Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med rendering av grafiska element i final cut 3 i OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stora problem med grafiska element och texter i final cut 3 och OS X 10.2.4. Detta fenomen uppkommer när något är renderat. till exempel så kan jag göra en enkel vit text i final cut och lägga i timeline - den ser bra ut, när jag sedan renderar klippet så blir den taggig och till viss del oskarp. jag har även final cut 1.2 för OS 9. Där blir det ingen större skillnad före och efter renderingen. HJÄLP! vet inte vad jag ska göra.

ps. om jag exporterar filmen med texten som final cut movie så ser den bra ut i OS 9 men som skit i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 21:07

Jag vet två saker som kan vara fel:

1. Skum bugg
Jag har själv upptäckt en mycket skum bugg i FCP3.04/OSX10.2.4. Om man spelar upp MASSOR av klipp efter varandra så blir de efter ett tag HELT förvridna, bandiga och knasiga färger. Omstart av programmet löser detta och det är inget som kommer med ut genom FireWire heller...

2. FCP i allmänhet
I allmänhet får du en "knaglig" bild i FCP. Detta har jag upplevt sedan första dagen jag använde programmet. Saker ser kristallklara ut innan rendering och lite suddiga och knöliga efter. Dock är det bara som det ses på skärmen. Tittar du i en ref. monitor så lider du inte av samma problem. Även, om du exporterar filmen och tittar i QT-player så får du heller inte samma problem.

Jag tror det har med att göra hur FCP försöker visa saker på skärmen med square vs non-square pixles samt interlacing m.m.

Får du dåligt resultat även på det utloggade materialet på band?

3. Texteditorn är dum
Jag har upptäckt att texteditorn i FCP är lite dum. Om du lägger ut ett text-elemt på en TIMELINE sen FLYTTAR du det manuellt högre upp på bilden så kan du få en extremt suddig rendering. Jag vet inte om detta har funnits i tidigare versioner av FCP, men jag upptäckte det här om dagen i OSX/FCP3.

För att komma runt detta måste man flytta texten genom dess egna inställningar (origin tror jag det heter). Det är knöligt men ger 10 ggr bättre resultat.

[ 13. mars 2003, 21:10: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Tack för tipsen!

Jag tror dock att det har att göra med versionen 10.2.4. Eftersom det ser nästan lika skumt ut när man drar in en text i iMovie. förhandsvisningen ser bra ut men renderingen förstör allt. Jag har inte kollat hur det ser ut i en referensmonitor/tv men det jag håller på med nu ska spelas upp på skärm.
Det ser för jävligt ut även om jag exporterar som QT movie. Tänkte att det var för att jag spelade upp i OS X men har nu brännt till skiva och tittat på en PC med samma sunkiga resultat.

blir det någon skillnad när du använder Boris 3D som följer med ? notera även uppdateringen som erbjuds när man uppdaterar FCP till3.04

1
Bevaka tråden