Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - klantig amatör behöver hjälp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en LaCie hårddisk som jag brukar lägga över saker som jag är rädd om på. Nu har jag lyckas lägga in allt huller om buller i en enda röra; mp3-filer blandade med program o annat.
Tror nu jag måste börja om från början å fråga mig vad jag gör för fel. Finns det någon som vet hur man får en "snygg" extern disk där allt är överskådligt och lättåtkomligt? Kanske är det nåt program jag saknar....?
Tar taksamt emot alla tips för nu börjar jag bli rätt trött på röran.

Vad är det för fel på att skapa en katalog-hierarki?

I roten på min externa disk har jag helt enkelt katalogerna: Code, Music, Movies, Projects, Backup och Misc..

Silverkeeper http://www.silverkeeper.com/ borde kunna hjälpa dig att få ordning på röran

cd /Volumes/<Hdd namn>/
for i in app mp3; do mkdir $i; mv *.$i $i; done

... i terminalen flyttar alla applikationer till katalogen "app" och alla mp3-filer till katalogen "mp3" .. till exempel .. men det beror ju helt och hållet på hur många olika fil-ändelser du hanterar .. en annan tanke är att köra ..

cd /Volumes/<Hdd namn>/
for i in `ls | sed -e 's/[0-9a-zA-Z]*\.//' | sort -u | uniq`; do mkdir $i ; mv *.$i $i; done

.. som skapar en mapp för varje filändelse i roten på din hdd.. koden absolut inte optimal, men det är et rudimentärt sätt att lösa problemet .. dessutom är den inte testad.. men bör fungera

[0-9a-zA-Z] skulle kunna utökas med åäöÅÄÖ_- för att få med lite fler varianter .. och output kan du skicka till /dev/null om du inte gillar skrik!

Tack gsjoberg och ghost9999 för goda råd. Undrar om inte silverkeeper följde med hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 14:05
Ursprungligen av the wall:

Undrar om inte silverkeeper följde med hårddisken?

Det gjorde det. Alltid bra att ladda ned den senaste dock. Både för att det har fixats buggar och kompabilitet med senare versioner av Mac OS X.

1
Bevaka tråden