Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgmarkera med PHP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 13:51

Jag har just lärt mig att färgmarkeringar sparas i .DS_Store-filen i varje mapp.

Det finns tillfällen då det vore coolt om man kunde göra färgmarkeringar med PHP, antingen genom att redigera denna .DS_Store-fil eller kanske via exec() eller kanske genom att aktivera ett applescript med PHP?

Varför sparas informationen binärt i .DS_Store-filen, gör inte det allt bara krångligt?

Nån som vet?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-17 16:09

En tanke är att anropa ett AppleScript som gör detta åt dig. Kod kan du sno här:
http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=2#colorfilelabelsoftracks

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 16:44

Jag testade att skriva ett applescript i terminalen för att sen köra det med exec(), det funkade i terminalen (med osascript) men inte med exec och då tröttnade jag.

Ska jag anropa ett applescript så måste jag passa en variabel till det vilket jag inte vet hur man gör, om det inte står i din lämn som jag inte orkat läsa än...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-17 16:58

Att behöva skicka argument kan man väl alltid komma runt, genom att lagra värdet på fil. Kanske inte jättesnyggt, men det funkar.

I denna artikel beskrivs hur applescript och terminalen kan skicka saker fram och tillbaka:
http://developer.apple.com/technotes/tn2002/tn2065.html

Här är en en snutt ur ett manus jag skrivit som ändrar märkningen på filen i referensen:

-- Kolla om filen finns och ändra då färg på den.
tell application "Finder"
if exists of bildsokvag then

(*Default i OS X för label index är:
Ingen = 0
Orange = 1
Rött = 2
Gult = 3
Blått = 4
Lila = 5
Grönt = 6
Grått = 7
*)
set label index of bildsokvag to 6
set fileFound to true
else
set fileFound to false
end if
end tell

Så, det var inte exakt svar på din fråga, men en bit på vägen.

1
Bevaka tråden