Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unix syns när Intel Mac mini laddar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vi har nyligen fått en Mac mini Intel Core Duo (den senaste) till oss men saker och ting är itne som dom brukar ...

När Minin bootar så syns inte den gråa skärmen med hjulet som spinner ... nej instället syns en svart skärm med vit text som för mig ser ut som Unix som bootar ..

påminner ingefär som när DOS bootar på PC ... det står grejer som Copyright 2006 University of California och massa andra grejer ... karnel och bla bla bla ...

vad är detta ? jag har testat att ominstallera mac minin men "problemet" består fortfarande ...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-24 09:02

Låter som ett fel, kontaktat supporten?

Fungerar datorn bra i övrigt?

Jag tror det ska vara så på intel-macarna tyvärr. Har sett samma sak på en kompis intel-mini.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 09:11

starta datorn med alt-äpple-p-r nedtryckt. Håll inne tills du hört startljudet 3 ggr. Det kan hjälpa.

edit: stava lite fel

Hade velat ha det så på min mabook, ascoolt ju (om den fungerar bra i övrigt såklart)

Kan det inte vara så att OS X är ställt att starta i "verbose mode"? Då visas ju alla bootmedelanden på skärmen. Har för mig att man kan använda Xupport för att ändra om det till standard.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 09:29

Det är inget fel, den bootar i så kallad "verbose mode", kan vara bra för felsökning mm. För att återgå till det normala, ta upp terminalen och skriv

sudo nvram boot-args=""

Knacka in ditt lösenord när det efterfrågas och tryck enter.
Starta om.

Ursprungligen av rhesus:

Det är inget fel, den bootar i så kallad "verbose mode", kan vara bra för felsökning mm. För att återgå till det normala, ta upp terminalen och skriv

sudo nvram boot-args=""

Knacka in ditt lösenord när det efterfrågas och tryck enter.
Starta om.

ok och om man vill att datorn alltid skall boota i Verbose Mode så skriver man

sudo nvram boot-args="-v"

men om man sätter boot-args="" finns det inget riskt att några andra grejer "stängs av" ?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 10:38
Ursprungligen av Tussen69:

...men om man sätter boot-args="" finns det inget riskt att några andra grejer "stängs av" ?

Som vadå?
Det är ju samma sak som att INTE fingra på tangentbordet vid uppstart. Precis som de flesta vill ha det. De som vill ha det annorlunda, vet precis vad de håller på med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 10:40
Ursprungligen av Tussen69:

ok och om man vill att datorn alltid skall boota i Verbose Mode så skriver man

sudo nvram boot-args="-v"

men om man sätter boot-args="" finns det inget riskt att några andra grejer "stängs av" ?

Nej det är ingen fara. För "normal" boot ska inga argument ges. För single user mode ska du ge "-s" och för verbose "-v" som sagt.

Hoppsan! Det är likadant på vår Mac Mini, som i övrigt funkar hur bra som helst! Ska testa kommandot i terminalen när jag kommer hem!

Såhär är det _inte_ på brorsans Mini.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2006-10-29 15:38

testade på min macbook att starta den i Verbose Mode , men efter jag hade gjort det så behövde jag inte ange lösenordet efter vila eller skärmsläckaren , o det är ju lite dumt ... men
vf blir det så? vill se unix när macen startar

( har bara haft mac i ett par månader )

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-31 01:28
Ursprungligen av jompiz:

testade på min macbook att starta den i Verbose Mode , men efter jag hade gjort det så behövde jag inte ange lösenordet efter vila eller skärmsläckaren , o det är ju lite dumt ... men
vf blir det så? vill se unix när macen startar

( har bara haft mac i ett par månader )

Skumt, fråga apple =P, om det hade varit single user mode (-s) hade jag förståt om du inte bejövde lösenord överhuvudtaget.

1
Bevaka tråden