Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga tecken istället för åäö i bifogade word-filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 12:18

Hej

När jag bifogar word-dokument när jag skickar e-post så ändras å, ä och ö till tecken istället. Samtidigt är det alltså inte ngt probem med å,ä, och ö i själva mail-fönstret utan bara i den bifogade filen! Jag blir väldigt glad om någon kan hjälpa mig med detta knas nu när jag är arbetssökande, ofta via nätet, och inte vill framstå som en analfabet ;).

jag har iBook G4 1.33
Mac OS X 10.4.8
Word för Mac 2004 version 11.2

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-15 12:32

Testa att använda en annan font i Word-dokumentet. Antagligen har mottagaren inte fonten du valt och av någon anledning väljer hans Word-version istället en font som inte har å, ä eller ö. Nåt sånt, typ....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-15 12:36

Använd Arial eller Times New Roman som typsnitt, det har alla peze-tomtar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-15 16:10

Innan du spara kan du göra en kompatibilitets test med verktygslådan. Klicka på den röda lådan i standardmenyn och välj skiftnyckeln för kompatibilitets test. Om du väljer alla versioner (97-2004) så kollar Word igenom ditt .doc om det är några konflikter som du sedan i samma verktyg kan fixa till.
Lycka till med jobbansökningarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 18:08

Jag tackar för svaren, jag kunde varit lite tydligare med att ange vad jag testat hittills. Jag använder Times New Roman och även gjort kompabilitetstestet som du beskriver joha88 men mina pc användande kompisar får upp de konstiga tecknen i alla fall. Kanske ska testa med Arial...

eller så gör du helt enkelt en pdf från word och skickar den

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 19:48

Det har inte fungerat med ngt av förslagen jag fått, Jag var i kontakt med Microsoft supporten idag som undersöker saken vad det kan bero på. Det kan ev. vara strul med ngn server, vi får se. Men tack för alla tips.

Senast redigerat 2006-10-16 22:46
  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 15:50

Hej jag återvänder till min tråd nu en vecka senare med lösningen. Det var helt enkelt så att de som jag skickat worddokumentet till använde sig av Wordprogrammet i Office, utan kör med Microsofts Works (Windows PC alltså) och då går det ju inte riktigt så bra.:)

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-10-22 16:43

Men förslaget att skicka i PDF-format löser väl alla dessa problem, då öppnas ju dokumentet i Adobe Reader. Dessutom kan ingen ändra din CV om den är i PDF.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 16:34
Ursprungligen av Stig R:

Men förslaget att skicka i PDF-format löser väl alla dessa problem, då öppnas ju dokumentet i Adobe Reader. Dessutom kan ingen ändra din CV om den är i PDF.

Jo, det förståss:eek:

Tack för alla tipsen. Verkar ju onekligen bättre att skicka CV i pdf-format, men en lärdom är även att det finns ju PC-användare som inte kör Office.

1
Bevaka tråden