Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brygga ethernet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just köpt en MacBook. Min flickvän har en PC. Vi har bredband via WLAN. Hon har inget WLAN-kort. Vore det möjligt för mig att brygga mina två ethernet interfaces så att jag kan koppla upp mig via WLAN och hon kan nyttja samma anslutning genom en nätverkskabel till Ethernet-porten (RJ45) på min MacBook?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-03 23:24

Jepp. Slå på internetdeling under fildelningsinställningarna i Systeminställningar.

Tackar Kalle! Vi ska testa det!

Vi har kört med detta i en vecka, jag har Internet via Airport och delar ut på kabel-Ethernet, och det har funkat bra men nu installerade jag om Windows på hennes maskin och vi har fått ett skumt problem. Uppkopplingen delas men det går segt som in i hilsike. Försök att pinga utomstånde IP-adresser leder till 100% packetloss, traceroute fungerar ibland. Det går exempelvis att surfa men det tar evigheter att ladda sidor.

Jag har testat att:
- inaktivera windows brandvägg
- inaktivera antivirus-programvara
- inaktivera QoS-stöd
- uppdatera drivrutiner till nätverkskortet
- ändra inställningarna för ethernet (frame och packet size)

Jag kan inte heller skicka filer till henne, det kunde jag innan. Jag kan ansluta till SMB-resurser på hennes maskin men när jag försöker skicka filer misslyckas det, bara en del av filen skickas och Finder hänger sig. Det är uppenbarligen något lågnivåproblem på nätverket. Är det någon som vet på råd???

1
Bevaka tråden