Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Link aggregation pajade med ny switch...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-28 18:20

Jag köpte två nya Netgear-switchar och kopplade upp i går. Poängen med dem var att de hade flera gigabitportar så att jag kunde länka dem och dessutom köra min PM G5 med dubbla gigabitportar inkopplad med full fart.

Det gick bra att koppla upp dem och länka dem. Alla maskiner funkar och hittar varandra. Men servern säger att portarna inte har någon partner, och därför inte fungerar. Jag har alltså båda korten parade med link aggregation till en ny virtuell port som heter bond0. Dessutom har jag slagit av både en1 och en2 i nätverksinställningarna på servern.

Jag kopplade bara ur allt ur den gamla switchen och in i den nya. Inga problem där, förutom att servern inte får näterkskontakt alltså.

Men kopplar jag in kablarna i en gammal switch (10/100) utan konfigurationsmöjlighet så funkar det klocka.

Vad kan det vara för fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 20:56

Den har ju vad jag kan se 802.3ad för trunkning av portar, vilket är bra. Det är standard. Frågan är om det fungerar med de 4 Gigabit-portarna eller bara de 24 100MBit-portarna. de framgår inte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-29 02:00

Måste jag skapa en ny link för att servern ska förstå, eller är det switchen som ska konfas? Hur i så fall?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 10:48
Ursprungligen av Kalle W:

Måste jag skapa en ny link för att servern ska förstå, eller är det switchen som ska konfas? Hur i så fall?

Swichen skall naturligtvis konfas. Det är inte hel-auto på långa vägar än.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-10-29 09:29

Är det verkligen så att switchen har varken serieport eller telnet/ssh inloggning?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-29 11:37

Den har ett webbinterface för konfiguration.

Men jag har aldrig använt switchar som kan konfigureras tidigare. Enbart "vanliga" där det bara är att koppla in sladdarna så är det klart. Trodde faktiskt i min enfald att det var så med de här med.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-30 11:39

Ok. Men hur?

Så här ser inställningarna ut för det båda gigabitportarna jag kopplat in servern i.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 20:02

Du skall gå in på "LAG Configuration" i huvudmenyn. Stäng av autonegotiation och slå på full duplex på de portar du vill använda.
OBS! Jag läser innantill i Management Guide-pdf:n som följer med.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-30 20:06

Det tackar jag för. Ska testa first thing tomorrow.

Hittade inget själv i dokumentationen, men den jag fick med var på fyra sidor enbart. CD:n bestod av ett konfig-program för windows och gav mig heller inget.

1
Bevaka tråden