Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Apple LaserWriter Pro 630 vill ha service!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min gamla trotjänare en Apple LaserWriter Pro 630 visade upp en ny lamp-status igår, och slutade fungera! Det är lampona "Paper Out" och "Paper Jam" som blinkar. Vid kontroll kunde jag konstatera att båda magasinen innehåller papper och att inget papper sitter fast i skrivaren...

Fram med "User's Gude" och kunde konstatera att lampkoden betyder "the printer requires service"! :eek:

Jag har servat mackar och skrivare på mitt gamla jobb och har aldrig sett koden förut! :">

Är det någon som kan ge en kort beskrivning på vad jag förväntas göra för underhåll på skrivaren för att få igång den igen??? Jag anser mig ha tillräckliga kunskaper och verktyg för att göra vad som krävs. Jag känner inte för att vända mig till min återförsäljare som första alternativ. Mitt OS: 10.4.8

/Magnus

För den som eventuellt undrar hur det går...
Idag är jag ganska säker på att det är "Quartz Fusing Lamp" som är trasig! Nu gäller det att hitta en (svensk?) leverantör. Någon som vet?

Gamla laserskrivare verkar svårt att få delar till. Jag har en 8500 som skulle behöva nya gummihjul för de matar taskigt nu, men det verkar lögn att hitta några. Lycka till.

Ursprungligen av bjelkeman:

Gamla laserskrivare verkar svårt att få delar till. Jag har en 8500 som skulle behöva nya gummihjul för de matar taskigt nu, men det verkar lögn att hitta några. Lycka till.

http://www.fixyourownprinter.com/ verkar det mesta gå att få tag i!

Ursprungligen av MacMagnus:

Hej!

Min gamla trotjänare en Apple LaserWriter Pro 630 visade upp en ny lamp-status igår, och slutade fungera!

Jag har en likadan, jag servade den på Swedeserve/Stockholm för ngr år sedan. Inget problem att få tag i reservdelar då.

För att få fart på gamla gummihjul så är Metylsalicylat (Apotek eller Kebo har det) ett undermedel. Låter konstigt kanske men "Metyl" är det som man brukade använda på däck till slotracing och R/C-bilar förut.
Det löser plast så var försiktig med alla plastdetaljer.
Och inte minst det är det som man smaksätter Rootbeer med...

Min 16/600 dog med liknande symptom.
Det enda som den ville vara att bli ordentligt rengjord.

Fram med dammsugaren.

Som sagt ovan, gummihjul går att fixa. antingen med att tvätta fram ny friktion eller gå över med mycket fin smärgelduk / våtsandpapper. Jämnt och fint över hela ytan så biter dom ett tag till sen.

Jag höll min urgamla Apple Laser Writer II c vid liv på det viset tills den gick över 100.000 kopior...

(och den kunde till skillnad från min nya Brother 1450 (för mer drivrtutin-gnäll, se även här ) skriva ut direkt från Photoshop)

Jag har kollat med lokala servicemän angående hjälp med reparationen... den ene hade inte grejer, och den andra (Office Data) skulle ha 2000 kr! Har kollat vad det skulle innebära att köpa en ny nätverksansluten något jämförbar skrivare, men det blir dyrt! Därför har jag nu beställt delarna från USA...

Idag kom reservdelen till min trasiga skrivare. Bipackad i försändelsen var även den istruktiva videon "Fuser Repair Video". Tack vare den var lätt att göra bytet av den trasiga kvartslampan. Med återmonterad "fuser" fungerar min trotjänare igen!
Kostnad 527 kronor inklusive svensk moms och exp.avgift, plus lite eget arbete.
fixyourownprinter.com blev min räddning. /Magnus

Den lagade skrivaren gick i cirka ett år, tyvärr har den stannat igen!

Nu är lampstatusen lite mer svårtolkad, ett flämtande slumpmässigt svagt blinkande på LED två och fyra (toner & jam). Jag misstänkte kraftaggregatet men spänningen till moderkortet ligger stabilt på 5,1 Volt. Nu känns problemet mera svårfångat! Vad kan ha hänt nu? - är det någon här på forumet som har en aning?

1
Bevaka tråden