Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen 2GB RAM

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag kom leveransen av den extra ram-pinnen (och ett par soundsticks ) jag beställde hos komplett för några dagar sedan... Datorn verkar nu mycket stabilare och jag kan t ex köra bridge, indesign, ps samt olika vardagsapplikationer samtidigt utan att systemet låser sig som det gjorde innan. Imorgon skall jag börja med ett riktigt jobb (en rätt tung katalog där jag går hela vägen från fotografering till färdig design) och jag kommer när jag vet presentera hur stor skillnaden blir när man pressar datorn till sitt yttersta (i rosetta-program dessutom), som tur är använder jag iaf Lightroom (universal) för en grundläggande färgkorrigering, något som antagligen skulle vara olidligt i rosetta oavset RAM.

//Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 19:21

Ser fram emot att få höra hur det kommer att gå. har precis själ fixat mig en MacBook med 2GB ram. Kommer jobba mycket med fotografi och grafiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 22:14

Vad heter minnesmodulen på komplett?

Maskinspecifik, 1295:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317342&s=sc
Macoteket billigare ja, men de har inga sådana minnen hemma..

Jag köpte detta:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Det var iaf det billigaste jag kunde hitta...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-29 00:05
Ursprungligen av fredrik_bt:

Idag kom leveransen av den extra ram-pinnen (och ett par soundsticks ) jag beställde hos komplett för några dagar sedan... Datorn verkar nu mycket stabilare och jag kan t ex köra bridge, indesign, ps samt olika vardagsapplikationer samtidigt utan att systemet låser sig som det gjorde innan. Imorgon skall jag börja med ett riktigt jobb (en rätt tung katalog där jag går hela vägen från fotografering till färdig design) och jag kommer när jag vet presentera hur stor skillnaden blir när man pressar datorn till sitt yttersta (i rosetta-program dessutom), som tur är använder jag iaf Lightroom (universal) för en grundläggande färgkorrigering, något som antagligen skulle vara olidligt i rosetta oavset RAM.

//Fredrik

kul. vad har du för skärm tll datorn när du ska sy ihop detta arbete
mikael

Ursprungligen av miri:

kul. vad har du för skärm tll datorn när du ska sy ihop detta arbete
mikael

Just nu använder jag macbook pro:ns inbyggda skärm samt en gammal tft från fujitsu-siemens som dock inte duger till mycket annat än att visa mappar och minatyrbilder. Lightroom, photoshop och indesign kör jag på mbp:ns skärm. Men på inköpslistan står en Samsung 244T näst efter en a3+skrivare för foton (Epson R1800 eller R2400 (har inte bestämt mig än)) så vi får se vad plånboken tillåten när timmarna är räknade och fakturerade... Frågan är dock om Lightroom får support för dubbla skärmar i den skarpa versionen eller om jag får köpa Aperture (som både har sina nackdelar och fördelar idag, men vi får väl se vad som händer på photkina) istället...

//Fredrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-30 00:11
Ursprungligen av fredrik_bt:

Just nu använder jag macbook pro:ns inbyggda skärm samt en gammal tft från fujitsu-siemens som dock inte duger till mycket annat än att visa mappar och minatyrbilder. Lightroom, photoshop och indesign kör jag på mbp:ns skärm. Men på inköpslistan står en Samsung 244T näst efter en a3+skrivare för foton (Epson R1800 eller R2400 (har inte bestämt mig än)) så vi får se vad plånboken tillåten när timmarna är räknade och fakturerade... Frågan är dock om Lightroom får support för dubbla skärmar i den skarpa versionen eller om jag får köpa Aperture (som både har sina nackdelar och fördelar idag, men vi får väl se vad som händer på photkina) istället...

//Fredrik

Jag är där nere (Photokina)och är väldigt nyfiken vad de skall hitta på eftersom det är första gången Apple är på Photokina.
Hur rullar Photoshop på i din burk? Är det segt när det måste gå genom Rosetta?
Mikael

Ursprungligen av miri:

Jag är där nere (Photokina)och är väldigt nyfiken vad de skall hitta på eftersom det är första gången Apple är på Photokina.
Hur rullar Photoshop på i din burk? Är det segt när det måste gå genom Rosetta?
Mikael

Nu när jag uppgraderat ramminnet måste jag säga att photoshop och allt annat går mycket bättre, innan hände det att ps kraschade när man t.ex skulle batcha ett par bilder samtidigt som man hade bridge, itunes, mail och adressboken öppen, lite ostabilt. Nu har det hänt en enda gång och då var det bridge som kraschade under uppstart när jag hade Lightroom (som för tillfället ockuperat 1,2GB RAM), photoshop, indesign, firefox och massa småapplikationer öppna, något som man kan acceptera med tanke på att det är emulation vi talar om...

Men sedan skall det nämnas att jag inte gör så mycket tunga grejer i photoshop, det är mest friläggning, justeringslager och lite klonstämpel och sådant, samt batchar för att ändra dpi, upplösning, färgprofiler, format och så vidare på bilder för olika syften. Detta funkar med fullt acceptabel hastighet, hur det blir om man sitter med 22Mpix och tiotals lager och använder avancerade filter blir det säkert olidligt, men som tur är gör jag inte det.

Woooohooooooo jag har också lagt till 1 GB till min MacBook Pro och nu flyter växlingen mellan XP i OS X mycket smidigt. Köpte från liontech 1 GB Kingston för strax över 900:-.

Ursprungligen av baghera:

Woooohooooooo jag har också lagt till 1 GB till min MacBook Pro och nu flyter växlingen mellan XP i OS X mycket smidigt. Köpte från liontech 1 GB Kingston för strax över 900:-.

liontech.se men vilken produkt?
kan man beställa som privatpersson?

liontech är föredetta GNT i Norrköping va?

Beställde Kingston ValueRam för 995,- styck från DustinHome.se

1
Bevaka tråden