Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5400 vs 7200 i en MacBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska skaffa ny hårddisk till MacBooken men är väldigt villrådig när det gäller rotationshastigheten:
Vilken hastighet är eg bäst?

Nedanstående är vad jag hört och behöver inte vara ett faktum. Rätta mig om jag har fel. Finns det mer + och -?

5400:
+ Svalare
- Saktfärdigare

7200:
+ Snabbare
- Varmare

Tipsa mig gärna om trevliga diskar. 60+ Gb är kravet. Är nog inne på 120-160 Gb

Är också nyfiken på ett definitivt svar och erfarenheter. Men kan man ha större diskar än 120 gb i MacBooken? Själv går jag och funderar på en sådan här (100gb):
http://www.datorbutiken.com/home/?Product=SGMOM1-100S

Ett minus på 7200 är kanske ljudnivån? Fast det kanske inte låter mer bara för att den snurrar lite snabbare...

Ha det vackert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 08:45

Man kan lugnt stoppa in stora diskar i en MacBook (>120GB). Värt att tänka på är att det för tillfället inte finns större 7200rpm-diskar än 100GB.
Har du behov av en riktigt snabb disk och kan leva med sämre batteritid, högre ljudnivå och mindre storlek, kör på en 7200rpm-disk. Annars klarar man sig bra på 5400rpm.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-01 10:19

Jag kör en ST910021AS i min macbook. Den blir inte varmare än 5400 disken som följde med. Men den är bra mycket snabbare, speciellt när man har ett gäng torrents igång, lite program och diverse annat.

1
Bevaka tråden