Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord och mus fungerar inte i XP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tangentborde fungerar när jag ska välja mellan OSX eller XP och det fungerar också ifall jag tar upp startalternativen via F8 innan själva XP startar, där man kan välja felsäkert läge, starta windows normalt etc. Men inne i WIndows så fungerar inget, inte ens i felsäkert läge.

Jag har testat med två olika tangenbord och möss nu utan resultat. Det mystiska med det hela är att det ju fungerade ibörjan när jag installerade det. Det var under installationen av drivrutinerna som jag brännt från macen som båda slutade fungera.

Jag har också problem med tangentbordet. I mitt fall är det bluetooth tangentbordet som krånglar. Först lägger jag till den, vilket i sig är mycket strul och sedan fungerar det tills jag startar om. Sedan slutar den fungera. Men musen är inga problem, även den bluetooth.
??????

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-05 11:36

Tjena.

Jag märkte ett otroligt underligt fenomen, åtminstone för mig. Under hela Windows XP installationen + väl inne i Windows fungerade både Wireless BT mighty mus och tangentbordet. Men sen när jag tryckte in Bootcamp skivan för att installera drivrutinerna (för att endast kunna få tillgång till nätverksdrivrutinerna och ljud, för det var trots allt det enda jag tycktes behöva), då kajkade allting och musen och tangentbordet sattes i dvala.

Efter många om och men med parning av BT devices och läsande i forum på nätet, har jag provat diverse ideér utan att lyckas. Jag blir rent utsagt galen!

Funderar på att ringa upp till Apple och fråga om man kan få byta tgb och mus mot hederliga vanliga, som funkar i alla miljöer.

Ingen annan som har något vettigt att tillägga i denna debatt?

(och för er som vill klanka ner och skriva "fan lär dig mac os x!" har jag bara några ord att säga tillbaka, nu råkar det faktiskt vara så att jag vill ha tillgång till både och, inse det!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-08 20:16

Något som löser BlueTooth tgb och mus i Bootcamp

Nu har spunnit vidare på det som jag tidigare skrev och faktiskt dragit nytta av det. Det är som följande.

Har du som jag en Bootcamp förberedd dator fast Wireless tgb och Mighty Mouse, misströsta icke för det går att få dessa att fungera i Bootcamp Win XP, åtminstone har jag lyckats. Dock återstår det bara att få igång iSighten för den vill inte riktigt spela med.

Starta installationsprogrammet för XP. Du märker senare att du faktiskt har tgb tillgänglig när du skall välja partioner och liknande. Bee happy!

När installationen är klar och allting ser fördjävligt ut och laggar totalt, se till att du har både mus och tgb som fungerar. För mig gick det inte direkt utan jag fick lirka lite och gå in i mus inställningarna och uppdatera HID drivrutinen (vilket inte heller fungerade, men jag försökte ändå) efter två omstarter hade jag både tgb och mus tillgänglig och var glad.

Då öppnade jag Macintoch CD:n och kopierade installtionsfilen direkt till C:\. Därefter gick jag på startmenyn --> Kör. Letade upp installationsfilen. Genom att sedan lägga till /A /v är det möjligt att extrahera alla filer som finns i installationsfilen.

"C:\Install Macintosh Drivers for Windows XP.exe" /A /v

Hopp till den manuella installtionen av drivrutiner.

Är aningens jobbig. Men börja med att installera Ethernet och Trådlösa uppkopplingen så att du har internet. Därefter installerar du Grafikkortet genom att tanka ner den drivrutinen från internet. Sedan Intel chipset software.

Se till att inte installera Bluetooth drivrutinerna (för din mus och Tgb fungerar ju ändå, eller hur?).

För att byta operativsystem sedan får man köra startup disk som ligger i Macintoch.

Så ja allt för mig. Hoppas detta hjälper någon. Det hjälpte mig åtminstone. Men så här i efterhand, må jag säga att Parallels trots allt är smidigare att jobba med, orka hålla på att starta om hela tiden.

Mus och tangentbord fungerar en stund

Jag kör XP via BootCamp med iMac (intel), allt fungerar perfekt en stund, allt ifrån 15 min till 1,5 tim. plötsligt fungerar inte mus och tangentbord, ibland hjälper det att tillfälligt dra ut usb-pluggen ibland inte, snälla någon hjälp mig.

Senast redigerat 2006-10-22 17:46
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-11-04 17:03

Jag installerade Bootcamp och XP för några månader sedan på Mini(Intel), allt funkade bra hela tiden med tgb och mus även under installation. Har bara kört XP ett par gånger sedan dess utan problem. Startade upp den idag, och nu funkar helt plötsligt inte mus och tgb i XP längre.
Jag har Microsofts billigaste wireless-set som alltid funkat bra både i OS X och XP.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-28 15:08

Inget nytt på den här fronten??

Har samma problem med tjejens MacBook.... Funkar dock fint på min MacBook Pro.

Dvs. tangentbord och musplatta (de inbyggda) funkar inte alls i XP... Har fått igång usb t-bord + mus. Men det är ju inte alltid man har detta tillgängligt.

1
Bevaka tråden