Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut extern hårddisk i nätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-16 18:17

Hur gör man för att få en extern hårddisk att synas i nätverket? När jag söker upp en mac med en extern hårddisk i nätverket så hittar jag macen och dess hårddisk samt idisken och lite annat men inte den externa hårddisken jag har inkopplad. Hur får man den synlig? Jag är väl en alltför miljöskadad windowsnisse som inte för mitt liv kan hitta någon funktion för detta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-17 16:31

Tack så mycket. Det gick ju jättebra!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 20:08

Lånar tråden lite.

Funkar detta även med en extern nätverks hdd?

Har nämligen problemet att jag måste gå in i nätverket och ansluta mej till min nätverks hdd varje gång jag startar upp datorn, Jag skulle vija ha det så att den automatiskt kommer upp som ansluten när jag stänger på datorn.

Eller finns det nån annan lösning?

Det är en "Western Digital Netcenter" disk

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-12 15:55

Jag väcker upp denna gamla tråden.
Nu har det gått ett par år sen denna tråden var aktiv och Sharepoints som Wiberg länkade till funkar inte längre med Tiger och Leopard.
Någon som har någon ny idé hur man kan dela en extern hårddisk över ett lokalt nätverk?

Senast redigerat 2009-01-12 18:19
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-12 16:07

Om din disk sitter i en av datorerna på nätverket, och du kryssat i "Bortse från rättigheter på denna enhet" i info-rutan för disken - kommer inte disken upp som ett alternativ när du ansluter till den datorn via Delat i Findern? (Förutsätter att du har kryssat i Visa Anslutna Servrar i finder-inställningarna, eller Visa på skrivbordet under Allmänt i Finderinställningarna...)

Eller välj anslut till server - +K i findern - hamra in afp://datornsnamn._afpovertcp._local/hårddiskensnamn - då borde du mounta den!

Sen borde det gå att ange volymen som ett startobjekt i Kontoinställningarna...

har du den kopplat till datorn via USB/FW? Högerklicka -> visa info -> dela ut

Gå även igen inställningarna under systeminställningar -> delning

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-12 16:53

Jag får det inte att funka. Kör med en iomegadisk som har USB kopplat till en datorerna som sitter i nätverket. Kommer åt datorn hur lätt som helst via fildelningen, men kan fortfarande inte hitta den lösa disken.
Om jag väljer det enklaste sättet och vara väljer att dela ut disken, med alla rättigheter så kommer jag fortfarande inte åt den.
Vad gör jag för fel. Det finns inga alternativ i diskens inforuta mer än "Delad mapp" att kryssa i.

Jag väcker liv i en gammal tråd. Jag försöker precis som inlägget ovan att dela ut en extern hårrdisk på en dator för att kunna köra TM på en annan mac. Jag får bara upp enheten som en delad mapp och TM kan inte välja en mapp utan verkar enbart vilja köra mot enheter.

Någon som vet hur man gör?

1
Bevaka tråden