Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla G4 till TV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Går det att koppla en Mac PowerPC G4 till TV´n?

Min tv har bara scart så såhär tänkte jag:

DVI till RGB till SCART till TV.....

Funkar det??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 12:36

Ja det borde funka - om du nu har en DVI-kontakt (många G4or har en ADC-kontakt som är ganska lik).
Glöm inte att du måste ha en adapter för ljudet också. En 3,5 mm hörlurskontakt-RCA.

Fick svar på ett annat forum att det inte fungerar. Är du säker på att det går? Försöker försäkra mig om saken innan jag öppnar paketet med sladden för 200 spänn...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 15:04

Det fungerar inte.

Problemet är att VGA ("Dator RGB) använder en högre vertikal uppdateringsfrekvens (31.5Khz oftast). Medans en vanlig "TV RGB" använder 15Khz. Så det kommer tyvärr inte fungera, oavsett dator eller tv.

Det du behöver är en "Downscaler". Brukar gå att köpa lite överallt (Clas Ohlsons, etc.). Så öppna inte din kabel än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 00:25

Men innehåller Apples Mini-DVI -> Video-adapter en "Downscaler" i så fall?

En sån använder jag och den kopplar man ju bara in i DVI-porten och sen tar man en RCA-kabel mellan den och SCART-adaptern, som zeromaker beskriver.

Och finns det inte en simpel DVI-Video-adapter från Apple, så att man problemlöst kan koppla sin Mac till TVn?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 13:52

Det beror på vad du har för grafikkort i din G4.

Många grafikkort har SVIDEO och Komposit inbyggt. Dvs. det räcker att köpa en DVI->Komposit/SVIDEO kabel så får du bild direkt.

Detta är dock inte RGB utan Komposit, vilket är en annan sak.

http://www.99mac.se/bildskaermar-och-grafikkort/23025-grafikkort-med-s-video-ut.html

1
Bevaka tråden