Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1,83 eller 2,0

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 12:37

Vad ligger prestandaskillnaden på mellan dessa processorer egentligen. Är det värt den extra slanten att slänga i en 2,0? Jag hade tänkt att uppgradera minnet med 1gb i vilket fall.

Hur påverkas andrahandsvärdet sett ur 1,83 eller 2,0? I vilka programmiljöer vinner man mest på att ha en snabbare processor? Finns det några ungefärliga % om hur mycket snabbare det går. Sen en extra fråga, är det fördelaktigt att ha svart ram runt om man t.ex. tittar på film, någon som sett båda?

Tack ska ni ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 12:38

Föresten jag glömde att fråga, när core 2 kommer, kommer det att innebära svalare processor?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 13:08

Jag blev nyfiken och kollade in en jämförelse mellan MB Pro 2.0 och en 2.16. Kan tänka mig att skillnade är ungefär lika stor mellan MB 1.83 och 2.0. Det handlar i stort sett om 10% förbättring med variation.

http://www.barefeats.com/mbcd2.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 14:03

Om du inte räknar med större hårddisk & superdrive då... Den slanten hade jag lagt...

Ursprungligen av Jonaz:

Om du inte räknar med större hårddisk & superdrive då... Den slanten hade jag lagt...

Större hårddisk? Det enda (förutom processorn) som skiljer 1,83 (vit) och 2,0 (vit) är Superdriven. Båda har 60 GB hårddisk.

Men jag hade ändå valt 2,0.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Större hårddisk? Det enda (förutom processorn) som skiljer 1,83 (vit) och 2,0 (vit) är Superdriven. Båda har 60 GB hårddisk.

Lägg till 480 piloter i äppelbutiken så får du en 80 GB Serial ATA-hårddisk.
Kan det kanske vara värt...

100 GB Serial ATA-hårddisk [+ SEK 1.460,00]
120 GB Serial ATA-hårddisk [+ SEK 2.440,00]

Ursprungligen av Bratwustle:

Lägg till 480 piloter i äppelbutiken så får du en 80 GB Serial ATA-hårddisk.
Kan det kanske vara värt...

Ja, det kan det kanske... och det finns många andra tillval man kan göra, t.ex mer minne.
Och dessutom så kan samma hårddisk-val göras på både 1,83- och 2,0-modellen, så ditt tips hjälper ju inte frågeställaren alls.

Frågan gällde ju huruvida han ska välja 1,83 eller 2,0.

Och Jonaz sa att man får både Superdrive och större hårddisk till 2,0-modellen.
Jag rättade och sa att det är bara Superdriven som skiljer, inte hårddiskstorleken.

Senast redigerat 2006-09-21 15:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 14:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Större hårddisk? Det enda (förutom processorn) som skiljer 1,83 (vit) och 2,0 (vit) är Superdriven. Båda har 60 GB hårddisk.

Men jag hade ändå valt 2,0.

My mistake

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 15:28

Skillnaden kommer inte gå att märka vid dagligt bruk, eftersom de flesta småapplikationer lastbalanseras mellan processorerna.
Eventuellt kommer du märka skillnad om du sätter igång långa beräkningar eller renderingar, men det blir fortfarande inga stora tidsskillnader, upp till 10%.

Se på det såhär, om du lånar en gammal dator, märker du om den har 400MHz eller 450MHz? 1GHz eller 1.1GHz? Troligtvis märker du ingen skillnad, däremot kommer du märka om den har långsam hårddisk eller för lite minne.

Min röst faller på att hellre lägga dina pengar på saker du kommer behöva om du stannar vid datorn, så som mer minne eller snabbare hårddisk.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-21 15:36

Den enda anledningen skulle vara superdriven. Du kommer antagligen inte märka av någon skillnad i prestanda.

köpte 2gig ram istället för en superdrive... kan ju alltid köra fwmataddvdbrännare sedan om det behövs...

jag köpte 2 Ghz modellen, inte för de där 170 Mhz extra på varje kärna, utan för att jag ville ha inbyggd dvd brännare.

minne kan man alltid köpa till efter, sätta i dvd brännare efter är både dyrt, krångligt och förstör garantin, om du inte lämnar bort det o får det gjort, vilket lär kosta mer än det smakar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 21:42

Har en 1,8 MB med 1 GB ram. Sjukt värt. Du behöver absolut inte vara orolig över processorkraften, den är fantastisk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 18:16

Tack för hjälpen grabbar, då blir det nog den tidigare varianten. Om nu ingen visar på att den svarta ramen är att föredra. Sedan undrar jag lite över din länk elsevero, den var intressant. Där stod även:

"We tested the MacBook Pro with both matching pairs of 1GB SDRAM and non-matching pairs (one 1GB and one 256MB module). There were gains: 51% in Quake 3, 18% in Doom 3, 2.5% in iMovie, and 3.5% in Photoshop CS."

Vad menas egentligen här, är det 1GB vs 1,256GB som provas?

Ursprungligen av tomccc:

Tack för hjälpen grabbar, då blir det nog den tidigare varianten. Om nu ingen visar på att den svarta ramen är att föredra. Sedan undrar jag lite över din länk elsevero, den var intressant. Där stod även:

"We tested the MacBook Pro with both matching pairs of 1GB SDRAM and non-matching pairs (one 1GB and one 256MB module). There were gains: 51% in Quake 3, 18% in Doom 3, 2.5% in iMovie, and 3.5% in Photoshop CS."

Vad menas egentligen här, är det 1GB vs 1,256GB som provas?

Den med 1gig har 2*512mb och utnyttjar därmed dual channel medans den andra har 1gig+256mb.

1
Bevaka tråden