Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro, Xserve och Leopard

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 10:29

Av demo:t de visade i iPhoto och Finder så verkar det vara byggt så. Man sa ju något i stil med "you can build this into your apps". Så hoppas jag det funkar för jag vill inte köra time machine på hela min redigering på jobbet. Men gärna projektfiler för Final Cut Pro exempelvis.

Hoppsan va koolt om man kan ta tillbaka till framtiden något man gjort för ett par dagar sen. "Hur såg den där andra versionen ut nu?" "Oj, den ersatte jag med den här nya, men vänta ska jag åka tillbaka i tiden och hämta den!"

Jag är helt för mallar - bara man inte är låst till HTML "junk". HTML mail har sin marknad, men jag hoppas verkligen jag kan göra mallar som har TEXT eller RTF som grund.

Kan det verkligen stämma att Mac Pro kostar ungefär $1000 mindre än exempelvis motsvarande Dell? Det verkar lite väl otroligt tycker jag...

Ursprungligen av star-affinity:

Kan det verkligen stämma att Mac Pro kostar ungefär $1000 mindre än exempelvis motsvarande Dell? Det verkar lite väl otroligt tycker jag...

Hade inte Dellen ett nVidia Quadro grafikkort?

dells onlinebutik är fruktansvärt virrig så jag orkar inte kolla själv, men hade du verkligen valt två xeon 51x0 i dellen? (inte 50x0 alltså...)

Ursprungligen av gabriela:

dells onlinebutik är fruktansvärt virrig så jag orkar inte kolla själv, men hade du verkligen valt två xeon 51x0 i dellen? (inte 50x0 alltså...)

Dell får lära sig räkna nu så hamnar den på 4000 $ deras hemsida är urdålig

Jag lyckas överhuvud taget inte konfigurera en Dell med xeon 51x0. Deras butik är som sagt virrig.

  • Medlem
  • 2006-08-09 18:46

Snackade ju förut om att jag hoppades på att ZFS skulle driva Time Machine, förmodligen vågar de inte byta filsystem pga uppdatering från tiger... men något som jag tyckte var lite kul var den här länken.. notera datumet...
http://blogs.sun.com/roller/page/timf?entry=zfs_on_your_desktop

Nu återstår att se hur lång leveranstid det blir på Mac Pro, om Apple (som vanligt) har underskattat efterfrågan med leveranstider på upp till en månad. Jag lade en beställning på "standard"-maskinen idag (gjorde inga ändringar från Apples grundförslag) och hoppas på kort leveranstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 01:50

Är det ingen som reagerat på att man får pynta upp 795:- extra om man vill ha iLife till sin Mac Pro. Känns faktiskt lite sniket.

Ursprungligen av Zoega:

Är det ingen som reagerat på att man får pynta upp 795:- extra om man vill ha iLife till sin Mac Pro. Känns faktiskt lite sniket.

Men ärligt talat? Har man råd med en svindyr arbetsstation så har man väl råd med betydligt bättre programvara än iLife?

Den heter ju Mac Pro. Proffsanvändare använder typ Aperture, Final Cut Studio, Logic Pro och Adobe CS 2 etc...

Såg nu att capojava skrev att iLife visst ingår. Så då så. Då är väl alla nöjda, eller?

Mvh/T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 02:12
Ursprungligen av Zoega:

Är det ingen som reagerat på att man får pynta upp 795:- extra om man vill ha iLife till sin Mac Pro. Känns faktiskt lite sniket.

Mitt fel, får skylla på migränen jag håller på att få. Ser lite lite suddigt.
Tar tillbaka allt.

Jag vet inte om jag håller med om en svindyr arbetstation. Om man jämför vad min gamla beiga G3 333mhz kostade som ny är ju denna nästan gratis. Shit vad priserna går ner på datorer. När jag köpte Ti Powerbooken 667 mhz för några år sedan kostade den 38 loppor. Så allt är relativt.

Jag tycker apple börjar bli riktigt prisvärda nuförtiden.

Ursprungligen av Zoega:

Mitt fel, får skylla på migränen jag håller på att få. Ser lite lite suddigt.
Tar tillbaka allt.

Jag vet inte om jag håller med om en svindyr arbetstation. Om man jämför vad min gamla beiga G3 333mhz kostade som ny är ju denna nästan gratis. Shit vad priserna går ner på datorer. När jag köpte Ti Powerbooken 667 mhz för några år sedan kostade den 38 loppor. Så allt är relativt.

Jag tycker apple börjar bli riktigt prisvärda nuförtiden.

Förlåt! Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menade inte att Mac Pro inte var prisvärd, för det är den verkligen för den råkraften! Jag menade snarare att en arbetsstation alltid kostar väldigt mycket pengar i jämförelse med en vanlig konsumentdator. Och eftersom proffs ofta kan lägga ut mer pengar på maskinvara så borde de också kunna lägga ut mer pengar på programvara...

Mvh/T

Mac Pro:

För de proffs som är i behov av råkraft och expanderbarhet till ett mycket bra pris så måste detta helt klart vara världens finaste arbetsstation. Jag känner glädje för deras skull...
Cool montering av hårddiskar och vilken liten plats Xeon-processorerna tar upp!

Xserve:

Jag kan inget om servrar så jag väljer att hålla käften i den här frågan...

Mac OS X 10.5 Leopard:

Om "Tiger" var det system där man på allvar lade grunden för framtiden och lade till lite kosmetika så kommer "Leopard" vara det system som får Mac OS X att för första gången kännas väldigt komplett...

Time Machine: inbyggd backupfunktionalitet = lyxigt! (äntligen en vettig implementation av 3D-interfacekonceptet)
Spaces: Yes! Äntligen virtuella skrivbord inbyggda direkt i systemet.
Mail, iCal, Spotlight, iChat: vet inte vad jag skall tycka...
64-bitars: bra
Core Animation: coolt
Tillgängligt: fantastisk bra röst, låter nästan verklig
Dashboard: Dashcode och Web Clip = praktiskt

Utöver det här vill jag se:

En ny Finder (vill väl nästan alla ha)
Ett enhetligt GUI som inte ser ut som nå'n jävla godisfabrik... annars får man väl fortsätta med Iridium...
ZFS som alternativ, som standard i 10.6 (?)
Ett ritprogram skall finnas i ett OS.
(Det skulle vara trevligt med ett enkelt sätt att ha teman och ikoner etc...)
Ett extremt säkert och integritetsförhöjande Safari 3.0
QuickTime med fullskärmsläge och MPEG2 för h-e!
iTunes 7
En förbättrad Dock som kan "fästas på båda sidor" så att man alltid har Finder och Papperskorgen på rätt ställe... och en ny uppdelning för den:
Finder/applikationsalias/minimerade fönster/mappar/Papperskorg. Samt möjlighet att "låsa fast" symboler. Jag vill helt enkelt ha en Dock som bättre överensstämmer med "Fitts lag"
Vad hände med "Piles" ?

Jag är övertygad om att "Leopard" kommer vara ett system med mycket substans. Jag kommer definitivt att uppgradera. Nu undrar man bara hur mycket RAM och Hårddisk det kommer att kräva...

/inlägg #99 - *firar med en bit mintchoklad*/

Mvh/T

Ursprungligen av Tobias Thor:

En ny Finder (vill väl nästan alla ha)

Det kommer säkert en massa nya godsaker, men hur drastisk förändring Findern kommer få kan man fundera öve när man läser kommentarerna av Marc en bit ner på denna sida:

http://viewfromthemountain.typepad.com/applepeels/2006/08/the_kiss_up_cul.html

"Those who are screaming for Apple to "Fix the F-ing Finder" are probably in for a long wait (i.e. those annoyances will more than likely remain in Leopard) because some of those annoying things don't seem to be high priority (I have a number of outstanding follow-up ID's dating back to the Jaguar seed which I'll probably re-file in Leopard if they haven't been addressed once the testing is started) and the team doing the Finder probably has their plate full programming/debugging the bells and whistles that Jobs thinks is important."

och

"As a tester, I always submitted plenty of detailed feedback and examples to improve the user experience and lot of these have still yet to be considered since at least the Puma (10.1) seed."

Men hoppas gör jag!

Ursprungligen av Tobias Thor:

Mac Pro:
Vad hände med "Piles" ?
Mvh/T

”Piles” är något jag tyckte var en riktigt bra funktion, särskilt att använda på skrivbordet, som lätt blir rörigt med temporära filer.

Synd att ”piles” inte kom med i tiger, får hoppas på Leopard, men det är väl knappast troligt. De tog väl ett medvetet beslut den gången.

/Jerker

En idé som aldrig kommer dyka upp men säkert kunnat råda bot på att vi ”pro users” vill ha så många funktioner är ett ”basic” och ett ”avancerat” läge under finderinställningar.

Då kunde en mer avancerad finder kunna bli verklighet. För det är svårt att lyckas med att få många funktioner att verka/se enkelt för en mindre van datoranvändare.

/Jerker

Det stämmer inte, iLife ingår. Däremot ingår inte iWork (vilket det inte gör på någon annan Mac heller). Inga konstigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 17:21

Mallar är tom användbara i program som Motion och DVD Studio Pro för de kan ge power-users idéer om vad man kan göra med programmet. För mig var mallarna i Motion en "kick-start" in i programmet, även om jag aldrig i livet skulle använda en "standard mall" på ett jobb jag tog betalt för. En modifierad mall är det dock inget fel på.

Vidare kan man spara egna mallar och använda internt - det finns många områden där man kanske har krav på att nyttja ex. Motion men att personerna som sitter och jobbar med det inte kan programmet vidare bra utan bara ska få ut 100 olika vinjetter till ett program eller dyl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 09:00

Momsen i Sverige är 25% och i USA diffar den mellan 0 och, tror jag, 8%. Generellt 6-7%.

USA
Mac Pro 2499 Dollar = 17 851 kr
MacBook 1099 dollar = 7 850 kr

SWE
Mac Pro 19 356 kr = 2709 dollar (+9%)
MacBook 8 636 kr = 1208 dollar (+10%)

Priser räknade ex. moms då. Med moms blir det ju et helt annan historia som inte Apple råder över.

Skulle priserna vara som USA med moms i Sverige får vi alltså en Mac Pro för 21 995 kr istället för 24 195 kr, eller en MacBook för under 10 000 kr.

Bevaka tråden