Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst problem mac-pc

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-11-09 11:16

Jag har ett trådlöst nätverk hemma baserat på airport express. En powerbook och en stationär pc är ansluten till nätverket. Min fru jobbar på Ikea och vill ansluta med sin pc laptop och ansluta till Ikea via något de kallar en "tunnel". Hon får det inte och fungera, igår anslöt hon bredbandskabeln direkt i sin dator och det fungerade. Detta får mig att tro att det är något jag måste ändra i airport inställningar eller liknande. Jag har ett öppet nätverk. Vad är det jag ska ändra? Jag har även brandväggen på, kan det påverka?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-09 13:09

Det är antagligen VPN som hon menar, kan vara lite lurigt att få att fungera genom en router. Troligen är det någon port i firewallen som måste öppnas.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-09 13:26

Tunnel och ikea, kan då säga säkert att det är vpn.

Det som ska göras är då en portforwarding av portarna som används till den interna ipadressen i nätverket.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-11-09 16:07

Tackar för svaren, men hur gör jag nu detta?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-09 21:10
Ursprungligen av Robban B:

Tackar för svaren, men hur gör jag nu detta?

Du måste först ta reda på vilka portar vpnklienten använder, gör lättast genom att prata med teknikavdelningen på tjejens jobb.

Sen loggar du in på din router och gör så att dessa portar går automatiskt till tjejens ip i det interna nätverket, hur du gör detta vet jag dock inte då jag inte äger en airport express.

När du vet vilka portar det rör sig om så är det bara att ställa in i Airport Administratörsverktyg (som du hittar i mappen Verktygsprogram som ligger i mappen Program) under "Port Forwarding". Kolla Airports hjälpfunktion, det lär finnas där.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-11-10 08:27

Tack igen:)

1
Bevaka tråden