Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta filer från iBook G3 som inte bootar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en Ibook G3 som logikkortet har lagt av på. Kan starta den och den går i 5-10 minuter.
I morgon kommer en ny MBP kan inte vänta längre på den ev, nya MBP som det ryktas om nu när den gamla la av att funka. (nu kan ni andra med all säckerhet köpa den nya på onsdag när jag har väntat i 8 veckor)
Min fråga är om jag startar upp G3 i Firewire läge kommer då den nya MBP att kunna att ta till sig information från den gamla G3 fast skärmen låser sig efter 5-10 min. Kommer då hårdisken att fungera som en extern till den nya fast logikkortet låser sig när det blir varmt???

Tacksam för hjälp !

Min gammla iBook (600) har samma problem som du beskriver.
Det fungerar bra att starta i target mode och använda den som extern hårddisk

Hej Torbjörn
Det är så illa så jag tror inte den gamla startar. Jag kommer inte så långt så jag kan logga in
Kan man start i Firewire lägge än då ?

Innan du försöker starta din gamla iBook:

Koppla ihop den med en annan Mac med en firewire sladd.
Tryck på start knappen, håll ner tangent t

-nu bootar inte iBooken utan dyker upp som en hårddisk på
datorn du kopplat ihop den med

Vill du riva ut hårddisken (jäkla jobb)

Du kan köpa ett tomt kabinett på de flesta databutiker eller Claes Ohlson
Det trevliga med 2,5 kabinett är att dom klarar av att dirva disken utan extern stöm

ex. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=745053&node=480

Prova kan man ju. Funkar inte ens det så är det dags att köpa ett litet (billigt?) 2.5"-kabinett att stoppa in iBookens hårddisk i.

var finns detta att köpa ?

tack Torbjörn jag ska prova detta i morgon när den nya kommer

Menar du att man kopplar in detta mot gamla dator utan att ta ut hårdisk ur den gamla datorn ?

Transferring files between two computers using FireWire
You can use FireWire to connect your computer to another Mac and have one of the computers appear as an external hard disk on the other computer. This is sometimes called Target Disk Mode.

To transfer files using FireWire:

Shut down the first computer and leave the second computer on.
Connect the two computers using a 6-pin to 6-pin FireWire cable. (If both computers have higher-speed FireWire 800 ports in addition to the standard FireWire 400 ports, you can use a 9-pin to 9-pin cable with the FireWire 800 ports to transfer data at higher speeds.)
Open System Preferences, click the Startup Disk, and click Target Disk Mode. (Or, start up the first computer while holding down the T key.)
A disk icon for the first computer appears on the desktop on the second computer. Drag files to and from the disk to transfer them.

When you finish, eject the first computer's disk by dragging its icon to the Trash. (While you drag, the Trash icon changes to an Eject icon.)
Push the power button on the first computer to shut it down and disconnect the FireWire cable.

Text från Fider meny->Help->sök "Target mode"

Tack Torbjörn
Jag gjorde som du sa och allt funkade perfekt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-01 22:42

Skakar lite liv i denna tråd, fungerar detta mellan iBook och Win XP PC också?

  • Medlem
  • 2007-05-01 23:17

Det gör det antagligen inte, om du inte tidigare har formaterat iBooken på ett sätt Windows klarar av att läsa. Jag gissar att du inte har det eftersom du frågar. (Jag kan inte komma på nåt tillfälle när man vill göra det.)

1
Bevaka tråden