Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD 4:3-16:9

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-09 23:28

DVD Player 3.2 ... kan man välja 4:3 eller 16:9 ??
isåfall hur..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-10 08:38

Det blir det väl automatiskt utifrån vad som är inställt i filmen. Jag tror inte att man kan välja att spela upp filmen beskuren.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 09:32

nja .. om den automatiken inte funkar...o man vill draaa ut bilden ... som på en wide Tv.
men de går nog inte på Macen

[ 10 September 2002, 09:34: Meddelandet ändrat av: dp ]

Använd VLC istället kanske..
Dessutom slipper du regioner.

Annar så spelar det ju roll vilken skärm, tv o.s.v du har..

[ 10 September 2002, 14:29: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 14:59

var i vlc ställer man in det ?

Fridens!

Jag har efter en dryg månads väntan fått en dual 867 powerMac. Nu vill jag kunna se mitt DV material på en analog tv för att jämnföra samt även ha möjlighet att skicka över klippt material på VHS om det skulle behövas.

Jag har nollkoll när det gäller kort och sådant. Obs det är ingen 7000:- variant jag söker utan något enkelt som kan bli en scart i slutänden.

Tack

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-10 16:01

Här finns en pryl som jag tror fyller dina önskemål. Den finns även hos Sekvencia att beställa. Kostar runt en tusenlapp.

Ringer du istället Midat så vet jag att det går att få ett bättre pris. Har en kollega som betalade runt 800 hos Midat.

Tack för det!

Är den mac-kompatibel då, det såg som den var för pc. en tusing är ju ok.

Om du inte har en dv konverter till tvn utan endast en bildskärms konverterare som det står om ovan kommer du endast få låg upplöst dv på tv vilket inte duger som ref material dessutom kommer du få med fönster kanter /menyer m.m på vhs

Du behöver en dv konverter typ formac kostar ca 4tkr

NÅN GENVÄG FINNS INTE

/Johanw

Fyra lax. puh!

De S-video utgångarna som finns på powerbook modellerna duger de?

Nope - samma problem med em , du får ut en lågupplöst variant

/Johanw

Du ska nog ta det där med en nypa salt. Det som inte duger för honom kan duga i mångt och mycket för dig. tänk efter själv, i vilken situation du är i. Det du ska göra, hur viktigt är det att det ska bli exakt, så att 4 lax är värt det?

Känns det viktigt finns det inga genvägar tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 19:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Använd VLC istället kanske..
Dessutom slipper du regioner.

Jaså? Regionslåset är väl firmware-kontrollerat, om jag inte förstått fel.

Jag vågar påstå att VLC inte gör din DVD-spelare regionsfri.

Oavsett så är VLC klart bäst för uppspelning av DVD

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Använd VLC istället kanske..
Dessutom slipper du regioner.

Jaså? Regionslåset är väl firmware-kontrollerat, om jag inte förstått fel.

Jag vågar påstå att VLC inte gör din DVD-spelare regionsfri.

Jovisst, men VLC dekodar upp VOB o.s.v från mjukvara medans Apples DVD player dekodar via hårdvara. Om du kör mjukvara så kontrolleras inte regionerna alls. Bara pröva själv får du se.

Ta en svensk film. Sen spela en amerikansk film.

I VLC byter den ingen region. Min DVD står kvar på exakt samma region som tidigare med samma antal gånger för switcha tillbaka (x4) till fabriksläge.

[ 17 September 2002, 22:09: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 21:49

Mycket märkligt. Så är det inte här. Jag sätter i en skiva av annan region än den som är inställd, så säger Findern direkt till. Spelar ingen roll om jag använder VLC eller Apples spelare. BOINK! "Vill du ändra region?" Vill jag inte det är skivan oläsbar.

Har försökt kopiera innehållet till hårddisken, det går inte heller. Oläsbar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Mycket märkligt. Så är det inte här. Jag sätter i en skiva av annan region än den som är inställd, så säger Findern direkt till. Spelar ingen roll om jag använder VLC eller Apples spelare. BOINK! "Vill du ändra region?" Vill jag inte det är skivan oläsbar.

Har försökt kopiera innehållet till hårddisken, det går inte heller. Oläsbar.

Vilket OS?

Använd OSeX till att demuxa innehållet på cd´n och forcequitta Apple DVD Player innan den hinner sätta igång. I 10.2 kan du välja att låta systemet vara "idle" när du sätter i en DVD.

Mycket svengelska blev det

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Mycket märkligt. Så är det inte här. Jag sätter i en skiva av annan region än den som är inställd, så säger Findern direkt till. Spelar ingen roll om jag använder VLC eller Apples spelare. BOINK! "Vill du ändra region?" Vill jag inte det är skivan oläsbar.

Har försökt kopiera innehållet till hårddisken, det går inte heller. Oläsbar.

i 10.2 kan du under systeminställningen "CDs and DVDs" ändra DVD program till t.e.x VLC istället för Apple DVD då får du inte några problem.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 01:35

Tack för tips, ska testa. Återkommer med rapport.

Angående orginalfrågan: DVD Player 3.2 kör tyvärr enbart i 16:9-läge om en film kan köras i det läget och 4:3 om det är en film i 4:3-läge. Du själv kan dock tyvärr inte göra något åt vilket läge den ska köra för att visa en film.
T.ex. Ghostbusters och Muppets from Space har sina speciella Visual Commentary Tracks som kräver att filmen körs i 4:3 widescreenläge (dvs svarta kanter över och under) för att silhuetterna av dom som kommenterar ska visas på rätt plats.
I 16:9 läge visas bara en varning som säger att man måste växla dvdspelaren till 4:3-läge för att kunna se på dom där specialspåren och eftersom det inte går så är allt åt skogen
Hoppas verkligen att Apple inkluderar en funktion att välja läge i framtida versioner av Apple DVD Player...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan.ostrand:
Nu vill jag kunna se mitt DV material på en analog tv för att jämnföra samt även ha möjlighet att skicka över klippt material på VHS om det skulle behövas.

Förlåt men du gör detta till ett större problem än vad det egentligen är. Förmodar att du hade en DV-kamera med firevire när du tankade in det i datorn. Gör nu tvärt om och sänd dit redigerade material ut genom samma kabel och in i kameran, koppla samtidigt composite (RCA) till TV´n och bedöm resultatet den vägen. Vissa kameror har även S-VHS ut. Har du otur så är din kamera inte anpassad för detta - SONY PD150 klarar detta mästerligt i kombination med FinalCut Pro, och även iMovie ska klara detta. De kameror som är spärrade enligt EU-direktiv kan avkoderas till ett rimligt pris... fast jag har inga sådana adresser dessvärre.

Olle

1
Bevaka tråden