Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 med PV60 som skärm

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Har min PowerBook G4 i vardagsrummet för att se på lite filmer o bildspel o liknande.
Den är kopplad till min någolunda nya Panasonic 42PV60-tv via DVI-VGA adaptern som medföljer PB:n. TVn har tyvärr ingen DVI-ingång, bara HDMI. Och just nu har jag ingen möjlighet att få tag på en konverter (DVI->HDMI).
Den tvn har 1024*768 i upplösning. Men tvn är ju widescreen.
Frågan är: Hur ställer jag in PowerBooken så den visar bra bild på tvn? Har någon samma tv som kan hjälpa mig?

Jag har DisplayConfigX (hädanefter DCX) som hjälp för att komma åt upplösningar som inte syns i Apples egna Display-inställningsverktyg.

När jag väljer 1280*720 så blir det konstigt längst ner på tvn. Får olika refreshrates hela tiden beroende på vad jag fipplat in i DCX. Det verkar gå göra hur många isntällningar som heöst i DCX.
Vad ska jag sikta på för upplösning tror ni? 1024*576 eller 1280*720? Båda ger dåliga bilder. 1024*768 ger grym bild... men stretchad.

Vet inte ens vad jag ska fråga... det finns så många olika variabler i detta. Förstår om det blir omöjligt att hjälpa.

Är det någon som äger en PV60? Den frågan kanske är bäst till att börja med

Om jag köper en HDMI-kabel... kommer jag få fler inställningsmöjligheter då?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 14:53

Tjabba,
Har du kommit någonstans med din lösning? Jag har nämligen en PV60 men ingen mac än :-). Dock är min Mini Core Duo beställd nu, så lite tips inför den installationen hade varit tacksamt. Jag kopplade dock min stationära Dell för att testa, då via DVI->HDMI-adapter och det blev bra bild med 1280*720, dock med overscan. XP kunde dock fippla till det genom att minska upplösningen något så blev det perfa.

VGA har jag inte testat tyvärr, får se när minin kommer vad som funkar bäst.

Nä, inte haft tid att testa något mera.
Då jag körde med S-videokabeln så fick jag valet 1024*576 som gav rätt proportioner enligt mina ögon
Då jag får DVI->HDMI kabeln så hoppas jag att 1280*720 kommer finnas... den är beställd nu. Lär dyka upp på måndag *håller tummarna*

//D

Är inte HDMI samma sak som DVI fast med stöd för ljud?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 08:35

Jo, stämmer. Fast det kan ju vara så att det kommuniceras mer via DVI-standarden mellan datorn och skärmen. När jag kopplade in min Dell-PC fick windows veta att den var kopplad till PANASONIC-TV.

26/9 eller tidigare ska min Mini komma. Skynda!

Sådärja, DVI->HDMIkabeln dök upp igår. Kopplade in den och vips så stod det PANASONIC-TV under displays och upplösningen blev direkt 1280*720 i 50hz. Grym bild med rätt proportioner!!

Rock on!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 08:22

Oj, finemang! Klarade du dig utan overscan menar du eller ligger det saker utanför bilden? Mac Minin ska levereras imorgon, äntligen ska jag få leka lite jag med... :-).

1
Bevaka tråden