Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera och få tillbaka allt efteråt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill installera Boot Camp, men får en felmeddelande när Boot Camp Assistant håller på att partitionera för Win. Den säger att det är något fel på min hårddisk. Den kan inte flytta vissa filer och råder mig att formatera om hårddisken och återskapa filerna från backup.

Jag har redan kört Skivvektyg och reparerat hårddisken men det hjälpte inte, så det är väl just en omformatering som gäller.

Då är frågan hur gör jag detta enklast?
Vilken typ av backup ska jag göra på hårddisken innan formatering?

Hur gör jag sedan för att få tillbaka min dator i det skick den är nu, alltså med alla program, inställningar, dokument och uppdateringar på plats. Allt funkar nämligen förträffligt som det är förutom just att det inte går att installera Boot Camp.

  • Medlem
  • 2006-09-15 18:52

SuperDuper! brukar jag använda...

SuperDuper känner jag till. Silverkeeper likaså, men oavsett krävs det väl att man startar från någon annan startskiva än Macintosh HD för att kunna göra en fullständig klon? Och samma sak när jag ska återskapa?

Och hur går det praktiskt till:
1. Funkar det att jag gör en diskimage på min externa 250Gb USB2-hårddisk som rymmer hela min Macintosh HD? Kan SuperDuper då göra en fullständig klon? Eller måste det vara en Firewire-disk? Eller måste det vara en egen dedikerad partition?
2. Rent praktiskt hur skapar jag en ny startdisk som jag kan köra Super Duper ifrån (om nu det krävs).
3. Hur funkar det sedan när jag ska formatera och återskapa? Stoppar jag i Tiger-skivan som kom med datorn och formaterar med skivverktyg där? Hur gör jag sedan i nästa steg smartast för att återskapa?

  • Medlem
  • 2006-09-16 03:27

...med SuperDuper/CCC/whatever:
1. klona hd till usb2 hd
2. starta upp med usb2 hd (välj den som "startskiva" under systeminställningar)
3. radera/formatera intern hd
4. klona usb2 hd till intern hd
5. starta upp från intern hd - klart!

(obs, vet inte hur bootbara usb2-diskar faktiskt är, använder en firewire800-disk själv)

Ma: Låter som en jättesmart plan. Dock: Hårddisken jag klonar till måste vara tom innan eller hur? Det är väl så CCC/SuperDuper jobbar?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-16 08:32

Nej, den måste inte vara tom, men det måste finnas plats för klonen av din HD.
Och jag är osäker på om det funkar med USB II, Firewire är bäst.

OK. Jag testar med min Firewire 80Gb-hårdisk istället. Originaldisken är dock 120 Gb, men bara fylld till ca 75 Gb, så det borde väl funka ändå?

/Jan

Men alltså. Om du klonar till extern först, sen formaterar du och installerar om, och klonar sen tillbaka (som Ma föreslår) då är du ju tillbaka på ruta 1 med samma problem som innan.

De kloningen gör är ju en exakt kopia så de är ju ingen mening att formatera/installera om du ändå ska klona tillbaka allt de gamla igen

Mitt förslag är att du gör en image av din nuvarande hårddisk. Formatera sen och installera om OSX. Sen mountar du imagen och kopierar över de du behöver från backupen.

Johan S: Men det är ju jättedåligt att kopiera tillbaka allting. Alla programlicenser som ska fyllas i igen, alla mail, alla bokmärken, iTunes-bibliotek samt iPhoto-bigliotek som ska återskapas etc. Det blir ett evighetsjobb. Jag har nämligen inga som helst problem med datorn i övrigt. Det är bara det att BootCamp klagar över något på min hårddisk som inte går att flytta.

Är du för övrigt säker på att mitt problem kommer återuppstå om jag klonar och återskapar?

MEN EGENTLIGEN: Det jag från början har varit och fiskat efter är det där som sker när man kör igång en fräsch nyinstallerad dator. Den frågar om man vill kopiera användardata från en annan dator. Det borde ju vara det bästa, men kanske inte det snabbaste.

Vad krävs då för att jag ska kunna göra detta. Funkar det att klona allt med hjälp av CCC eller SuperDuper till en nyformaterad firewire-disk och sedan ansluta denna som om det vore en annan dator i T-läge?

Jo, de är ju drygt, men att bara klona fram och tillbaka har ja svårt att se att de ska göra nån skillnad. Men prova. Du bör ju dock skita i steget att installera om OSX eftersom de ändå kommer försvinna när du klonar tillbaka sen igen så de är bara slöseri med tid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-16 12:27

Klona inte tillbaka - gör bara en import av användarkontot (och program om du vill) till ditt nya OSX. Precis som gamla macare gör när dom köpt en ny Mac.

Flyttassistent.app (kolla i Verktygs-mappen).

mjg. Då gör jag alltså en klon nu först med SuperDuper till min externa 80Gb firewire. Sedan när jag formatterat om Macintosh HD och installerat systemet gör jag en import av användarkontot och programmen.

Ska jag starta upp datorn och installera alla programuppdateringar först och sedan köra flyttassistenten. Eller måste det ske vid OSX-installationen?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-16 13:52
Ursprungligen av Jan Sturestig:

mjg. Då gör jag alltså en klon nu först med SuperDuper till min externa 80Gb firewire. Sedan när jag formatterat om Macintosh HD och installerat systemet gör jag en import av användarkontot och programmen.

Ska jag starta upp datorn och installera alla programuppdateringar först och sedan köra flyttassistenten. Eller måste det ske vid OSX-installationen?

Jag tror inte det spelar någon roll och jag tror inte det måste ske vis OSX-installationen. Jag skulle installera OSX - OM installationen frågar om man vill importera sitt gamla liv (då startar OSX Flyttassistent.app) så skulle jag göra det då. Om OSX inte ställer frågan så skulle jag installera klart och sen kicka igång Flyttassistent.app själv.

Programuppdatering kan du också kicka igång själv när allt är klart - eller så sticker OSX ut själv och kollar och föreslår. Anything. Anyway.

Min erfarenhet av MacOSX's installatinsrutiner är mycket goda. Om du har erfarenheter av Win så kan du glömma den osäkerhet och ev. strul som nästan alltid följer komplicerade update-rutiner. jag har aldrig haft problem med sånt på en Mac - åtminstone inte sen Mac började köra Unix. jag bara "ja" klickar, kokar kaffe, klickar "ja"igen, sorterar bokhyllan, fyller i info, klickar, torkar snor av ungen, ringer ett samtal, klickar...sen är det klart och bara att köra. Hallelujah!

Du har troligtvis ett "ärr" någonstans i filsystemet. Detta botas troligtvis av en ominstallation - men själv har jag aldrig behövt göra en ominstallation på en Mac. På PC's har jag däremot gjort några stycken.

Lycka till.

Att klona med åtminstone CCC tar v-ä-l-d-i-g-t lång tid... Kanske att man inte tjänat så mycket jämfört med att göra ominstallation?

Bara en tanke

1
Bevaka tråden