Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime 6 Preview - Snart ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu börjar det närma sig, QT Live nu på måndag ... Ska man våga hoppas på att det blir någon QT6 Preview ? Det skulle vara bra nice med en liten preview ...

Om man kollar på schemat för konferansen så finns det ju utrymme för några överraskningar, eller vad tror ni ? QT03, "Super Secret Session" verkar ju lovande, men man kanske inte ska ha för höga förväntningar ... Apple brukar ju "hypa" lite väl mycket ibland ...

[ 10 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

[ 12 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Nja, tror att det blir en QuickTime 6 PB1
Eftersom QuickTime 6 har varit ute hos utvecklare i en väldigt kort tid.

PB1 ? Preview Build, Preview Beta ? Det var det jag hade i tanken, en Preview Release. Det är på tiden att Apple visar vad de håller på med för oss andra ... (dvs alla oss som inte är utvecklare, men ändå intresserade av att testa det senaste)

Eller som de sa i intervjun på creativemac.com:
"The first step is let your developers, your closest friends, get access to the code. The second is to do a public preview release, where we release the software [that´s] still not completely final for mass distribution."

En beta (ver 6 eller 5.1 ?) har vart ute hos utvecklare, precis som du säger och nu är det kanske dags att hoppa på nästa steg, en public testversion ...

Det finns ju t.o.m en MPEG-4 QT plugin för Windows att ladda hem på http://www.envivio.com så nog tycker jag det är dags för MacOS ... Det står dock på sidan: EnvivioTV™ is available on PC platforms, and will soon be available for the Macintosh as well as major set-top boxes and mobile devices. Men kommer det vara nödvändigt då Apple släpper QT6 ?

/hegge

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Jo, men du får tänka på att Envivo inte kommer ha med Apple att göra. Apple skriver sin egen MPEG4 codec in the house...

Dom första buildsen hos utvecklare var 5.1 sen följde 6.0 till en mindre krets utvecklare (T.e.x Totally Hip)

Det ska bli mycket intressant. En sak är iallfall säker. Det kommer ny QuickTime och den kommer ha MPEG4 stöd (dock bara video/audio, men å andra sidan är det inga andra heller som kan erbjuda det övriga i specifikationen)

Jag vet inte heller nödvändigheten med Envivos MPEG4 codec när QT6 släpps. Kan hända att den är snabbare och kanske ar mer möjligheter.. Vet faktiskt inte..

OK. Då har man fått mer klarhet i MPEG-4/QT 6 dimman. På måndag kanske man får möjlighet att lätta på den dimman också. Spännande ska det då bli ... Den som överlever helgen och vaknar upp på måndag får ju se ...

Det som oroar mig lite är ju att MS inte verkar bry sig alls om MPEG-4, de kör som vanligt med sina egna trix. Meningen med MPEG-4 är ju att den ska "bli en standard" och gå att spela på alla platformar. QT6 för windows kommer ju, men man vill ju inte tvinga alla att ladda hem QT6 PB1. Inte nu i början i alla fall . Men det finns ju Envivio och Philips MPEG-4 spelare. Philips tar ju bara 2.5 mb att ladda hem, så det är ju inte så farligt ...

Bästa vore om det skulle fungera lika bra med MPEG-4 som med MPEG-1. Bara att ladda hem och kolla direkt, oavsett OS. Men det är klart MPEG-4 är ju något helt nytt, det tar ju ett tag innan alla har kommit in på "samma spår"

/hegge

[ 05 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Real kommer ha Envivos MPEG4 codec också.. Apple och ISMA har dessutom väldigt täta samtal med Microsoft angående MPEG4 och det ser ljust ut. Antar att MS hoppar på lite senare. Annars är det total uppslutning.

Du får tänka på att MPEG4 också är den standarden för att köra video/audio i det mobila 3G nätet. Så frågan om MS har råd att skippa MPEG4. Läs mer om MPEG4 (Det om DivX bör uppdateras dock, då den faktiskt "bygger" på MPEG4 (den är ändå något helt annat än MPEG4 och kan inte spelas upp med MPEG4 komplianta system)

Hade kanske lite för bråttom tidigare, det är visst på tisdag allt börjar. Apple sänder keynoten direkt på nätet på http://www.apple.com/quicktime/qtv/qtlive02/. Brukar det inte hända något extra då de sänder live ? Keynoten börjar i alla fall 10.30 AM PT (Pacific Time ) vilket borde bli 19.30 svensk tid ...

Bara 2 dagar kvar nu (plus några timmar också !) ...

/hegge

Har ni för övrigt tänkt på vilka som står som Gold Sponsors till QuickTime Live:

Totaly Hip, Sun och Ericsson!?

QuickTime Live

Noterade också Ericsson som en av "Gold Sponsors", undra vad dom har att visa ? Som Christopher nämde tidigare så kommer mpeg-4 och 3G, kanske Ericsson har någonting med det att göra ?

Jepp det har dom. Ericsson har använt sig av QTSS 4 PR för att test streama MPEG4 för G3 nätet här i Sverige faktiskt.. För se om dom nämner det

Bäääh.. (får)..

Enligt Ryan (MacOSRumors), som förövrigt ev kallar sig själv för följande
"...and some more details from reader Ryan McDonough: " numera..
:rolleyes: (om det nu är samma Ryan iofs)

Så förväntas Apple släppa QT5.1 med MPEG4 under QT Live..
Men jag tippar också på QT6 i någon form. Varför bara komma med en decimal uppdatering för en sån stor sak.

Angående Ericsson kanske dom visar någon 3G nalle.. på tiden om inte annat..

[ 11 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

QT 5.1 hette det först. Men Frank Casanova har själv nämt QuickTime 6. Och att MPEG4 ska komma med har inte ens Apple försökt dölja.. Tvärtom..

Men den som lever får se.. (ang versionsnummret)

Ja, vad ska man säga ... Apple visade oss vad vi alla förväntat oss. Quicktime 6 med stöd för MPEG-2 och MPEG-4. De har en Preview Release färdig, men de kan inte släppa den p.g.a licensproblemen.

Hoppas att de kan lösa detta snabbt, för en sak är säker, detta ser väldigt lovande ut !

Quicktime Broadcaster ser ju inte helt fel ut heller, bara att plugga in en Firewirewebbkamera och sedan kan man sända trådlöst från Powerbooken.

Vad säger ni andra ? Det var ju väntat att de skulle visa något, men jag tycker ändå att man var som ett barn på julafton ;-). OK, kanske inte så exalterad, men ändå ...

/hegge

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-02-12 21:18

Helt klart en stor grej, bara dom fixar licensen så eller så får vi hoppas att den dyker upp på limewire

Undrar om QT Broadcastern baseras på gamla Sorensson Broadcaster, den försvann ju hastigt och lustigt!!

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Undrar om QT Broadcastern baseras på gamla Sorensson Broadcaster, den försvann ju hastigt och lustigt!!

Kanske det, fast mycket bättre. Hur coolt blir det inte att strömma MPEG-4? SB strömmade väl bara Sorensen 2, vilket inte var mycket att hänga i julgranen. Egentligen vet jag inte vad jag talar om, men jag har för avsikt att lära mig allt det här snart nog.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-02-12 21:32

Sorenson Broadcastern kunde koda allt som QT kunde koda, den var lättanvänd som....(eh, just det, vi skulle ju vårda språkat här..)

Körde en del provstreamingar häromåret använde då I263 för att få hyfsade fps och kvalle, Sorenson 2 kunde ge hyfsad kvalle också men det blev mer bildspel än film över det

  • Medlem
  • International user
  • 2002-02-12 21:57

Chansen att den ska vara baserad på Sorenson Broadcaster är minimal, eftersom Apple i QT 5 släppte Broadcasting API som har en del funktionalitet som jag inte hört folk snacka om men som är mycket bra..

Ett bra exempel är förmågan att ange en rtsp:// länk till servern och sedan öppnar den en session till servern, laddar upp sdpfilen och man vet att den är aktuell och behöver inte krångla alls med det (såvida man inte ska ha en bunt relayer före eller inte använder QTSS eller DSS) Mkt trevligt..

Apple är bra på att göra lättanvända produkter, och jag känner mig övertygad om att deras broadcaster kommer att täcka de flestas behov..

Dessutom så kommer det en nya version av Sorenson Broadcaster.. Den förra klarade bara QuickTime 4 material dessutom..

Bra att det nu finns en seriös broadcaster för X!

Överaskingarna var följande:

Apple, Sun och Ericssons allians.
Även om man såg det komma.

NTDocomos uppenbarliga förtjusning över MPEG4.

MPEG2 stödet! Det har enligt alla källor jag vet varit helt dödfött p.g.a licenskraven.

Broadcastern! Äntligen något seriöst för MacOS X och Mac förhuvudtaget. Visst, det bästa nu och en utmärkt produkt är Channelstorm LiveChannel, men den kör inte under X eller fungerar inte under datorer som inte har ett ATI kort (???? varför???) men det här är sannerligen bra nyheter..

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-02-12 22:37

Aha, det kan nog stämma, var in på Sorenson´s hemsida nyss och Broadcastern är tillbaka, den var borttagen när jag tittade senast (några månader sedan).

Håller med om att Broadcastern ser lovande ut, Macversionen av Sorenson´s Broadcaster torde vara ganska "död" som produkt när Apple har fixat licenserna!

Hittade denna länk i ett inlägg på forums.macnn.com: http://www.insanely-great.com/news.php?id=166

Informationen i artikel verkar dock inte vara så trovärdig, för om den "nya dealen" fortfarande inkluderar en "use fee" borde inte Apple vara så intresserade av den. Nåja, det skulle allt vara bra nice om det var sant. Man kan ju alltid hoppas på att det händer något imorgon (MW Tokyo).

/hegge (hoppas på qt6 snart !)

1
Bevaka tråden