Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallells och säkerhet i nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 10:40

Halloj!
Jag undrar så smått hur det funkar med virtuella maskiner.
Jag sitter ibland i ett stort företagsnätverk med min mbp. Det är okej, för det är blandat xp/osx i nätverket. Men alla xp-burkar är nätverksinstallerade med massa hemliga grejer (virusskydd etc).

Jag har inte vågat starta parallells där. Men hur funkar det?
Är det osx säkerhet eller xp:s som råder när jag kör parallells?

Hänger ni med på frågan?

/pelle

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 11:04
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Halloj!
Jag undrar så smått hur det funkar med virtuella maskiner.
Jag sitter ibland i ett stort företagsnätverk med min mbp. Det är okej, för det är blandat xp/osx i nätverket. Men alla xp-burkar är nätverksinstallerade med massa hemliga grejer (virusskydd etc).

Jag har inte vågat starta parallells där. Men hur funkar det?
Är det osx säkerhet eller xp:s som råder när jag kör parallells?

Hänger ni med på frågan?

/pelle

Om du ger din virtuella XP-maskin tillgång till nätverket så är det XP:s säkerhet som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 11:35

Vilket rimligen innebär att jag bör köra deras nätverksghostinstallationsgrej.
Då kommer nästa fråga. Tror ni att man kan köra en nätverksinstallation på en virtuell maskin, så som de gör med sina xp-maskiner...

Alltså: Om man vill blåsa en dator där, så sätter de i en nätverkssladd och så kör man...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-20 15:05

Hej,
om det lyckas med deras ghostgrej beror på hur den virtuella maskinen emulerar intelmiljön framförallt vad gäller moderkortet. Samma sak gäller mellan olika moderkortsfabrikanter på PC-sidan. Om ni har flera OS X användare borde ni kunna effektivisera installationerna av era virtuella miljöer så här:
1. Skapa en modellmaskin i en mac och installera allt ni vill ha i den vad gäller säkerhet och användarapplikationer.
2. Sätt bootparametrarna för den virtuella maskinen att boota först från CD och hitta en startbar windows-CD som stöder nätverkskortet i mac-en.
3. Ghosta av den virtuella maskinen t.ex. via ghostcast eller till en USB-disk

alternativ 2
Skapa en mallmaskin enligt punkt 1 ovan
Klona maskinen i OS X såg att det finns sådana options
kopiera den virtuella disken till den andra OS X maskinen som du vill ha upp en windowsmiljö i.
OBS!!! Se till att inte ha några känsliga uppgifter i mallmaskinen när ni tar kopian av den oavsett metod.

Rapportera gärna tillbaka om ni har testat av det här.
/hälsningar Mikael Rundqvist
LiU

1
Bevaka tråden