hatar den när jag sitter med pappas dator..

Skrev i en annan tråd om ett batteri som ska ge upp till två tredjedelar längre driftstid. Ska rapportera om hur pass mkt bättre det är när jag fått datorn + det batteriet

Vad du däremot syftar på med den glittriga damstrumpan anser jag är lite svårare att lista ut

Själv så fick jag en aha uplevelse när jag jämförde min MBP C2D 15" med skärmen på iMac G5 1st Rev.. skillnaden i färgåtergivning är markant.. blir till att skaffa skärmkalibreringsverktyg. Nån som har erfarenhet av Pantone Huey? Visst kan man gå för en Eizo skärm och spyder kalibreringsverktyg, men för mig som fotoentusiast och inte proffs md dito buget så verkar Huey:n vara ett bra val..?

Håller med Mikael om Photoshop, var lite rädd att det skulle upplevas trögt på Intel-Mac men de farhågorna har inte besannats

/Johan

  • Medlem
  • 2006-11-21 12:19
Ursprungligen av friluftsjohan:

Själv så fick jag en aha uplevelse när jag jämförde min MBP C2D 15" med skärmen på iMac G5 1st Rev.. skillnaden i färgåtergivning är markant.. blir till att skaffa skärmkalibreringsverktyg. Nån som har erfarenhet av Pantone Huey? Visst kan man gå för en Eizo skärm och spyder kalibreringsverktyg, men för mig som fotoentusiast och inte proffs md dito buget så verkar Huey:n vara ett bra val..?

Håller med Mikael om Photoshop, var lite rädd att det skulle upplevas trögt på Intel-Mac men de farhågorna har inte besannats

/Johan

Angående Pantone Huey. Ja den den duger till dig om du förstås inte är proffs. Den är billig och bra. Jag har den och är riktigt nöjd med den. Visst hade man kunnat skaffa Eye One men har man inte pengar till de så är Huey bästa alternativet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-21 12:04

Jag har försökt profilera den inbyggda skärmen med EyeOne2 vilket fungerar så där bra. Skärmen har alldeles för hög native färgtemperatur = 7000K . Den går inte att få "neutral grå" utan att ha en svag kall blågrå ton.Återgivningen av färger /nyanser är dessutom klart mindre i Appleskärmen än min tidigare bärbara arbetsmaskin HP. Apple skärmen har en sådan snäv betraktningsvinkel att en " bra " färgåtergivning kan bara ses i en vinkel, rör man huvudet det minsta upp eller ner förändras färgåtergivningen så mycket att skärmen inte är bra att ha som mobil arbetsstation
Mikael

Tack för svar Mikael och icep! Mikael: ja något finlir med färgerna verkar ju inte vara optimalt att utföra på en bärbar mac, har tankar på och köpa en separat skärm i storleksordningen 20" och uppåt, återigen så har jag inte ekonomi och behov nog att köpa proffsskärmar från Eizo och liknande företag, även om jag skulle vilja.. Apples egna cinemaskärmar är ju så klart snyggast rent estetiskt, men så långt jag läst på så verkar de inte vara state of art på något sätt, inte ens prisvärda bortsett från designen då.. Dells widescreen skärmar skall ju tydligen vara samma skärm i lite "fulare" ram men till betydligt plånboksvänligare pris..

Kan nån rekomendera en bra skärm med färgåtergivning man kan lita på i prisklassen max ca 10000Kr Fast, om jag ändå inte kör med "keps" och optimerar färgen på väggarna och väljer rätt arbetsbelysning i rummet kanske det inte spelar så stor roll vilken skärm jag köper?

Pantone Huey verkar ju vara smidig på en punkt i det att den anpassar skärmen efter ljuset i rummet..

mvh johan

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-21 14:35

varför inte en bra 19" för under 3000:-
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1416

Mikael

Tack mikael!

Ja den såg ju inte alltför dum ut, fast jag är lite bortskämd med min 20" på iMacen.. kanske får bli två sånna Eizos (sen är jag inte allt för förtjust i inbyggda högtalare på en bildskärm..)

/Johan

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-21 19:18

Jag testade min gretag "kalibrator" med BasicColor programmet från Tyskland och för att profilera min powerbook. Resultatet blev bättre än med EyeOnes programvara.
Detta gör inte själva skärmen bättre än vad den är, men jag har fått så bra resultat som det är möjligt och inom skärmens förmåga att återge färger och gråskala.
Mikael

1
Bevaka tråden