Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mer ram från Apple eller inte?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-17 14:16

Jag ska nu i dagarna skaffa en Macbook tänkte jag.
Jag sitter nu i dilemmat om jag ska köpa till ramminne direkt från Apple eller om jag ska köpa det löst i någon datoraffär ..

Jag har riktat in mig på mellanmodellen av Macbook, d.v.s den vita med 2Ghz Core 2 duo.
Med studentrabatt får man 2 GB minne för 1565:- extra ..

Är det vettigt att köpa minne från Apple direkt och få 2GB i från början, eller är det bättre att köpa med 1 GB minne och sen köpa 2 st 1GB-minnen från exempelvis komplett eller någon annan affär och sen möjligen sälja 512:orna separat?

Svårt val.. Uppgradering från Apple verkar ju inte vara så fasligt dyr nu längre, speciellt inte när man kör med studentrabatt heller.
Om jag ska köpa 2 st 1GB-minnen från komplett kommer de gå på 1295:-/st.. = 2590:-

Vad kan man få för 2 st 512-minnen ?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 14:41

Är det billigare att uppgradera från apple borde du ju göra det. Tror att 2GB kostade 1740kr så det är ju billigare än 2590kr. Vet ej vad du kan få 512mb för.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-17 15:28

Hmm, tror inte du får så mycket (om något) då även den minsta MacBooken kommer med 2 x 256mb..

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-17 17:32
Ursprungligen av boris91:

Hmm, tror inte du får så mycket (om något) då även den minsta MacBooken kommer med 2 x 256mb..

Menar då alltså 2x512MB RAM...
Men det kanske är vettigare att köpa med 2 GB direkt än att köpa det löst .. Å andra sidan så har man ju längre garantitid på vissa ramminnen, som man köper i en datoraffär...
Här får man ju bara 1 års garanti.

... Hur långt räcker de 1gb:na som följer med förresten? Många pratar om att 2 GB är det enda rätta, men hur långt kommer man på 1GB?
Jag ska dualboota XP också.. Vet ej om jag ska köra via Bootcamp eller om jag ska använda mig av Parallels .. Ska även köra Photoshop, och det lär ju köras via Rosetta som sägs vara lite minneshungrigt.. Ska väl kanske försöka köra lite Final Cut på den också, dock inget avancerat .. 2 GB, behövs det?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-17 18:22

Jag vill bidra med lite allmänna tankar:

Många års garanti på elektronik är en myt - om det håller de första 3 månaderna så håller det under prylens praktiska livslängd. Mitt råd - strunta i extra garanti (betala inte extra för det iaf.)

Handlar du maskin + minne samtidigt från Apple (eller butik) så får du det inmonterat och testat. En del av oss tycker sånt är praktiskt för det tar tid att springa tillbaka och behöva byta om det krånglar etc.

Eftersom du nu är ute efter studentrabatten så är är väl Appleshop enda alternativet för att få 10%? Om någon säljer minnen med samma kapacitet idag för 10% billigare än de andra handlarna så är det nåt "fishy" Enskilda elektronikkomponenter prissätts efter kvalitet idag och det är stenhård konkurrens - det brukar inte skilja många tior på likvärdiga minnes-chip. Är du osäker kolla på pricerunner!

Om du köper till minne så tänk på att skaffa 2 likadana. Mac'ar (och många andra datorer) är beroende av en slags "balans" i minnes-slottarna. Likadana minnen med samma kapacitet ger bäst prestanda.

Bootcamp förändrar inte ditt ursprungliga behov av minne i maskinen. Bootcamp innebär bara två alternativa konfigurationer (system) som är helt oberoende av varandra. Det minne du sätter i maskinen nyttjas därefter av respektive operativsystem med dess förutsättningar.

Windows har alltid behövt oerhört mycket mer minne än vad Microsoft har satt som "minimum resp rekommenderat". Jag anser att XP med mindre än 1 GB ram är väldigt slött om man gör mer än bara surfar på en webbsida i taget.

Mac OS X däremot är mycket effektivare i sin minneshantering så en Mac med 512 MB RAM upplevs som mycket kvickare än motsvarande Windows-PC.

Här hemma har vi nu 2 iMac core2duo en med 1,5 GB RAM och en med 1 GB RAM och skillnaden i performance är försumbar ända tills man har igång både Safari, Mail, Excel, World samt ett par Finder-fönster och iPhoto OCH användare 2 ska logga på maskinen (växla användare) för att kolla sin mail! Då är maskinen med mer minne BETYDLIGT kvickare i vändningarna (dvs växlandet)

Mitt råd: Vet du inte riktigt idag hur ofta/mycket du kommer att sitta och växla mellan olika program tycker jag att du ska nöja dig med 1 GB RAM.
Tänk på att RAM-minne ALDRIG blir dyrare du tjänar inget på att köpa minne för att det är "bra att ha" till våren...

Slutkläm:
Mycket minne är alltid bra men lagom är bra mycket bättre om du har pengar över till annat

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-17 19:13
Ursprungligen av Macsimal:

Jag vill bidra med lite allmänna tankar:

Många års garanti på elektronik är en myt - om det håller de första 3 månaderna så håller det under prylens praktiska livslängd. Mitt råd - strunta i extra garanti (betala inte extra för det iaf.)

Handlar du maskin + minne samtidigt från Apple (eller butik) så får du det inmonterat och testat. En del av oss tycker sånt är praktiskt för det tar tid att springa tillbaka och behöva byta om det krånglar etc.

Eftersom du nu är ute efter studentrabatten så är är väl Appleshop enda alternativet för att få 10%? Om någon säljer minnen med samma kapacitet idag för 10% billigare än de andra handlarna så är det nåt "fishy" Enskilda elektronikkomponenter prissätts efter kvalitet idag och det är stenhård konkurrens - det brukar inte skilja många tior på likvärdiga minnes-chip. Är du osäker kolla på pricerunner!

Om du köper till minne så tänk på att skaffa 2 likadana. Mac'ar (och många andra datorer) är beroende av en slags "balans" i minnes-slottarna. Likadana minnen med samma kapacitet ger bäst prestanda.

Bootcamp förändrar inte ditt ursprungliga behov av minne i maskinen. Bootcamp innebär bara två alternativa konfigurationer (system) som är helt oberoende av varandra. Det minne du sätter i maskinen nyttjas därefter av respektive operativsystem med dess förutsättningar.

Windows har alltid behövt oerhört mycket mer minne än vad Microsoft har satt som "minimum resp rekommenderat". Jag anser att XP med mindre än 1 GB ram är väldigt slött om man gör mer än bara surfar på en webbsida i taget.

Mac OS X däremot är mycket effektivare i sin minneshantering så en Mac med 512 MB RAM upplevs som mycket kvickare än motsvarande Windows-PC.

Här hemma har vi nu 2 iMac core2duo en med 1,5 GB RAM och en med 1 GB RAM och skillnaden i performance är försumbar ända tills man har igång både Safari, Mail, Excel, World samt ett par Finder-fönster och iPhoto OCH användare 2 ska logga på maskinen (växla användare) för att kolla sin mail! Då är maskinen med mer minne BETYDLIGT kvickare i vändningarna (dvs växlandet)

Mitt råd: Vet du inte riktigt idag hur ofta/mycket du kommer att sitta och växla mellan olika program tycker jag att du ska nöja dig med 1 GB RAM.
Tänk på att RAM-minne ALDRIG blir dyrare du tjänar inget på att köpa minne för att det är "bra att ha" till våren...

Slutkläm:
Mycket minne är alltid bra men lagom är bra mycket bättre om du har pengar över till annat

Jag är en van användare av datorer och jag swappar mycket mellan program och har igång väldigt mycket samtidigt på min PC.
Exempelvis kör jag Photoshop, diverse HTML-editors, kör många firefox-fönster samtidigt, några finder med olika mappar uppe + lite musik igång och jag lär säkert swappa mellan Windows och OSX om jag kör Parallells. Parallels är ju lite smidigare än köra dualboot, då man kan swappa lite snabbt och ha båda igång samtidigt.¨

Klarar jag mig fortfarande på 1 GB Ram?
Om inte;
Bör jag isåfall handla det samtidigt med Macbooken eller ska jag köpa det löst och sedan försöka sälja minnena som följde med Macbooken?=)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-17 19:32
Ursprungligen av widde:

Jag är en van användare av datorer och jag swappar mycket mellan program och har igång väldigt mycket samtidigt på min PC.
Exempelvis kör jag Photoshop, diverse HTML-editors, kör många firefox-fönster samtidigt, några finder med olika mappar uppe + lite musik igång och jag lär säkert swappa mellan Windows och OSX om jag kör Parallells. Parallels är ju lite smidigare än köra dualboot, då man kan swappa lite snabbt och ha båda igång samtidigt.¨

Klarar jag mig fortfarande på 1 GB Ram?
Om inte;
Bör jag isåfall handla det samtidigt med Macbooken eller ska jag köpa det löst och sedan försöka sälja minnena som följde med Macbooken?=)

Svaret är nej, om du är såpass van "multi-tasker" ska du ta i med en gång Speciellt som du tänker köra Parallells (som suger i sig duktigt med minne)!

Köp det med datorn och låt Apple bekymra sig om de överblivna 512:orna
Så får du "full fart" direkt ur kartongen
Lycka till!

Tänker själv göra detsamma så fort jag får sålt min IBM Thinkpad

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-17 22:03
Ursprungligen av Macsimal:

Windows har alltid behövt oerhört mycket mer minne än vad Microsoft har satt som "minimum resp rekommenderat". Jag anser att XP med mindre än 1 GB ram är väldigt slött om man gör mer än bara surfar på en webbsida i taget.

Mac OS X däremot är mycket effektivare i sin minneshantering så en Mac med 512 MB RAM upplevs som mycket kvickare än motsvarande Windows-PC.

Tänk på att RAM-minne ALDRIG blir dyrare du tjänar inget på att köpa minne för att det är "bra att ha" till våren...

Jag tycker tvärtemot min Mac Mini med 512mb RAM är BETYDLIGT snabbare under Win XP än Mac OS. Min ovetenskapliga teori till varför det är så är att estetiskt lullull som Mac OS innehåller.

Och ang minnet så stämmer ditt påstående väldigt ofta men det är definitivt ingen tautologi. Jag tänkte köpa till 1Gb minne till minin i somras, men beslutade att skjuta på det då jag precis som du snarare ansåg att priserna borde gå ner. Dessvärre blev det inte så och priserna ökade rejält.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-18 00:47
Ursprungligen av scim:

Jag tycker tvärtemot min Mac Mini med 512mb RAM är BETYDLIGT snabbare under Win XP än Mac OS. Min ovetenskapliga teori till varför det är så är att estetiskt lullull som Mac OS innehåller.

Och ang minnet så stämmer ditt påstående väldigt ofta men det är definitivt ingen tautologi. Jag tänkte köpa till 1Gb minne till minin i somras, men beslutade att skjuta på det då jag precis som du snarare ansåg att priserna borde gå ner. Dessvärre blev det inte så och priserna ökade rejält.

Hej Scim,
Då har du en schysst XP-config! Och du har rätt att priserna kan gå både upp och ner - men över tiden sjunker dom.
Du får gärna förklara vad ordet tautologi betyder...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-18 10:39
Ursprungligen av Macsimal:

Hej Scim,
Då har du en schysst XP-config! Och du har rätt att priserna kan gå både upp och ner - men över tiden sjunker dom.
Du får gärna förklara vad ordet tautologi betyder...

En helt vanlig installation utan några speciella inställningar. Har precis som på Mac-sidan inte så mkt programinstallerade, bara Office, vlc, och annat livsnödvändigt. Hursomhelst så håller jämförelsen med mina tidigare PC-upplevelser också; Mac OS X kräver mer ram.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-20 00:54
Ursprungligen av scim:

En helt vanlig installation utan några speciella inställningar. Har precis som på Mac-sidan inte så mkt programinstallerade, bara Office, vlc, och annat livsnödvändigt. Hursomhelst så håller jämförelsen med mina tidigare PC-upplevelser också; Mac OS X kräver mer ram.

Jo, men det intressanta är att vi har diametralt motsatta erfarenheter. Det är en indikation på att det inte finns några absoluta lagar utan väldigt många avvikelser som är specifika för hur man använder en dator

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-17 18:26

Kort svar på rubriken: inte.

Kort svar: köp minne från apple för det är billigare än i butik. Jag stoppade i 2 gb i min macbook som är påväg hem till mig

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-17 18:58

Billigare än butik, må hända, men inte billigare om man jämför med (andra) internetbutiker....

Ursprungligen av Snooze:

Billigare än butik, må hända, men inte billigare om man jämför med (andra) internetbutiker....

du hittar aldrig bra kvalite minne (2gb) för 1500kr i nätbutik heller! haha.. eller ge mig url i så fall

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-17 19:03

Köpte mina från komplett. Och de har fungerat felfritt. Fast någon url orkar jag inte leta fram just nu, men om du söker så finns det på forumet. Skit samma dock, pengar är inte allt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-18 08:42

tautologi: exempelvis när man säger salsa-sås (salsa betyder ju sås!). En del menar att cd-skiva är tautologi, efter som man i praktiken säger compact disc skiva, disc och skiva är samma ord. Men cd har blivit ett substantiv, inte bara en förkortning, så det gäller inte. Ska man förklara tautologi kortfattat kanske man skulle kunna säga "verbal kaka-på-kaka". Favorittautologien är helt klart "avancera framåt". Hur fasen ska man annars avancera, liksom?

Ett påstående som _alltid_ blir sant är också tautlogi. T.ex "antingen vinner ett av lagen, eller så blir det oavgjort". Vill minnas att det kallas logisk tautologi.

Besserwisser mode: off

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-20 00:56
Ursprungligen av Snooze:

tautologi: exempelvis när man säger salsa-sås (salsa betyder ju sås!). En del menar att cd-skiva är tautologi, efter som man i praktiken säger compact disc skiva, disc och skiva är samma ord. Men cd har blivit ett substantiv, inte bara en förkortning, så det gäller inte. Ska man förklara tautologi kortfattat kanske man skulle kunna säga "verbal kaka-på-kaka". Favorittautologien är helt klart "avancera framåt". Hur fasen ska man annars avancera, liksom?

Ett påstående som _alltid_ blir sant är också tautlogi. T.ex "antingen vinner ett av lagen, eller så blir det oavgjort". Vill minnas att det kallas logisk tautologi.

Besserwisser mode: off

Heter det inte Messerschmidt? :eek:
Tackar för förklaringen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 23:58

Snackade med en kille på apple-affären här i stan och han sa att det räcker med 1 GB ram för att köra parallells förutsatt att man inte har så mycket mer för sig än lite pokerspelande eller liknande.

Någon som kört parallells med 1 GB ram som kan berätta hur det fungerade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 01:21
Ursprungligen av baller:

Snackade med en kille på apple-affären här i stan och han sa att det räcker med 1 GB ram för att köra parallells förutsatt att man inte har så mycket mer för sig än lite pokerspelande eller liknande.

Någon som kört parallells med 1 GB ram som kan berätta hur det fungerade?

Kör Paralells med en virtuell Windows 2000-burk med 128 MB RAM dedikerat. Funkar finfint (fast Windows är äckligt, tvingas använda i jobbet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 15:59
Ursprungligen av Koski:

Kör Paralells med en virtuell Windows 2000-burk med 128 MB RAM dedikerat. Funkar finfint (fast Windows är äckligt, tvingas använda i jobbet).

Sry är ganska ny på området (blivande switcher) så "virtuell windows 2000-burk" säger mig inte så mkt :">

Håller iaf med om windows i allmänhet, enda anledningen att macköpet dröjt är att jag velat ha möjligheten att köra windows om det krävs som i ditt fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-14 16:13

När det gäller problem med Mac så är ju dessa i stor omfattning hårdvarurelaterade, och ofta är det just minnena som strular... Man undrar ju hur ofta de som har problem med sina minnen faktiskt har köpt budget-minnen.

När jag köpte min PowerBook så var minnena hos Apple DUBBELT så dyra som de minnen jag köpte från en datorbutik istället. Nu när jag nyligen beställt en 17" MBP med 3GB minne så valde jag att köpa från Apple, eftersom jag vet att det är kvalitetsskillnad på minnen, och för att skillnaden inte är så enormt stor längre.

1
Bevaka tråden