Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och HDTV

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-08-22 23:33

Flyter HD filmer på macbook? Tex hd trailers från apple's hemsida.. 720p ?? 1080i ??

Någon som testat h.264 eller divx/xvid (mpeg4) med macbook?

Förresten, hur är ljudkortet i macbook? Om man vill koppla till en finare anläggning rek. ett externs ljudkort då?

Det finns folk som påstår att Apples trailers i 1080i rullar på bara fint. Andra menar att 720p fungerar bättre. Kolla även in specialsidan om en MacBook kopplad till 1080p-HDTV.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 00:05

Jag har kollat runt en hel del på Apples HD trailers och de flyter på bra. Vad gäller ljudet så har MacBooken en inbyggd optisk-digital output i hörlurskontakten som ska kunna ge surroundljud. Hur kvaliteten blir på ljudet då vet jag inte, men jag är mycket nöjd med ljudkortet när jag använder den analoga outputen. Å andra sidan är jag inte direkt en audiofil så du kanske borde fråga någon annan

  • Medlem
  • 2006-08-23 14:53

Hur blir det med HD material som kommer på HD-DVD eller Blu-ray? Dessa kommer ju kräva HDCP via grafikkort och skärm för att kunna spelas upp. Att köpa en MacBook idag och planera att behålla den 2-3 år för att kunna spela upp framtidens filmer verkar med andra ord vara en dålig ide eftersom den inte har HDCP...

Jag har hört att det skall gå att spela filmen i lägre kvalitet, ej HD, ändå. Men det är inget bekräftat vad jag vet. Det här är en sak som håller tillbaka ett datorköp för mig idag, jag tycker det är lite förvånande att ingen större diskussion hålls om detta ämne. Eller köper folk nya datorer så pass ofta att de inte behöver bry sig?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 14:33
Ursprungligen av shandar:

Jag har kollat runt en hel del på Apples HD trailers och de flyter på bra. Vad gäller ljudet så har MacBooken en inbyggd optisk-digital output i hörlurskontakten som ska kunna ge surroundljud. Hur kvaliteten blir på ljudet då vet jag inte, men jag är mycket nöjd med ljudkortet när jag använder den analoga outputen. Å andra sidan är jag inte direkt en audiofil så du kanske borde fråga någon annan

Eftersom det är digitalt ljud så blir kvaliteten precis likadan som på källfilen. Optiskt ljud ut på MB:n är i 5.1, vilket duger bra för mig.

Ursprungligen av adm_kenshin:

Eftersom det är digitalt ljud så blir kvaliteten precis likadan som på källfilen. Optiskt ljud ut på MB:n är i 5.1, vilket duger bra för mig.

eller 7.1 om du så vill. Ljudkvaliten beror mao på din surroundförstärkare... mao ger macbook ingen kvalitetsförlust teoretiskt sett...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 18:11

Haha om 2-3 år så lär jag garanterat ha skaffat en ny dator som klarar HDCP och vad allt det där heter. Änsålänge duger dock MB fint för mina bruk

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 13:56

Vad behövs egentligen för kabel för att kunna få ut den optiska signalen från macbooken till en receiver?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 09:51

Undrar om en core2duo 2Gig med 2gig RAM klarar av att spela upp X264 i 720P/1080P med hög bitrate.

Undrar detta för att X264 är ju typ det nya XVID alternativet för bästa komprimering vid HD

1
Bevaka tråden