Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa på nätet tungt för processorn?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 10:48

Eftersom jag ser alldeles för mycket badboll när jag är på nätet så börjar jag fråga mig om det är tungt för processorn när jag surfar på nätet? Jag har en single 1.2GHz och 1.5GB RAM.

  • Medlem
  • 2006-11-16 11:02

Hur mycket processorn belastas vet jag inte riktigt, det beror ju delvis på vad du gör och var du är på nätet också, men jag tycker definitivt att den maskin du har borde räcka till vanlig surfning utan badbollande. Jag skulle tippa på att det är annat som slöar ner datorn än din processor. Har du webbläsarna igång länge aktivt och i bakgrunden? Vilken läsare använder du? Har du tömt cache-filer och gjort annat liknande systemunderhåll?

Flashanimeringar tar mycket processorkraft. Ett tips är att köra med Adblock Plus och Filterset.G (http://www.pierceive.com) och lägga in en regel för *.swf-filer.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Flashanimeringar tar mycket processorkraft.

Precis... Testa och dra igång ett antal fönster med Aftonbladet och man få Safari att knäa.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-17 21:46
Ursprungligen av Giggs:

Hur mycket processorn belastas vet jag inte riktigt, det beror ju delvis på vad du gör och var du är på nätet också, men jag tycker definitivt att den maskin du har borde räcka till vanlig surfning utan badbollande. Jag skulle tippa på att det är annat som slöar ner datorn än din processor. Har du webbläsarna igång länge aktivt och i bakgrunden? Vilken läsare använder du? Har du tömt cache-filer och gjort annat liknande systemunderhåll?

Det händer ofta att jag bara sätter datorn i vila. Firefox mestadels men jag börjar uppleva Safari som mera rappt. Var hittar jag funktionen 'tömma cache'? Jag kör DW och reparerar permissions ofta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 14:37

Om man har Safari igång länge drar det mer och mer minne (kan ses i Aktivitetskontroll). Jag gissar att den försöker cacha data och/eller att en del plugins (flash?) inte är blyga med minne. Detta minne lämnar inte Safari tillbaka då den väl fått det.

För mig går det bättre om man ibland startar om Safari. Observera att det inte räcker att stänga alla Safari-fönster; man måste välja "Avsluta" i Safari-menyn eller i dock-menyn.

1
Bevaka tråden