Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm med DVI - passar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-13 21:45

Tjenare!
Har lånet farsans 20" Xerox skärm.. en LCD..
Det är DVI-kontakt till den men får den inte att passa i min mini-dvi adapter..
På ena sidan.. där det är ett avlångt platt stift som ska in.. är det två piggar på var sin sida om det.. men på min dvi-adapter så är det just bara det långa stiftet..
hur gör jag nu?

kollade lite nogrannare nu och ser att det avlånga stiftet i ena kanten på den kontakten från skärmen är på dock får brett för att passa i adaptern till min macbook.. finns det olika sorters dvi?

Senast redigerat 2006-11-13 22:25
  • Medlem
  • 2006-11-13 22:33

Skaffar en annan adapter

Eller en annan kabel till skärmen om det går. Piggarna på var sida om det platta stiftet är till för att skicka en analog signal till skärmen. Om det går att bara använda den digitala signalen så spelar det ingen roll om dessa piggar finns, de kommer inte att användas.

De finns de som helt sonika knipsar av piggarna för att få kontakten att passa, men jag undrar om din farsa skulle uppskatta det...

Här finns lite mer info och utseenden på DVI-kontakter.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-11-13 22:34

Xerox skärmen har säkerligen DVI-I medans mini-DVI adaptern har enbart DVI-D.

Här kan man se de olika DVI standarderna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-13 23:06

Tack så mycket..
har löst det genom att beställt en mini DVI - VGA och se fanns det med en adapter till skärmen från DVI-I till VGA.. så blir två skarvar.. men borde väl funka va? hehe

/Daniel

jag hade samma problem, jag böjde stiften. Kabeln sitter väl inte fast i skärmen så det spelar väl ingen roll om kabeln blir lite modifierad. Du kommer aldrig vilja mata skärmen med en analog dvi-signal ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-13 23:28

men jag tycker det ser ut som att det breda stiftet emellan där är mycket bredare än vad som går in i mini-adaptern.. kanske bara jag som har dåligt ögonmått? hehe.. elelr ska man böja den med?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-18 10:37

nu har jag fått min mini-dvi till vga-adapter, eller vad det nu heter (vanlig bildskärmskontakt)

så nu har jag kopplat det såhär:
Bilskärmen med DVI-I som jag har satt på vga-adapter på.. sen skarv till min mini-dviadapter.. men det funkar inte.. får jag får många skarvar med två adaptrar efter varandra eller hur ska jag göra..

När jag kör på TV:n så har jag ju min DVI-adapter bara och direkt när jag stoppar i den så kommer bilden upp på TV:n.. men på bildskärmen nu är det bara svart..

är det något man måste ställal in för att få bild?

/Daniel

1
Bevaka tråden