Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 20 + extern skärm eller Imac 24?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-25 16:24

Sitter med en Gen 1 PB 12" som börjar kännas lite slö. Håller på mycket med foto och högt på önskelistan är en grymmare burk med stor arbetsyta.
Vilket tycker ni är det bättre valet? 20 + extern skärm på typ 19 tum eller enbart en Imac 24?

Andreas

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-25 16:49

jag har typ samma situation, förutom att min 12" pb är den sista gen Men då jag redan har en 19" skärm så har jag beställt en 20" imac. Jag tror faktiskt det är bättre, jag har haft två skärmar förut och jag gillar att ha två "olika" arbetsytor och inte bara en stor. men smaken är som baken... kanske ska du kika på en riktig 24" innan du bestämmer dig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-25 18:06
Ursprungligen av Anden:

Sitter med en Gen 1 PB 12" som börjar kännas lite slö. Håller på mycket med foto och högt på önskelistan är en grymmare burk med stor arbetsyta.
Vilket tycker ni är det bättre valet? 20 + extern skärm på typ 19 tum eller enbart en Imac 24?

Andreas

Själv köpte jag en 20" + en 23" som extraskärm i våras. Men tusan vet... jag tycker iMacens skärm ger ett "mjukare" bild. Kan väl vara inbillning men kolla själv och jmf!
Hade "24":an funnits då hade jag nog nöjt mig den enda skärm.

Hasse S

Personligen tål jag inte två skärmar. Iaf inte om de är olika storlekar. Blir stressad och störd på sånt men det är ju jag det. Jag hade fixat en skärm och så stor som möjligt. Hade jag varit du så hade jag tagit iMac 24", nåt som jag redan gjort

(Widescreen i all ära men är en 20-tummare inte lite väl liten på höjden. Är ju som en vanlig 4:3 17-tummare på höjden. Nä minsann, minst 23-tum! )

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-25 20:48

Jag har varit på mac support här i lund och kollat på Imac 20 samt Cinema display 23.
De har inte fått in 24an än. Får väl vänta och kolla in den när den kommer. En skärm är ju enklare att jobba med trots allt.

A

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-09-26 21:44

Någon som vågar sig på att säga hurvida det kommer gå att spela på 24", rent prestandamässigt tänkte jag. Samt även att köra Win. i bakgrunden kanske?

Vet inte så mycket om de där iMacarna.

Ursprungligen av basic:

Någon som vågar sig på att säga hurvida det kommer gå att spela på 24", rent prestandamässigt tänkte jag. Samt även att köra Win. i bakgrunden kanske?

Vet inte så mycket om de där iMacarna.

Beror väl lite på vilket grafikkort du väljer, men på rak arm skulle jag nog säga att med de alternativen du har att välja mellan på grafikkorts-fronten så kan du nog spela de flesta spel i rimligt hög upplösning med godtycklig FPS. Nu har jag själv inte testat med min iMac 24" eftersom den inte har kommit än, men den ska ha ett 7600GT-kort på 256mb så jag känner mig ganska trygg ifall jag skulle vilja spela nåt spel... Sen om spelet du vill spela inte har stöd för iMacens maxupplösning är en annan fråga...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 23:33
Ursprungligen av basic:

Någon som vågar sig på att säga hurvida det kommer gå att spela på 24", rent prestandamässigt tänkte jag. Samt även att köra Win. i bakgrunden kanske?

Vet inte så mycket om de där iMacarna.

Jag vet inte heller men jag tror nästan att ett 7600gt skulle orka med wow och halflife2 i 1920x1200, i Windows då, inga löften men det är nog inte ospelbart iaf. 7300gt är väl inte snabbare än x1600 alls tror jag så där tror jag inte du vinner något. Jag är iofs mer för nvidia eftersom de har mycket bättre drivrutiner för linux än ati (och bättre för windows också visserligen) och bara nvidia har drivrutiner för freebsd och solaris.

Fördelen med en stor skärm som två lite mindre inte kan täcka upp är ju när du BEHÖVER pixlarna. Exempelvis om du vill se ett 1080p-klipp, spela ett spel i maxupplösningen eller se ett digitalfoto utan att förlora mer pixlar än nödvändigt så vinner ju 24"-skärmen i alla lägen, även om 2st 20" ger mer arbetsyta.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-09-27 07:29

Ja jag tänkte köra på det lite vassare grasfikkortet och 2 gig i RAM.
Men är det någon som testat att ha Windows installerat?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-09 08:56

står en 20" imac med windows installerat på grafit i Luleå, verkade funka bra som fasiken, nu testa jag inget avancerat men operativet flyter på som vanligt.

Vad menar du med att köra win i bakrunden? Köra de i Paralells? Isåfall kan du nog inte spela så mycke spel då Paralells inte har nån grafikacceleration. Så ska du spela är det BootCamp som gäller.

Jag är i samma sits faktiskt. Det som avgör för mig är nog vilken skärm som skulle passa bäst för bildbehandling. Jag vet att inte någon iMac skärm går att jämnföra med dyrare Eizos CG-serie tillexempel men de ligger utanför min smärtgräns vad gäller pris.

Någon som har någon koll på vilka andra externa skärmar som LCD-plattorna i 20" respektive 24" sitter i samt vilket märke det är på själva LCDn? Så man kan jämnföra hur mycket själva skärmen är värd på ett ungefär.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-10 07:24

jag har haft windows installerat i ca 5 dagar nu och jag blev posetivt överaskad över prestandan på imacen, jag har 20" orginal. Kör max upplösning på fifa 07, ja vet att det kanske inte kräver såå mycket men jag har aldrig kört på max utan lagg överhuvud taget men nu på imacen så flyter det på jätte bra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 23:40
Ursprungligen av f-our1:

jag har haft windows installerat i ca 5 dagar nu och jag blev posetivt överaskad över prestandan på imacen, jag har 20" orginal. Kör max upplösning på fifa 07, ja vet att det kanske inte kräver såå mycket men jag har aldrig kört på max utan lagg överhuvud taget men nu på imacen så flyter det på jätte bra.

Då skall du dessutom tänka på att även om det är laptopversionen så är chippet underklockat i macarna, och flera personer verkar kunna överklocka (uppemot 50% högre) / klocka upp dem i normala hastigheter utan några som helst problem, så det finns antagligen mer kräm att hämta.

(Förutsatt att nu inte Apple köper någon extrasnikdeluxemodell som ingen annan har hört talas om, men det tror jag inte, jag tror att de har lägre hastigheter i laptops för att framförallt spara batteritid och hålla dem lite svalare, och i fallet imac kanske hålla nere värmen och vara helt säkra på att grafikkretsarna inte överhettas. En bekant har haft både ett radeon 9200 och ett radeon 9600 i sin PC och han fick VPU recovery mest hela tiden för att kortet blev överhettat, och Apple vill nog inte förknippas med sådana fel.

Mao, antagligen kan du klocka upp chippet iaf till standardhastigheten utan problem, och i många fall en bra bit till. Men risken finns ju alltid att det sliter på komponenterna/att de går sönder.)

JAg har en Imac intel 2,0 20" och körde först en riktigt 20" som extra skärm med utökat skrivbord men det blev för trångt i min data hörna.

Och det stämmer precis om någon sa att en 20wide har samma höjd som en vanlig 17".
Nu kör jag en Eizo 17" tillsammans med Imacen 20" wide. Imacen som huvudskärm och lite jox som itunes adium på 17aren.

En sak ni bör tänka på är att kalibrera båda skärmarna för det stör rätt mkt om man flyttar ett fönster till andra skärmen och det skiljer i ljus styrka och färgåtergivning.
Försök få samma kontrast och ljustyrka på båda skärmarna.

JAg har std grafik och det funkar hur bra som helst men jag spelar inte, men har provat med 3st video klipp på varje skärm samtidigt och det flöt på som det skulle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 01:59

iMac 20" + 20" extern skärm ger mer skärmyta
iMac 24" ger potentiellt en smidigare dator, bra med utrymme och möjlgihet till en snabbare dator.

Jag skulle välja 24":arn om spel var intressanta. 7600GT-kortet gör att det blir ganska bra fräs i maskinen (första gången i Apple's historia tror jag en "iMac" är snabbare än en "PowerMac").

Skulle jag ha datorn för jobbet... Well, troligen 24" + 20" extern

HIGH REZ GAMING
http://www.barefeats.com/imcd4.html

Några exempel i 1920x1200 upplösning:

DOOM 3
MacPro X1900: 73 fps
iMac 24 G7600: 50 fps

QUAKE 4
MacPro X1900: 53 fps
iMac 24 G7600: 43 fps

UT2004 BOTMATCH
MacPro X1900: 90 fps
iMac 24 G7600: 64 fps

HALO
MacPro X1900: 88 fps
iMac 24 G7600: 40 fps

Visst är MacPro snabbare men iMacen håller faktiskt ganska bra även i native skärmupplösning. World of Warcraft lär funka som en dröm på den maskinen.

24" med 7600GT

Jag kan tillagga att halo i windows ger 65fps med allt maxat i 1920x1200
och att UT 2004 demo i rossetta ger 42 fps! 1920x1200 ocksa med allt maxat!

Jag sitter på 2x20" på jobbet och har en 24" iMac hemma... Föredrar att arbeta på 24" faktiskt (jobbar som ad)... Men det är jag det.

Kan dessutom tillägga att bf2 snurrar huuur fint som helst med 7600 och 2 gig ram som jag har på min bäbis och kör genom Boot Camp.

Köp, ditt liv blir lite bättre

en 24 utan att tveka... behöver du verkligen inte arbetsytan så är 24an mer bang for the buck imo...

1
Bevaka tråden