Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook - cd/dvd spinner upp från vänteläge

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 15:30

Om jag har en cd/dvd i min ibook när den läggs i vänteläge kommer skivan spinna upp när den går ur vänteläge.
Väldigt provocerande att sitta och föra oväsen på en föreläsning bara för att man glömde någon programskiva i. Finns det något man kan göra åt detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 20:57

Det enklaste är nog att ta ur skivan. Eftersom den inte kommer ihåg om det satt någon skiva i kontrolerar ju vad det är för skiva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-22 22:20
Ursprungligen av mao_z:

Det enklaste är nog att ta ur skivan. Eftersom den inte kommer ihåg om det satt någon skiva i kontrolerar ju vad det är för skiva.

Jag är medveten om orsaken, men jag vill lösa problemet istället.

Någon som vet om det går att lösa detta?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-27 20:56
Ursprungligen av Snigeln:

Jag är medveten om orsaken, men jag vill lösa problemet istället.

Någon som vet om det går att lösa detta?

Kort svar: Det går inte lösa

Drygt svar:

Om du sätter in en CD-skiva i en vanlig dator, stänger av den och sätter på den, nog fan susar skivan igång då? Varför skulle det vara annorlunda vid vila?

Ta ut skivhelvetet om det är så svårt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-28 00:36
Ursprungligen av bogg:

Ta ut skivhelvetet om det är så svårt...

THANK YOU CAPTAIN OBVIOUS.

Det viktiga i frågan är väl att jag inte stänger av datorn, utan lägger den i vila.
Förstår inte varför ni säger det uppenbara. Vet ni inte hur man löser det är det väl onödigt att svara?
Eftersom det inte går att byta skiva när datorn är i viloläge finns det ingen anledning till att den ska spinna upp en extra gång för att kolla skiva, eller hur?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-28 23:20
Ursprungligen av Snigeln:

THANK YOU CAPTAIN OBVIOUS.

Det viktiga i frågan är väl att jag inte stänger av datorn, utan lägger den i vila.
Förstår inte varför ni säger det uppenbara. Vet ni inte hur man löser det är det väl onödigt att svara?
Eftersom det inte går att byta skiva när datorn är i viloläge finns det ingen anledning till att den ska spinna upp en extra gång för att kolla skiva, eller hur?

OS'et vet kanske väl, jätteväl, att det inte går, men DVD-läsaren gör det INTE. den blir helt avknäppt och initieras om precis som vid boot när du tar ur den ur vila.

Vill du lösa det, så skriv en egen "jävla" firmware till DVD-läsaren.

Vi svarar för att försöka få dig att förstå att det Inte går göra, åtminstone inte på ett ens halvjobbigt vis.

1
Bevaka tråden