Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med mysql

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har efter mkt hårt arbete lyckats installera php och apache. Nu till mysql, och mina frågor:

1. Vid installationen av mysql kunde man välja till "startup item", ska man göra det?

2. Nu har jag installerat det (utan startup item eftersom jag inte vet vad det är till för), men behöver tydligen göra vissa inställningar innan det funkar. Hur gör man det? Är det nödvändigt att installera mysql administration?

3. Jag har även laddat hem administrator, men är inte så sugen på att ha det kvar om det inte medför alltför stora problem att vara utan (kan tilläggas att jag än så länge är total nybörjare på mysql och mac). Om jag nu behöver det, vad ska jag skriva in i fälten första gången jag startar det? (server hostname, port (redan inskriven 3306), user name, password)

Några andra tips på hur jag fixar så att det funkar så snabbt som möjligt?

Ursprungligen av BennyOrm:

1. Vid installationen av mysql kunde man välja till "startup item", ska man göra det?

Det är inte nödvändigt. Installera det om du vill att MySQL ska starta automatiskt då datorn startar. Det är bra om du ska köra installationen som en server på fulltid. I annat fall går det utmärkt att manuellt starta och stoppa servern från den medföljande inställningspanelen MySQL som du når från Systeminställningar. Du kan vara tvungen att dubbelklicka på den medföljande .prefpane-filen för att MySQL ska dyka upp i Systeminställningar.

Ursprungligen av BennyOrm:

2. Nu har jag installerat det (utan startup item eftersom jag inte vet vad det är till för), men behöver tydligen göra vissa inställningar innan det funkar. Hur gör man det? Är det nödvändigt att installera mysql administration?

Efter att du kört installationspaketet från MySQL så fungerar det. Du behöver inte göra några inställningar. Däremot kan det vara värt att ändra lösenordet för MySQLs root-användare för att öka säkerheten. MySQL har inte samma användare som Mac OS X. Det gör du enkelt med MySQL Administrator.

Ursprungligen av BennyOrm:

3. Jag har även laddat hem administrator, men är inte så sugen på att ha det kvar om det inte medför alltför stora problem att vara utan (kan tilläggas att jag än så länge är total nybörjare på mysql och mac). Om jag nu behöver det, vad ska jag skriva in i fälten första gången jag startar det? (server hostname, port (redan inskriven 3306), user name, password)

Om du kör MySQL Administrator på samma dator du installera MySQL på ska hostname vara "localhost", port ska vara "3306", username ska vara "root" och password ska vara tomt. När du väl loggat in med de uppgifterna kan du ändra lösenordet för root under Accounts.

Ursprungligen av Björn Leander:

Efter att du kört installationspaketet från MySQL så fungerar det. Du behöver inte göra några inställningar. Däremot kan det vara värt att ändra lösenordet för MySQLs root-användare för att öka säkerheten. MySQL har inte samma användare som Mac OS X. Det gör du enkelt med MySQL Administrator.

Tack för snabba och grymma svar, allt verkade stämma! Men behöver man inte skapa en användare iallafall? Eller är det bara att köra nu? Har läst något om att det inte är helt säkert att köra som root..

Men, när jag ska ändra lösenord under accounts klagar den på att det inte finns några accounts... Jag är fortfarande lite lost...:)

Ursprungligen av BennyOrm:

Tack för snabba och grymma svar, allt verkade stämma! Men behöver man inte skapa en användare iallafall? Eller är det bara att köra nu? Har läst något om att det inte är helt säkert att köra som root..

Root måste du alltid ha kvar, men om du ska använda root-användaren då du använder MySQL-databaser beror på vad du ska använda MySQL till. Om du ska använda MySQL lokalt för att t ex testa webbapplikationer så är det ingen fara att använda root. Om du däremot har installerat MySQL för att köra som en server ut mot Internet så kan det vara en fördel att lägga till en nya användare under Accounts. Problemet är dock att det är lite knepigare och att du måste tilldela rättigheter åt användaren för varje databas du har. Det är inte så knepigt då man kan det, men du slipper det om du kör med root-användaren.

Ursprungligen av BennyOrm:

Men, när jag ska ändra lösenord under accounts klagar den på att det inte finns några accounts... Jag är fortfarande lite lost...:)

När du tryckt på Accounts i verktygsraden ska du trycka en gång på root i listan till vänster, dock inte på pilen till vänster om root. Till höger dyker flera fält upp. Skriv ett nytt lösenord efter "Password" och upprepa lösenordet efter "Confirm Password". Tryck på knappen "Save Changes" längst ner för att spara det nya lösenordet. Tänk på att du sedan måste använda det lösenordet då du loggar in med MySQL Administrator och då du använder root-användaren i t ex webbapplikationer.

Ett tips - att skapa databaser, tabeller och redigera etc görs med fördel i phpmyadmin (snarare än mysqladmin) - bara att ladda ner och expanera i sites mappen. http://www.phpmyadmin.net

Men det finns inget i listan till vänster, inte ens root. ???

Ah, jag hade klantat mig som vanligt, loggat in med namnet host av nån anledning och inte root... Inga frågor för tillfället alltså, men det kommer nog snart:)

Ok, nu testar jag med en övning jag hittade på idg.se/webstudio, där man ska skriva in i ett formulär lite personer med deras födelsedagar som ska hamna i en databas. Men då måste det i php-koden finnas inloggningsuppgifter för root eller? Som det är nu finns det inte, och när jag försöker lägga till en person blir felmeddelandet: "Warning: mysql_connect(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2) in /Users/Martin/Sites/add.php on line 47", där det i koden står mysql_connect("localhost", "", ""). Jag provade med att ändra i koden till mysql_connect("localhost", "root", "lösenord") men et blev samma fel. Förslag?

Jag har provat lite olika nu och det fungerar om jag skriver mysql_connect("127.0.0.1", "root", "lösenordet") i koden, men det ska man inte behöva göra väl?

Ursprungligen av BennyOrm:

Jag har provat lite olika nu och det fungerar om jag skriver mysql_connect("127.0.0.1", "root", "lösenordet") i koden, men det ska man inte behöva göra väl?

Jo, det är precis som det ska vara. Du behöver inte oroa dig för att skriva ut lösenordet då den färdiga HTML-kod som skickas till webbläsare inte innehåller de delarna.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-10 19:27

Utan att veta något om MySQL tycker jag problemet du beskriver påminner en del om denna tråd
http://www.99mac.se/utveckling/107274-cant-connect-local-mysql-server-through-socket.html

1
Bevaka tråden