Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen extern hårddisk, klarar mina krav

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en ny extern hårddisk, en av anledningarna är att min kabinett sen tidigare är trasig.

Men mina krav känns hellustiga nu för tiden, hittar som inte någon hårddisk som klarar av dem

Först och främst så är mitt krav Firewire och Ethernet, men redan där förlorar jag.

USB och Ethernet får jag titta på, men då vill jag kunna använda Ethernet samtidigt som
jag har hårddisken kopplad till USB och där förlorar jag.

Svårt att hitta information om det, Lacie Ethernet mini har jag fått reda på att den inte klarar
av att upprätthålla både ethernet och USB på samma gång.

Mina tankar börjar dra sig åt att köpa en Combo disk som har både Firewire och USB2 sen införskaffar man sig ett Fux board
och kopplar in Fux board på USB och Datorn på Firewire. Men där hittar jag noll information om att diskarna ska klara av att driva USB och Firewire på samma gång.

Varför jag vill ha Ethernet är att jag vill komma åt mina filer genom Internet då jag inte släpar med mig hårddisken. eller då jag inte har med mig datorn. Jag vill inte ha någon Server som står och slukar ström för det har jag redan för mycket av.

Finns det någon extern hårrdisk som är portabel och klarar av Ethernet och USB2 samtidigt utan avbrott, eller blir dett att göra något utav Fux Board, ända nackdelen med Fux Board är att det är bara USB 1.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 11:27
Ursprungligen av Falconix:

USB och Ethernet får jag titta på, men då vill jag kunna använda Ethernet samtidigt som
jag har hårddisken kopplad till USB och där förlorar jag.

Det där tror jag blir svårt.

Problemet att köra ethernet och USB samtidigt (eller två datorer samtidigt) på samma disk är att då disken anslutes till en dator så börjar operativsystemet att cachea (sp?) innehållet på disken. OSet försöket helt enkelt att ha de delar av filerna du använder i minnet så mycket som möjligt. Detta ger väldigt stora prestandavinster så du vill inte vara utan det. Denna cachning är orsaken till (1) att datorn blir arg (och du kan förlora data) om du rycker ut diskkabeln utan att snyggt mata ut enheten och (2) att OSet till mångas förtret aldrig har "ledigt minne", eftersom detta lediga minne används för cachning.

Tänk dig nu att du ansluter två datorer till en disk. Du kommer nu att få två cachar, en i varje dator. Uppdateringar från en dator kommer att först ske i den datorns cache, och något senare på hårddisken. Men den andra datorn kan ju ha det gamla datat kvar i sin cache. Totalt kaos utbryter och din disk kommer att bli korrupt utan någon mekanism som synkar OSens filcachar

En hårddisk som delar ut ethernet innehåller egentligen en egen liten dator med ett OS och en cache. Jag har mycket svårt att tro att du kommer att hitta någon sådan som kan ha en firewire/USB-anslutning igång samtidigt som den delar ut ethernet.

Tack nu har jag en teknisk förklaring på varför det inte finns någon hårddisk som klarar av det som jag vill ha, och jag är nöjd.

Tack så mycket

Får bli att man köper en Lacie Ethernet Mini då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 11:55

Falconix,

En MacMini borde lösa dina önskemål!!

Möjligheterna till anslutning blir åtminstone:

- Firewire & "TargetDisk" => Minin blir just en extern hårddisk...
- FireWire & nätverk via FireWire => Minin agerar server...
- Ethernet => Minin agerar server...

...om du sedan stoppar in ett AirPort-kort i Minin, ja då kan du även ansluta till den trådlöst...

Kanske inte den billigaste lösningen, men den uppfyller många av dina önskemål...

Lycka till,

- Torkel

I en annan tråd rekommenderade jag den här: http://www.excito.com/products.html
Kanhända löser den ditt problem också. Den har visserligen inte Firewire men väl USB 2. Jag vet dock inte hur pass bra den hanterar ethernet och usb samtidigt (och jag känner inte för att testa), men maila killarna på Excito och fråga (de är hjälpsamma och svarar snabbt - och att man kan ta det på svenska skadar ju inte heller ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 20:24

Det är ett riktigt skämt tycker jag att man tillverkat "närverksdiskar" utan gigabith-port. Någon som hittat en sådan? Skulle det finnas skulle behovet av en "dual link" (Firewire och ethernet ex) koppling inte vara lika nödvändig.

USB2 är skräp för diskar, det skulle jag undvika så långt det går.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-15 07:24
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är ett riktigt skämt tycker jag att man tillverkat "närverksdiskar" utan gigabith-port. Någon som hittat en sådan? Skulle det finnas skulle behovet av en "dual link" (Firewire och ethernet ex) koppling inte vara lika nödvändig.

USB2 är skräp för diskar, det skulle jag undvika så långt det går.

Det är för att en gigabitport kräver rätt hyfsad CPU för att klara av gigabit, dom vanliga lådorna som finns för tusenlapp som har 100Mb/s får man sällan ut mer än 3MB/s pga det sitter en liten enchips dator i dom.

För att spela samba i full fart kräver väl en G3 ~400 MHz och 32MB-64 RAM så det blir lite dyrare att bygga en sådan låda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 12:29

Ah... Jo, LaCie kör nu (de gjorde det inte förr) Gigabith i sin stora Ethernet drive. Men den har en 800Mhz CPU och embedded WinXP också så

Då var ethernet-diskar riktigt dåliga för min del ivf. Bra att veta!

1
Bevaka tråden