Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från PB17 till MBP15

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-27 23:48

Jag skall sälja min Powerbook 17" 1,33 GHz och köpa en Macbook Pro 15" 1,83 GHz.

Allt talar ju för att det enbart kommer bli till det bättre, men ändå kan jag inte låta bli att bli lite orolig.
Min Powerbook har verkligen fungerat klockrent. Inga konstiga fel, inga döda pixlar, inga konstiga ljud eller andra grejer man har läst om här på forumet. Den har bara fungerat och fungerat.
Prylgalen som man är så vill man ändå uppgradera sig - köra gamla PC-spel, video-snacka med den inbyggda kameran och flasha med fjärrkontrollen.

Datorn jag skall köpa är i stort sätt ny och den har inte det välkända pipljudet (apple bytte moderkort). Men ändå.. 1,83:an hör till de första.. Bör jag vara orolig för detta byte? Vad skall jag kolla efter när jag kollar på datorn?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-29 09:00

Kom igen...

Vet inte varför jag svarar på denna enl. mig rätt självklara fråga men i alla fall. Du ska kolla på samma saker som du gjorde när du köpte din PB eller om du köpt någon annan begagnad dator någon gång.

Kolla så att allt är helt och fungerar, att det inte är döda pixlar på skärmen och att batteriet är ok.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-30 22:20

Jo, det förstår jag.. jag tänkte mest på barnsjukdommar som pip och tonade skärmar å allt vad man har läst om (som kanske är lätt att missa vid en ganska så snabb titt på datorn).

Man kan ju inte låta bli att bli lite misstänksam när någon säljer en dator efter så kort tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 12:05
Ursprungligen av Hallon:

Jo, det förstår jag.. jag tänkte mest på barnsjukdommar som pip och tonade skärmar å allt vad man har läst om (som kanske är lätt att missa vid en ganska så snabb titt på datorn).

Se till att ta dig en ordentlig titt på datorn. Kör den både på batteri och nätström. Kolla skärmen från olika vinklar. Kör igång något tungt så att fläkten startar mm.

Du kommer säkert att bli nöjd, det är fina och toksnabba maskiner

Oftast så är det någon som inte riktigt hade råd med en ny ator som säljer den efter så kort tid. Kan också vara så att personen köpte detta som första-mac men insåg senare att Mac inte var något för honom/henne.

Några andra möjligheter (iom att det är en av de första MBParna) är att han köpte den och sen insåg att det räckte med en liten MB (som kom ut senare) för hans behov. Det kan även vara på det sättet att han vill ha en 17" MBP eller vill ha den nyaste versionen av datorn (som han kanske känner på sig släpps snart).

Se även upp för stöldgods. Kan misstänkas att det är det om han säljer den för ett misstänkt lågt pris.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 14:53

Står inför samma byte själv, men min största oro ligger i mjukvarorna. Kan jag verkligen jobba lika snabbt och obehindrat i bl.a. Adobe paketet som på min powerbook? Har hört många säga att det går fruktansvärt segt genom rosetta...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-10-12 18:07

Vet inte hur det är på 1,83 ghz, men min mbp 2,16 ghz och 2gb ram funkar fint i Adobes program Cs1:an och det räcker gott tills uppdateringen kommer.
Nu har jag visserligen inget att jämföra med förutom G5:an på jobbet, men jag ser ingen större skillnad än så länge.
Å andra sidan har jag inte försökt öppna de där 2Gb-bilderna ännu då förstås! Eller gjort nån katalogproduktion på den ännu!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-13 09:26
Ursprungligen av Tesa:

Vet inte hur det är på 1,83 ghz, men min mbp 2,16 ghz och 2gb ram funkar fint i Adobes program Cs1:an och det räcker gott tills uppdateringen kommer.
Nu har jag visserligen inget att jämföra med förutom G5:an på jobbet, men jag ser ingen större skillnad än så länge.
Å andra sidan har jag inte försökt öppna de där 2Gb-bilderna ännu då förstås! Eller gjort nån katalogproduktion på den ännu!

Tack, lever ju liksom av min dator så måste veta att allt kommer fungera ordentligt innan jag vågar uppdatera, man har ju dessutom en drös småprogram som jag inte tror blivit uppdaterade än. Någon som förresten vet om det finns någon annan lösning för att koppla ihop datorn med tv:n nu när de tagit bort "S-video Out" porten???

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-13 09:28
Ursprungligen av onelove:

Tack, lever ju liksom av min dator så måste veta att allt kommer fungera ordentligt innan jag vågar uppdatera, man har ju dessutom en drös småprogram som jag inte tror blivit uppdaterade än. Någon som förresten vet om det finns någon annan lösning för att koppla ihop datorn med tv:n nu när de tagit bort "S-video Out" porten???

Med en DVI till S-video adapter kopplad till Macbookens DVI-kontakt.

1
Bevaka tråden