Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användning av macbook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt min första mac(MB) och laptop med för den delen. Undrar lite grann hur ni brukar göra för att sköta om den:

Stänger ni av datorn ofta eller sätter ni den bara i viloläge dvs. stänger locket?

När man ska bära runt på datorn t.ex. ta med den till skolan, är den stötkänslig i viloläge då?

Batteri eller sladd, När ni har tillgång till uttag kör ni den med nätsladden i då? Hur påverkar det batteriet? Gör det något om nätsladden sitter i helatiden även när man inte använder datorn?

Iofs så har jag en iBook, men det gör ju ingen skillnad när det gäller sånt här.

När datorn är i viloläge så är hårddisken helt avstängd, alltså är den lika stötkänslig som om hela datorn vore avstängd. Själv stänger jag aldrig av datorn, utan lägger bara igen locket. Nätadaptern kör jag med när det passar, tänker inte på det så värst.

Den är inte stötkänslig i viloläge eftersom datorn inte är igång. Fast tipset är väl att ändå vara så försiktig som möjligt när du fraktar den, det är ju trots allt en dator.
Jag har inte stängt av min MacBook sen jag köpte den, sätter den alltid i viloläge, finns ingen direkt anledning att stänga av den, det går ju snabbare att starta upp från viloläge, typ 1-2 sekunder tar det ungefär skulle jag tippa på.

Enda gångerna jag kör med nätsladden är ifall batteriet tar slut eller att jag vet att jag kommmer sitta länge vid den typ en hel dag, annars är batteritiden ganska bra tycker jag, tror jag brukar kunna sitta med den i 4 timmar eller nåt sånt innan det tar slut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:21

Om man skall ha sin dator länge och inte vill köpa nya batterier skall man använda den så mycket som möjligt med adapter, men dock se till att batteriet får lite motion genom att köra den på batteri några ggr i månaden. Ett batteri klarar några hundra fulla upp/urladdningar. Kolla på http://www.apple.com/batteries

Datorer mår bra av att startas om ibland ifall något program har minnesläckor eller liknande problem. Jag startar om någon gång i veckan, eller månaden om datorn fungerar bra.

Jag upplever att att skyddet som stannar hårddisken då datorn inte står helt still fungear bra, så jag är inte orolig för det alls!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 19:22

Enligt manualen ska man ägna sig åt en batterikalibrering första veckan och sedan ca en gång i månaden. Jag har gjort det och tycker batteritiden är betydligt bättre nu efter ett par veckor än de första dagarna.

Det finns fler tips om att förlänga batteriets livslängd här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion#Guidelines_for_prolonging_Li-ion_battery_life

Fast så mycket som det åskar nu för tiden kör jag ändå på batteri nästan jämt...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 06:42
Ursprungligen av Törstig:

Det finns fler tips om att förlänga batteriets livslängd här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion#Guidelines_for_prolonging_Li-ion_battery_life

Fast så mycket som det åskar nu för tiden kör jag ändå på batteri nästan jämt...

Åskar i oktober?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 16:20
Ursprungligen av Pantern:

Åskar i oktober?

Jaa??

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 16:24
Ursprungligen av VictorN:

Jaa??

Nej??

Det åskade flera kvällar i rad här i Göteborg i slutet av förra veckan. Min bror fick sin dator förstörd.

1
Bevaka tråden