Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkortet i MBP 15"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-17 18:52

Hallå!

Är i funderingar på att skaffa en MBP, och undrar om det blivit någon rätsida på en grej jag läste om på barefeats för några månader sen. Nämligen att MBP 17 klockar upp grafikkortet vid spel. Något som borde föras över till 15 också tycker man.

Kan något med en (nyare revision) av MBP 15 kanske testa?

Källa:
http://barefeats.com/mbcd2.html

Relevant citat:
"...Though the CPU clock speed advantage of the 2.16GHz MacBook Pro is only 8%, it outperformed the 2.0GHz MacBook Pro by as much as 43%, depending on the application... we rechecked the 17" MacBook Pro's X1600 GPU's core and memory speeds before, during and after running 3D Games using Graphiccelerator's "Show ATI Frequencies" function. Before starting a series of runs, the core measured 311MHz frequency. When we ran 3D games, it jumped to 423MHz. After sitting idle a few minutes, it fell back to 311MHz. We measured a similar jump in the GPU's memory clock from 297MHz to 450MHz."

/Johan

Intressant fråga, den vill jag också veta svaret på.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-18 01:02

En känd funktion med ATI:s Mobility X1600 chip är så kallad speedstepping och spänningsreglering efter belastning. Om detta gäller även i MBP 15" är nog mer en drivrutinsfråga än hårdvarufråga. Har de samma grafikkort? Har de samma drivrutiner?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 08:48

Läs bl.a. här om att överklocka grafikkortet:

http://www.xlr8yourmac.com/feedback/Mac_ATI_X1600_overclocking.html#storytop

Vad jag förstår går detta endast att göra i BootCamp eftersom motsvarande verktyg inte finns till OS X?

  • Medlem
  • 2006-09-18 09:52

Bra sida där, tyvärr så verkar det inte så lovande. Det jag hoppades på var automatisk överklockning för då slipper man mecka själv (och kanske invalidera garantin). Aja.
Får väl hoppas att Apple släpper nya MBP antingen imorgon eller vid Photokina nästa vecka

/Johan

1
Bevaka tråden