Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur står sig mp3-spelaren i mobilen sig mot exvis iPod?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 17:16

Japp, frågan är ställd. Hur står sig den mp3-spelare som man får med i mobilen mot t ex iPod Nano? Är sugen på båda.:confused:

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-28 17:47

Bra att du frågar, jag vill nämligen veta samma sak!

Efter att HD:n i tjejens iPod Mini krashade igår (hon har använt den extremt lite och försiktigt, inte en repa på den!) och min iPod Nano slutat fungera (har dock fått ny nu) så börjar jag tänka på en kombinerad mobil/MP3-spelare.

Efter att tjejens iPod krashade så började jag dessutom fundera på hur många jag känner som har en iPod. Kom fram till att jag och har tolv polare/familjemedlemmar/grannar med iPod-spelare. Och hur många har haft problem med sina iPod´s? ALLA!

De flesta flera gånger dessutom. Gemensamt för alla, förutom min syrra, är att dom använder sina iPod´s försiktigt och sparsamt. Men det verkar inte göra någon skillnad om man är försiktig eller inte.

Trist!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 20:45
Ursprungligen av Rasmus:

Och hur många har haft problem med sina iPod´s? ALLA!

Alla säger det, att alla har haft problem. Själv har jag aldrig haft ett enda problem med någon iPod ALDRIG!
Aldrig med min förra 3:e generationens, aldrig med min nuvarande iPod med video. Min brorsa har aldrig haft några problem med sin iPod mini heller, faktiskt så används både den gamla minin och 3G fortfarande religiöst....

Ljudkvalitén ska det inte vara någon större skillnad på för oss "vanliga dödliga", och menysystemet är ungefär likadant uppbyggt oftast. "Problemet" är det att man oftast måste ha en handsfree-adapter för att kunna koppla in vilka hörlurar som helst, vilket förlänger sladden en bit.

Annars så ska det nog inte vara några större skillnader.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 20:44
Ursprungligen av irrelogical:

Ljudkvalitén ska det inte vara någon större skillnad på för oss "vanliga dödliga", och menysystemet är ungefär likadant uppbyggt oftast. "Problemet" är det att man oftast måste ha en handsfree-adapter för att kunna koppla in vilka hörlurar som helst, vilket förlänger sladden en bit.

Annars så ska det nog inte vara några större skillnader.

Duger inte standardpropparna? Eller rättare sagt. Är t ex Nokia standard skräp? En nackdel jag kan tänka mig är att batteriet får mycket stryk?

Ursprungligen av bossep:

Duger inte standardpropparna? Eller rättare sagt. Är t ex Nokia standard skräp? En nackdel jag kan tänka mig är att batteriet får mycket stryk?

SE Walkman W800i har upp till 30 timmars speltid, så lyssnar man 2 timmar/dag och laddar mobilen var femte dag går cirka 33 procent av batteriet åt till att spela upp musik. För mig känns det ganska oväsentligt om jag laddar mobilen var femte dag eller var sjunde om jag slipper tänka på att ladda en fristående musikspelare.

Och ja, de flesta brukar skicka med ganska kassa hörlurar som standard. Brukar tänka på det som "the white sign of ignorance".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-28 20:48

Det är intressant det där med Alla. I vår familj har vi en av varje sort. En iPod, en Mini, en Nano och en shuffle. Vi har aldrig haft problem med någon av dom.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-28 23:07
Ursprungligen av gunek:

Det är intressant det där med Alla. I vår familj har vi en av varje sort. En iPod, en Mini, en Nano och en shuffle. Vi har aldrig haft problem med någon av dom.

Grattis till dig och "iigloo"! Njut så länge lyckan varar

Själv har jag och tjejen haft totalt tre stycken iPods. Två stycken har varit inne och vänt hos Apple och den tredje, som tjejen fick när hennes första pajjade, har nu alltså hårddisken kraschat på. Gemensamt för alla är att dom inte varit använda mycket alls och när vi väl använt dom är det alltid med skyddsfodral och med försiktighet. Den som nu pajjade är kanske använd 50 timmar totalt och i helt nyskick! Den första iPoden hon hade fick fel på displayen när hon hade den i fickan.

Annars är det allt från batteriproblem (vanligt!) till att iPoden inte tar laddning och dyker upp i datorn till hårddiskkraschar och andra mer eller mindre trevliga saker som drabbat mig och personer i min omgivning.

Idag (som av en slump?) frågade grannen om jag ville visa honom var man felanmälen en iPod Nano på Apples sajt. Visst sa jag, vi ska göra det imorgon. Han har en batteritid på cirka 15 minuter på full ladddning. Nice!

Och innan veckan är slut ska jag hjälpa lillsyrran med hennes iPod mini som inte går att använda längre.

*suck*

Bortsett från ljudet då: en viktig finess med iPod är den smutta integrationen med iTunes. För att hålla mobilen matad inbillar jag mig (jag vet inte) att man får hålla på att dra-och-släppa filer till telefonens filsystem. Det är i så fall en rejäl nackel. Alternativt köra Fönster och medföljande, sannolikt usla, programvara för synkning mellan dator och lur. Eller är jag fördomsfull och okunnig?

Själv tycker jag min iPod är viktigare än min telefon. Ser ingen som helst anledning att köra musik i luren så länge som upplevelsen inte motsvarar eller överträffar iPod/iTunes-kombon.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 23:18

Det stora problemet försvinner alltså när iPod får flashminne istället för hårddisk? Jag instämmer om att man missar integrationen iTunes+iPod. Den har en stor del i det hela. Hur är lurarna till iPod?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-28 23:29

Själv tillhör jag skaran som aldrig haft några problem med min iPod heller. Har en iPod mini 6GB som jag behandlat mycket slarvigt, tappat ett antal gånger m.m. Den verkar hålla för allt, Apple kanske inte skulle övergivit den modellen

Nåja, har även en w800i som har helt ok ljud, även med de lurar som följer med. Problemet med mobilen som mp3 spelare är att överföringen av musik är helt kass, dels är det usb1 vilket gör att det är segt, dels så verkar min mac inte alls gilla den kabel som följer med vilket leder till allt möjligt bisarrt. Dock går det bra att använda Bluetooth för överföring av musik, det funkar bra men det är långt från lika smidigt som iTunes.

Så jag fortsätter använda iTunes och iPoden...

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2006-08-29 00:42

Har SE W800i tycker ljudet är OK, löser iTunes "integrationen" med programmet SyncTunes, genom att ladda memorysticken direkt i en USB port (med kortläsare). Lite extra pill med att plocka ut och sätta in kortet i telefonen igen är det ju... men det är OK i mitt tycke.

SyncTunes ser även till att ladda in bilder från mobilkameran till iPhoto (om man vill det)...

1
Bevaka tråden