Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 OS i Parallels?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-01 21:42

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att ha 2 OS startade samtidigt i Parallels? I så fall, hur gör man? T.ex Windows 2000 och Ubuntu

Skapa två Images, dvs två uppsättningar. Dom ligger default i /Users/Application Support/Parallels/. Filerna som heter *.pvs kan du lägga som alias i Docken. Sen är det bara att klicka på resp alias när du vill starta. AFAIK så kan man köra flera samtidigt, flera instanser av Parallels Desktop startas och du kan köra olika images i respektive instans.

  • Medlem
  • 2006-09-01 22:26

jag körde både windows och ubuntu för att testa.. gick jättefint.. bara att sätta upp en virtuell maskin för varje os.. sen är det bara din hårdvara och dina behov som sätter stopp för h ur många virtuella maskiner du kan göra..

Du kan ha fler än så!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-02 14:33

Låter fortfarande lite komplicerat. Jag tänker med på de här videos som man kan se på YouTube där en kille switchar mellan Win, Ubuntu och OS X.. med hjälp av Parallels och Virtue Desktop, eller?
Vet inte riktigt heller hur man kan se att 2 OS är igång, alltså..För jag kan ju bara se ett liksom. Lite hjälp kanske på hur man kan komma igång eftersom jag inte förstod riktigt vad du Mattias menade..

Jag använder Virtue och Win och Ubuntu. Du startar en virtuell maskin genom att öppna ett nytt fönster i file-menyn. Sen startar du sjäva virtuella maskinerna med respektive "play-knapp". Om du inte kör maskinerna i fullskärm ska du se båda fönstrena samtidigt.

Om du ska köra i Virtue gör du ungefär samma sak men du växlar skrivbord innan du öppnar en maskin. Ett skrivbord för varje alltså! Sedan växlar du med shift+ctrl+piltangenterna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-03 18:27

Okej, det låter ju ganska bra. Men det här med att växla skrivbord innan man startar upp en maskin, hur går det till? Båda OSen måste väl vara igång för att det ska fungera? Sen krävs det nog mer än 1 GB RAM eller? Tror jag börjar förstå nu annars :>

Att växla skrivbord har inget med Parallels att göra. Det är med Virtue du får flera skrivbord. Du behöver alltså inte ha Parallels installerat ens. Installera Virtue och testa att växla skrivbord så fattar du nog. Om du greppat det så förstår du nog att för att få till det med flera OS så ska du lägga respektive Parallels fönster i separata skrivbord i Virtue. Så ja, du måste ha igång dina OS (eller åtminstone Parallels-fönstrena) för att det ska vara möjligt att växla mellan de.

Tänk så här. Jag får fyra skrivbord med Virtue. Jag lägger ett OS (Win XP) i nummer två och ett annat (Ubuntu) i nummer tre. I första skrivbordet lägger jag inga Parallels-grejor och det blir då ett renodlat OS X-skrivbord. Fjärde skrivbordet behöver jag inte för detta exempel men kan använvdas till vad man vill.Sen växlar jag med snabbkommando (shift-ctrl-piltangenter).

Det går inte helt klockrent eller smidigt förräns efter ett tag för mig och jag har 1,25 GB. Jag har dock satt att cachningen ska vara optimerad för OS X. Kanske det blir annorlunda med annan optimering?

1
Bevaka tråden