Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta minne i Mac Mini (Intel)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-11 17:15

Hej,

Vad jag har förstått är det rejält trångt i Minin och jag undrar om man kan byta minne i den på egen hand eller om man måste lämna iväg den? Jag vill ju inte vara utan datorn en sekund så det bästa vore ju om jag kan köpa nya minnen och sedan sätta i dem själv.

Tacksam för svar. // Leif

Nog går det att göra själv men helt enkelt är det inte:
http://www.applefritter.com/Mac_Mini_Take_Apart_Guide

Köper du t ex hos Applestore kan de ju lägga till minne före den skickas. Inte helt gratis dock. Ett annat alternativ är att köpa den i butik och be återförsäljaren installera extra innan du får datorn. Inte gratis det heller.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-11 17:36

Tack för länken. Det verkar ju inte helt omöjligt men jäklar vad trångt det är...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 22:00

Jag har lyckats... trångt och trångt, det är inte så mycket så att det är trångt som att det är mycket saker som måste tas bort. Jag hade speciellt mycket problem med den lilla fläktsladden. Ju mer man pillar desto svårare blev den att få dit igen.
Jag använde minnen av finaste slag från Kingston efter att ha haft problem med föregående mini. Även denna gång fick jag problem, jag fick faktiskt returnera minnena och få nya.
Mitt tips är att ta det lugnt och inte hetsa upp sig. Funkar det inte, sätt i de gamla minnena igen och testa att allt fortfarande är okej.
En sak till föresten, originalminnena om du har 2x256 är osäljbara. Pyttesmå minnen av absolut senaste standard som bara passar i laptops är ju varken användbara som uppgradering eller för nybygge, så dom lär du bli sittande med.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-15 20:19

Tack för tips och länkar.
Emanuel, guiden du länkar till ser ut att vara för G4 Mini eftersom det är de stora minnena i den. Det är en Intelmaskin jag har.
Med en schysst spackelspade och lite tålamod skall det nog lösa sig...

Berätta gärna hur det gick till sen

Gjorde detta och tabbade mig 2 ggr. Inget som inte gick att fixa med öppnade den 4ggr så jag blev en jävel på det. Fattade först inte hur jag fick bort nätverksantennen. Resulterade i att jagdrog ut kontakten till den o loosade trådlösa nätverket. Nästa vända fixade jag det med klämde lilla kabeln som går från on/off-knappen. Resuleterade i 2 nya öppningar så jag fixade det. Glapp i den men jag väntar med att åtgärda den till glappet återuppstår. Nu vrkar det vara kontakt i varje fall.
Tips:
var lugn o metodisk.
Alla 4 skruvar var inte lika långa.
Ha en magnetskruvmejsel/stjärn av den mindre storleken.
Finns en filmsnutt där de öppnar den (jag kan maila). Jag såg den 10 gånger innan jag vågade ta i med spackelspaden. Det var jävligt läskigt o stumt de första 2 gångerna. Sen var det lugnt.

Sett att minnespriserna gått ner igen så jag köper ev en ny kapsel o öppnar igen. Ska skriva en bättre guide då än de jag hittat ute. Siktar även på en ny dvd-brännare o kanske en ny core 2-processor....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-18 10:55

Code Red: Tack för alla tips. Det verkar som att ledstjärnan i hela processen är att bara ta det lugnt och försiktigt. Man är ju lite rädd för att spräcka hela skalet när man tar i lite.

Har nu beställt 2x1MB minnen till "burken" så i nästa vecka skall jag göra mitt försök. Jag återkommer med rapport om hur det gick.

Säg till om jag ska maila filmsnutten. Skalet är av metall o spricker nog inte men med riktig otur kan någon plasthake gå sönder. Osannolikt visserligen och inget som skulle synas efteråt ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-18 11:28

Jag hjälpte min syster med att uppgradera hennes Mini från 512 MB RAM till 2GB... det tog hyfsat lång tid och rekommenderas verkligen att du har en pincett för pilliga småsaker som ska pluggas ur. Eller så var det bara extra jobbigt för att jag har så extremt stora händer.

Jag blev i alla fall en erfarenhet rikare av att göra detta, men undviker gärna att göra det igen, och jag är ändå van vid att öppna datorer och pilla.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 14:27

Jag gjorde det själv, och det svåraste tycker jag var att öppna burken, resten gick som en dans bara man tar det piano. Sen skadar det inte att hålla reda på var den långa skruven ska sitta!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-23 19:28

Sådär ja, nu är Minin uppgraderad till 2GB. Jävlar vad mycket snabbare den blev...
Det gick hyfsat enkelt att byta minnena. Bara man tar det lugnt som sagt var och håller reda på var skruvarna skall sitta. Dock glömde jag sladden till temperatursensorn så fläkten gick i full fart hela tiden, men jag hade inte satt på skalet så det var lätt åtgärdat.

Det gick lättare än väntat, femton minuter från start till mål - då har jag i och för sig bytt på gamla Mac Mini innan men det var bara att ta det lugnt men bestämt med den här.
Jobbigast är fortfarande att lossa skalet.

Det är nog bara att komma in i den som jag upplever som det svåraste momentet. Väl inne i den är det lite småpill, men absolut inget som är jobbigt när man väl förstår sig på hur allt ska sitta då man sätter ihop den igen. Missar man en kabel kan det bli lite jobbigt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-06-29 15:13

Har bytt/installerat minnen i en del Intel och G4 Macminis. Har kommit på en teknik så man bara behöver lossa på airport antennen, de fyra skruvarna runt om och 1 anslutningskabel, sen kan man vinkla upp den lite och pilla in minnena, så slipper man lossa på alla sladdar. Det som fortfarande är pilligast är att komma in i den.

1
Bevaka tråden