Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook lösning sökes

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hi Alla macare!

Problem 1

Jag har ett litet problem med min macbook Svart med 2GB Ram.
Jag kör med extern skärm och jag vill kunna stänga av datorn och sätta på den igen utan att behöva öppna och stänga locket hela tiden. Finns det en enkel lösning på problematiken eller?
Det kanske finns någon mjukvara som som gör det enkelt att stänga av den lila skärmen och bara aktivera den externa skärm, allt för att komma undan öppna och stäng skärm proceduren.

Problem 2

Min MacBook vaknar själv ur vilan, och jag undrar om det finns en lösning på det här problemet?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-26 11:28

1. om du har bluetoothprylar kan du väcka den ihopfälld, tror nog det går med t ex usb-tangentbord också.
2. direkt när du sätter den i vila?

Ursprungligen av EJ:

1. om du har bluetoothprylar kan du väcka den ihopfälld, tror nog det går med t ex usb-tangentbord också.
2. direkt när du sätter den i vila?

svar 1 Hur då ?
Svar 2) Eej en stund efter 30 min - 60 min efter man sätter den i vila.

Ursprungligen av Hunter78:

svar 1 Hur då ?
Svar 2) Eej en stund efter 30 min - 60 min efter man sätter den i vila.

Jag väcker min genom att röra på musen, alt trycka på en tangent. kör bluetooth tbord och logitech mus med dongle

  • Medlem
  • 2006-08-29 13:07
Ursprungligen av Hunter78:

svar 1 Hur då ?
Svar 2) Eej en stund efter 30 min - 60 min efter man sätter den i vila.

Ettan har du väl fått svar på, tvåan måste bero på att något väcker den. Troligen någon USB-grej. Testa att dra ur alla USB-saker och se om problemet löser sig. Alternativt skulle det kanske kunna vara nätverket, men där är jag inte säker på hur det funkar. Jag vet inte om man kan väcka en bärbar via nätverket.

Ursprungligen av stfm:

Ettan har du väl fått svar på, tvåan måste bero på att något väcker den. Troligen någon USB-grej. Testa att dra ur alla USB-saker och se om problemet löser sig. Alternativt skulle det kanske kunna vara nätverket, men där är jag inte säker på hur det funkar. Jag vet inte om man kan väcka en bärbar via nätverket.

Jag har hittar problemet och det är min BT Mus ( Microsoft ) som förlorar kopplingen och när det sker så vaknar datorn till.

Från manualen:

Using Your MacBook with the Display Closed

You can use your MacBook with the display closed if the computer is connected to an
external monitor, keyboard, and mouse.
Important: To use your MacBook with the display closed, the MacBook must be
plugged into a functioning power outlet.

To operate your computer with an external monitor attached and the display closed:
1. Connect a USB keyboard and mouse to your MacBook.
2. Connect the power adapter to the MacBook and a power outlet. Check that the power
adapter light is on.
3. Close the MacBook display to put the computer to sleep.
4. Follow the steps in the previous section to connect your MacBook to an external
display.
5. Wait a few seconds and then press any key on the external keyboard to wake the
MacBook.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 12:20

Fundarar lite på ventilationen, med nedfälld skärm ser det ut som att dom luftuttagen som sitter under skärmen kommer täckas för. Hur nyttigt är det för datorn att köras på det sättet? (Fast visst, om Apple skriver i sin manual att det går så är det väl inte så himla onyttigt..)

Ursprungligen av qnx:

Fundarar lite på ventilationen, med nedfälld skärm ser det ut som att dom luftuttagen som sitter under skärmen kommer täckas för. Hur nyttigt är det för datorn att köras på det sättet? (Fast visst, om Apple skriver i sin manual att det går så är det väl inte så himla onyttigt..)

Om jag inte har fel nu så har macBooken luft intag längs ut på hörnorna på datorn!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-31 00:45
Ursprungligen av Hunter78:

Om jag inte har fel nu så har macBooken luft intag längs ut på hörnorna på datorn!

Om inte jag är helt tokig så är det Högtalarna som sitter där och inte ventilationshål?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 14:17

Jo visst finns de där, men de är inte mer än 2 cm i bredd. Sen har du längst hela långsidan där skärmen sitter monterad också liknande grejer som bara måste vara ventilation för cpufläktensitter där, bl.a. Frågan är om inte dessa täpps till när man fäller när skärmen?

Under skärmen sitter utblåset från fläkten. Det är ingen fara att köra i nedfällt läge för det skickas bakåt förbi skärmen oavsett hur den står.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-31 10:03

Är det inte bara att klicka på on/off tangenten som sitter diskret till höger på skärmen för att få upp samma meny?

1
Bevaka tråden