Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Tiodubbla hastighet XP mot SMB share på OS X Server

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge haft problem med dåliga prestanda när Windows XP och Windows 2003 Server klienter ansluter mot en Mac OS X Server SMB share. Problemet gäller åtminstonde Mac OS X 10.4.4 och 10.4.6 men jag gissar att detta är ett allmänt problem.

Problemet beror på IPv6 som ställer till något i handskakningen mellan PC och Mac. Gå till nätverksinställningar för den port du använder -> TCP/IP och längst ner "Ställ in IPv6".

Välj inställningen "Av" istället för Automatiskt och sen är det klart. För mig ändrades kopieringstiden vid en backup från 55 minuter till 25 sekunder - det är 100 gånger så snabbt (!)

Vore intressant om fler kan konstatera samma prestandaökningar. Rapportera gärna vilken version av Mac OS X Server du använder och vilket operativsystem din PC använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 19:12

Bara att inse, man skall inte använda ipv6 om man inte använder det. Stänger av det på alla klienter och servrar jag jobbar med.
finns även en hel del man kan göra själv för optimering av smb prestanda. men då får man hacka samba konfigfilen.
men ipv6 är en bra början.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-08-13 20:15

Jag förstår att det går snabbare när man slår av IPv6, men jag förstår verkligen inte varför.

IPv6 måste man specifikt slå på i alla windowsvarianter jag känner till, därför lär burkarna inte försöka prata över den adressfamiljen. Att då IPv6-stödet i OS X, som är påslaget som default, ska kunna spöka så mycket med hastigheten, förstår jag inte.

Gäller det här andra överföringssätt också, eller är det bara samba som har konstiga saker för sig? Har du testat http/ftp/etc?

1
Bevaka tråden