Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mikael E:

Vad ligger CPU:n på för temp nu med ny heatsink? Håll oss uppdaterade på om avstängningarna har upphört eller i värsta fall fortsätter.
.

Min har inte stängt av sig en enda gång trots att den varit på hela eftermiddagen.
Betr temperaturen så visar SMART: 35°c nu och Cpu Core 1 48,0°c och Core 2 50,0°C

Hehe, jag skulle hållit käft
Idag hade pappa med sig den hem, trevlig överraskning. Inga avstängningar så här långt, dock tejp på locket... Grr... fult... men verkar gå att få bort så jag slipper lämna in den igen. Blir det bestående märken ska de minsann få byta chassit...

Positivt är att den går svalt som ett glas mjölk... knappt ljummen på undersidan efter några timmars normal drift och CoreDuoTemp säger 52 grader. Tidigare var den kanske 55 grader och betyligt varmare undertill. Inga betänkligheter mot att ha den i säng/knä/whatever nu alltså

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-05 23:00

Ska köpa en macbook har jag tänkt....undrar nu om någon vet om detta typ av problem har åtgärdats i produktionen? Vågar jag köpa en Macbook nu utan att få behöva lämna in den på sevice efter några månader?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-05 23:27

MAcbook med produktionsvecka 31 stänger av sig

Jag har just lämnat min nya svarta Macbook till Lanmaster som en Dead on arrival. Den har stängt av sig helt plötsligt. Vid något tillfälle har bara skärmen slocknat och fläkten gått upp för fullt. Omstart återställde datorn, men då slocknade powerlampan (fast datorn fortfarandde var igång och körde på som vanligt).

Produktionsvecka 31 på datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 23:47

Vecka 37 på min och 38 på tjejens. Inga tecken på avstängningar. Temp varierar enligt iStat mellan 20 och 55 grader beroende på vad som görs. Älskar skiten

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-06 17:22
Ursprungligen av Pantern:

Vecka 37 på min och 38 på tjejens. Inga tecken på avstängningar. Temp varierar enligt iStat mellan 20 och 55 grader beroende på vad som görs. Älskar skiten

Låter ju bra, ska man kanske slå till då? Eller ska man vänta och se om det kommer en uppgradering i typ november?

Hittat på en holländskt forum. Ganska långt men det förklarar det hela (Fick idag tillbaka min MB där man bytt till nya kylflänsen, art nr 076-1243. det går som en klocka nu!
I took the liberty of re-posting this article.

It is the most important piece of information I have seen yet on Random Shutdown.

It was posted last night, yet for all those arguing and whining about RSD, there were only 17 replies to it.

If it's legit, and the writer would have to be pretty good if it isn't, it shows that the logic board is NOT required to fix RSD and that Apple apparently has a new heatsink that does fix it. That would be unbelievably good news for all MacBook owners and prospective purchasers.

One person replied to the post last night saying he confirmed this information with Apple as such "The problem has nothing to due with heat. The problem is the heatsink was placed too close to some metal parts. Overtime the heatsink shifts and makes contact with the top metal of the MacBook case. That causes a short and the MacBook shuts off. The new heatsink is slightly shorter, preventing that contact."

It will be interesting to see if replacements using the heatsink part number listed below fix the problem for good.

Anyway, here it is.....

This is a News Article available only for Service Providers:

MacBook Intermittent Shutdown Issue: Revised Part Order and Repair Instructions
Applies to Technical News

For MacBooks exhibiting intermittent shutdown, previously released documentation directed Apple service providers to replace the main logic board (MLB) and heatsink. After further investigation, Apple has determined that only the heatsink needs to be replaced in MacBooks exhibiting intermittent shutdown.

To support service providers in updating repairs affected by the revised part instructions, and effective immediately, Apple will review and update (as necessary) all repairs in which a MacBook logic board/heatsink combo part is on backorder. See complete details about order review below.

Apple will only be reviewing and updating (as necessary) those MacBook repairs placed prior to the publication of this message. As a reminder for all future repairs, it is critical that notes clearly describing a product's issue(s) be entered into the GSX 'Notes' field for every repair.

See the Knowledge Base document MacBook: Shuts down intermittently for more details about the issue.

Review of MacBook logic board/heatsink combo part orders
Effective immediately, Apple will review and update or cancel (if necessary) repairs with a backordered logic board/heatsink combo part based upon the following scenarios:
Current repair notes indicate intermittent shut down issue
If a logic board/heatsink combo part is included as part of a submitted repair and the repair Notes section in GSX clearly indicates the combo part was ordered to resolve a MacBook intermittent shutdown issue, Apple will update the order by substituting the heatsink kit for the logic board/heatsink combo part.

Current repair notes indicate logic board issue
If a logic board/heatsink combo part is included as part of a submitted repair and the repair Notes section in GSX clearly indicates the combo part was ordered to resolve an issue associated with a logic board function, the repair will remain as submitted.

Note: You will always receive a logic board/heatsink combo part to replace a non-functioning logic board.

Repair and order cancellations
Apple will only cancel orders for MacBook logic board/heatsink combo parts in the following instances:

If the logic board/heatsink combo part is the only part ordered on the repair and the repair Notes section in GSX does not clearly indicate whether the combo part was ordered to resolve a MacBook intermittent shutdown issue or to resolve an issue associated with a logic board function, the entire repair will be canceled and you should re-submit the repair and order the correct part (either the logic board/heatsink combo part or the heatsink only, depending upon the issue).

If the logic board/heatsink combo part is one of multiple parts ordered for a repair and the repair Notes section in GSX does not clearly indicate whether the combo part was ordered to resolve a MacBook intermittent shutdown issue or to resolve an issue associated with a logic board function, Apple will cancel the logic board/heatsink combo part from the order. You should then order the correct part (either the logic board/heatsink combo part or the heatsink only, depending upon the issue) for that repair.
Important: It is not necessary to do anything with your MacBook repairs unless your order for a logic board/heatsink combo part has been canceled.

The new heatsink part is now available for order in GSX and should ship later this week:
076-1243 Heatsink Kit, with Sponge, 1.0 mm Conn
The MacBook (13-inch) Service Manual has been updated with this information and is available via links on AppleCare Service Source.

Problemet fixat på en timma

Jag väntade tills Macforum (i GBG) fick in delar. Det tog en dag. Sen ringde dom och jag lämnade datorn där. En timma senare var den klar. Sen dess har alla RSS problem upphört helt. Du älskar jag den igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 13:50

lämnade in min dator i tisdag då de fått in delarna,har inte fått hem den än?
igår hade de ingen info om den.. förutom att de stod att verkstan hade den.

//Mekis

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-06 18:21

Nu har jag väntat på reservdelar sen den 25:e oktober. Börjar ju undra vad som händer hos LAN-Master

Ursprungligen av Bijan:

Nu har jag väntat på reservdelar sen den 25:e oktober. Börjar ju undra vad som händer hos LAN-Master

25:e oktober? Förra året?

Själv var jag noga med och påpeka att jag inte tänkte lämna in datorn förrens de hade reservdelarna hemma. Iofs kan det vara svårt och veta vilka reservdelar man behöver beställa hem, men när det gäller MacBook så är det väl ett fel som står för majoriteten av all service på de. Nu lämnar jag in min på måndag och får den åter samma dag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-08 12:11
Ursprungligen av Mikael E:

25:e oktober? Förra året?

.

25:e September menar jag såklart
Du ser, all denna frustration är inte bra.

Det här var den sista Apple prylen jag köpte, på ett bra tag.

ville bara tala om att servicetjejen på applestore i min stad bekräftade det där med sladdar som ligger för nära varandra och expanderar när de blir varma och kortsluter... skulle ta två veckor för dem att få hem grejorna och jag behåller datorn sålänge. Inte för att den går att använda men ändå

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-10-06 22:30

Jag väntar fortfarande på ett mail från inLife, lämnade in min 21a september >_< Ringde dem förra veckan och fick då beskedet att delarna inte kommit, men att de skulle skicka ett mail när de kommit in. Ringde Apple efter och frågade var de hade gömt delarna, och de hade tydligen skickat det rätt nyligen, men fortfarande inget mail från inLife.

Det där med att be dem ta hem delarna först tänkte jag faktiskt inte alls på, klant som jag är. Hade ingen aning om att det skulle ta så lång tid. ._.

En Service Provider FÅR INTE ta hem delarna i förväg...

Ursprungligen av SockerConny:

En Service Provider FÅR INTE ta hem delarna i förväg...

De beställer ju ändå inte grejorna förrän man lämnar in sin dator... Så då får den ju bara ligga där och damma i två veckor, bättre då att man har datorn hemma så ringer de när de fått in prylarna. Så gjorde de i min stad och har hört om andra också..

Så tekniskt sett tar de ju inte hem grejorna i förväg, de gör som vanligt bara att de låter ägaren ha datorn under tiden...

Eller vad menar du?

Skönt att de fattar att regler bör töjas...

Vad är skälet till den här regeln?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 11:02

Hmm, installerade just iStat pro på tjejens macbook. Programmet säger att det inte finns någon tempgivare?? Den är gjord V38, en vecka efter min och på min går det fint att kolla temp med samma program.
Någon som fått en nyss som kan kolla? Kanske de tagit bort alternativet för programmet att nå CPU temp?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-10-08 22:55

Fick tillbaka min efter 2 veckor. Endast kylflänsen vart utbytt, då de kommer ta runt 3 veckor innan de får in nya logikort. Änsålänge så har inte datorn stängt av sig, men alla andra barnsjukdomar består dock fortfarande.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 06:38
Ursprungligen av Bi99uy:

Fick tillbaka min efter 2 veckor. Endast kylflänsen vart utbytt, då de kommer ta runt 3 veckor innan de får in nya logikort. Änsålänge så har inte datorn stängt av sig, men alla andra barnsjukdomar består dock fortfarande.

Vilka är "alla de andra" då?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-10-09 13:51
Ursprungligen av Pantern:

Vilka är "alla de andra" då?

Datorn sätts på av sig själv lite då och då, ibland vägrar den starta och det kommer endast upp en bunt färglada ränder, iSight kameran sätts på ibland utav sig själv och ibland fungerar den inte överhuvudtaget. Sedan har jag haft en utbuckling i plasten under skärmen sedan leverans och nu börjar även datorn att gulna.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-10-11 05:13
Ursprungligen av Bi99uy:

Datorn sätts på av sig själv lite då och då, ibland vägrar den starta och det kommer endast upp en bunt färglada ränder, iSight kameran sätts på ibland utav sig själv och ibland fungerar den inte överhuvudtaget. Sedan har jag haft en utbuckling i plasten under skärmen sedan leverans och nu börjar även datorn att gulna.

Ring Apple och berätta vänligt om alla problem, och fråga om du inte kan få en ny dator. Det händer att man får det om man haft flera typer av problem. Jag fick det.

Ursprungligen av Bi99uy:

Fick tillbaka min efter 2 veckor. Endast kylflänsen vart utbytt, då de kommer ta runt 3 veckor innan de får in nya logikort.

Det verkar som man inte behöver byta logikkort, det räcker med bara kylflänset.
Min har funkat utan en enda avstängning nu sen förra veckan.
Peppar peppar , ta i trä!
Och det enda dom gjort är att dom bytt heatsinken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 09:01

Hur funkar det om man köpt sin MacBook via Apple Store. Måste man skicka in den då eller kan man knata bort till InLife och lämna in den?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-10-09 19:32
Ursprungligen av Freedo:

Hur funkar det om man köpt sin MacBook via Apple Store. Måste man skicka in den då eller kan man knata bort till InLife och lämna in den?

Jag köpte min via Applestore och har lämnat in den på inLife. Å andra sidan har jag inte sett den på 3 veckor nu

Och på tal om inlämningar, vad behöver man ha med sig för papper när man hämtar ut datorn igen? Det enda papper jag hittar från leveransen av datorn är en "Delivery note", räcker en sådan (+ pappret jag fick när jag lämnade in datorn) eller bör jag leta vidare efter något mer papper?

Gokväll!

Ja, så vart det dax här oxå.. två shutdowns i lördags, fyra i söndags, en i måndags. Sen lugn fram till ikväll - en shutdown. Har haft den hyfsat nära ett öppet fönster när den funkat de senaste dagarna.. Kan det ha hjälpt till att hålla nere tempen? Nåväl, förväntar mig att problemen fortsätter och kommer att öka. Så min fråga är: Hur är gången nu?
Kan jag läma in den på Kullander eller Macsupport trots att jag köpt den över nätet på Applestore? Eller måste jag skicka in den till Apple?

Macbook 2.0, 1gb ram, 100 Gb HD. Fick den i slutet av maj och fram till nu har den gått som en klocka. Mvh / Jonas

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-19 23:00

Random Shutdowns, Lan Master och Macoteket

Vill berätta om den utmärkta hjälp jag fick av Lan Master och Macoteket med min nyinköpta svarta Macbook som stängde av sig själv.

Lan Master kontaktade mig omgående efter det att Apple meddelat dem om mitt problem. De skickade ett bud efter datoron (jag bor i Vallentuna utanför Stockholm) på torsdagen. Nästa dag hade deras tekniker konstaterat en DOA, Dead on Arrival. Jag fick då hämta ut en ny dator hos Macoteket i Sundbyberg.

Det tog alltså ungefär 24 timmar från det att Lan Master fick min dator till att jag hade en ny hemma! Snacka om bra service av både Lan Master och Macoteket.

Kan också tillägga att Macoteket köpte tillbaka de två 512 MB Ramminnen jag haft i den gamla Macbooken när jag köpte två nya 1 GB moduler av dem till den nya.
De gamla minnena hade jag köpt innan på Macoteket, i samband med köpet av den första Macbooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 20:05

Lämnade in min MacBook idag på Lan-master. Återstår och se hur länge det dröjer innan man får tillbaka den..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 21:17

fick tillbaka min i fredags och funkar "peppa peppa." bra!
hoppas inget mer blir galet på den nu..

Bevaka tråden