Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux Live - USB

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-07 12:19

Hejsan,

Är det möjligtvis någon som testat att köra Linux Live på en USB-modul? Att det fungerar, det är jag medveten om. Det simmar dock runt tusentals av distros på Internet och jag har svårt att välja vilket, man blir lite förvirrad.

Jag har susat omkring lite på sidor och fann denna, www.pendrivelinux.com som klargör väldigt bra och exakt hur man gör för att installera vissa distros, men jag känner inte igen en ända av dessa.

Någon som testat att köra Linux Live över en USB-modul och har ni då någon distro att rekommendera?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 12:26

De är ju alla välkända distributioner. Själv tycker jag väldigt mycket om Puppy Linux, vilket är ett komplett distro med ordbehandlare, kalkylprogram, chattprogram, FTP server och en massa annat, under 70 mb. Det är lättvikt och funkar bra på även mycket gamla datorer (är dock inte längre så fult windows 98-likt som på bilden). Kanske inte faller alla i smaken dock. Annars är väl Knoppix, SLAX och PCLinuxOS lite tyngre distros om man nu vill ha det.

Men, som sagt, Puppy rekommenderar jag, och efter det rekommenderar jag Knoppix.

Kan tillägga att jag inte provat att köra ngt distro från USB-minne men Puppy är djävulskt snabbt då hela operativsystemet och alla program läses in i RAM-minnet när den startas. Så det är vädligt snabbt från CD-ROM, och troligen ännu snabbare från USB-minne. Det är också lätt att använda, lätt att ställa in och innehåller en guide för att lägga in det på USB-minne. Bränn på CD, boota och använda guiden för USB-minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 12:36

för att då inte tala om Damn Small Linux. Baserat på debian och installeras som debian på hd. väldigt flexibel, snabb och endast 50mb stor. Ful som fan är den cokså

1
Bevaka tråden