Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompilera oerhört simpel C-kod

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu råkade jag, gud vet varför, börja läsa i en mycket inspirerande Cocoa-tutorial och körde direkt fast på första övningen som går ut på att skriva ett välidigt litet C-program i sin texteditor:

#include <stdio.h>

main ()
{
	printf ("I'm a C program\n");
}

och sedan via terminalen kompilera koden med hjälp av följande terminalkommando:

gcc test1.c -o test1

När jag gör det får jag jag i terminalen följande felmeddelande:

test1.c:1:19: error: stdio.h: No such file or directory
test1.c: In function 'main':
test1.c:5: warning: incompatible implicit declaration of built-in function 'printf'

dels verkar meddelandet klaga över att den inte hittar min fil 'test1.c' som jag lagt på skrivbordet. Men sedan verkar det som den hittat den jallafall efter som den uppenbarligen analyserar och tycker sig hitta fel i huvudfunctionen 'main'.

någon som har lust att förstöra några minuter på å hjälpa mig vidare?
(jag kan ju nämna att jag laddade ner Xcode igårkväll och valde att via anpassad installation endast installera två C-kompilatorer, borde jag tatt med hela X-kod-sviten?)

Jag lyckade kompiler din kod utan problem så där är det inget problem.

stdio.h ska finnas under /usr/include och jag antar att du inte har stdio.h där med tanke på felmeddelandet. Om du inte har ont om diskutrymme så föreslår jag att du gör en normal installation av utvecklingsmiljön.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 10:39

Nej, den klagar över att den inte hittar includefilen: /usr/include/stdio.h

Har du inte den filen? Isåfall ska du installera någon utvecklingskomponent (jag vet inte vilken).

Edit: Guuud vad långsam jag är

Det där är ju standard-Hello World i sin renaste form (bortsett från att den inte säger just "Hello world"). Kan man inte kompilera den så är utvecklingsverktygen felinstallerade. Det känns som om man borde rekommendera ominstallation.

Ja, jag kryper nu till korset och installerar 'rekomenderat'. Skälet till att jag inte gjorde det från början är att jag sitter på en powerbook med ganska begränsat hd-utrymme. Men nu är snart installationen klar så då ska jag pröva igen.
Jag tackar tillsvidare för engagemanget och hotar återkomma!

/David

Man kan ju installera lite bantat men man får ju se till att banta rätt då. En massa online-dokumentation tar mycket plats, det kan man ge sig på.

1
Bevaka tråden