Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdiskinspelning på PowerBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skaffa en PowerBook G4 Titanium,
och skulle vilja använda den bl a till hårdiskinspelning med Cubasis VST och koppla ett MIDI-interface till. Finns det några problem med detta för att det är en PowerBook eller funkar det som vanligt?
Vore trist om jag skulle behöva en stationär dator också.

/Jonn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 09:37

Hej John,

Vad gäller MIDI-gränssnitt finns ett flertal USB och FireWire alternativ. Jag har ett USB MIDI-klaviatur med MIDI-utgång (Roland ED PC-300), vilket fungerar utmärkt och kostar en två- tretusen.

Vad gäller Audio in, beror det på vad du vill ha. Vill du kunna spela in flera kanaler samtidigt, eller räcker det med en?

Den billigaste, enklaste lösningen är att köpa en IMIC (från Griffin), som tar in audio minitele, och vilken man pluggar in i en USB port. Den fungerar hyfsat om du skickar in line-nivå.

Annars finns det många USB/FireWire-lösningar i olika prislägen. Den stora skillnaden jämfört med en desktop är att man ju inte har några PCI-kortplatser, så alla lösningar måste bygga på FireWire, USB eller PC-kort. Detta gör det hela litet dyrare, inte minst då andrahandsmarknaden inte riktigt kommit igång än.

Vänligen, Ylan

[ 23 Maj 2002, 09:40: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

Digidesign har ett väldigt bra ljudkort för USB, M-box. Där får du 2 kanaler in och två ut. Klarar du dig med två kanaler är det enligt mig det mest prisvärda alternativet idag. Det kostar mellan 6500kr och 7000kr ink.moms. Läs mer på Digidesignshemsida.

Annars sägs Motu kortet vara väldigt bra det ger 8 ut och 8 in via FireWire-gränssnittet.

/JO

Jag har Motu 828:n och är väldigt nöjd! Kör iofs mitt i en stationär G4.a 450 mhz, men det bör ju fungera klockrent på en bärbar snabbare modell. Rekomenderas!

John

Tack för tipsen!

/Jonn

1
Bevaka tråden