Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lönt att installera OSX på iMac G3 350?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-22 15:28

Jag fungerar på att installera OSX på en iMac och tänkte kolla med er om det är någon ide.

Det är en iMac G3 350mhz, 40gb hårddisk och 256mb minne, 8m vram.
Det är nu OS9 installerat. Skulle det gå att köra OSX?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 15:48

Det går, men det kommer inte att gå så bra.

Ett perfekt flytande OS9 är bättre än att köra en dator där operativsystemet kommer köras hackigt.

skänk din iMac till välgörande ändamål och köp en intel mac

Jag har två iMac G3 400 MHz som vardera har 192 MB arbetsminne. Den ena kör Mac OS X 3.9 Panther och den andra Mac OS X 2.8 Jaguar utan problem. Mer arbetsminne hade varit trevligare, men det går absolut att arbeta med dem. Jag har inte provat med en iMac på 350 MHz, men jag kan inte hålla med om att det upplevs hackigt.

Se även till att du har den senaste firmware-uppdateringen till din iMac innan du installerar Mac OS X. Se till att läsa handledningen ordentligt.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 18:13

Jag har en iMac 233mhz G3 med 160mb RAM som jag nu kör 10.2 på, har tidigare kört 10.3 på den, UTAN PROBLEM! Prova - tycker du inte om det så kan du alltid lägga in OS 9 igen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 18:51
Ursprungligen av governor:

Ett perfekt flytande OS9 är bättre än att köra en dator där operativsystemet kommer köras hackigt.

Vill hävda motsatsen, OSX är mer användbart än OS9 till de flesta vardagsbestyr, tex som skriv- och surf-maskin, eller som fil/skrivar-delare i nätverk. Det finns väl ingen riktigt bra web-läsare som utvecklas för OS9 längre, så man stöter på allt fler problem, många sidor laddas långsamt eller inte alls.

Jag blev positivt överraskad av 10.3.9 på en 233 MHz Wallstreet med 384 RAM. Min mor tycker det är allt hon behöver för ganska intensivt skrivande och mail-kontakter. Noterade märkbar förbättring från 256 till 384 Mb. 10.3 upplevdes som snabbare än 10.2. Man får undvika att öppna för många fönster samtidigt när man surfar, och en omstart i veckan mår den gott av, den står annars på 24h.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-22 20:36

Funkar bra

Jag kör 10.4.8 på en 350 Mhz "Sawtooth" G4. Funkar bra, det är gott om minne i maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 21:46

Trots att jag kör Mac OS X på en 450mhz G4 så skulle jag inte ge rådet att installera Mac OS X på en så gammal dator. Släng och köp nytt är min melodi. Mac OS 9 borde inte få finnas installerat längre, skivorna som finns kvar borde brännas på bål.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 23:50

ääääh...
har en iMac 333 som musikserver på jobbet... går dygnet runt som en klocka med osx & 384 mb ram.
allt handlar om vad du skall ha den till.

1
Bevaka tråden