Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kränker din integritet i samband med uppdateringen till Mac OS X 10.4.7!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med uppdateringen till 10.4.7 har Apple lagt till en autentiseringsklient som kollar så att du inte laddat ned en "elak" widget. dashboardadvisoryd kontaktar Apples servrar i genomsnitt var åttonde timme och jämför dina installerade widgetar med de som finns på Apples egen widgetsajt. Syftet må vara gott. Men varför får man inte någon information om detta

Om du vill ta kontrollen tillbaka över din dator så kan du skriva följande i Terminalen:

sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.dashboard.advisory.fetch.plist

Källor:

http://www.idg.se/ArticlePages/200607/07/20060707132835_IDG.se722/20060707132835_IDG.se722.dbp.asp

http://www.dashboardwidgets.com/news/index.php?id=P62

Mvh/T

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-07 15:35

En enkel knapp i inställnings panelen säkerhet för att slå av funktionen skulle inte vara helt fel, och sen så är det ju lite fel att dom inte säger något. Undrar vad som sker om man har en widget som inte finns på apples sida. Har själv en egen snikrad widget som plockar ner en xml feed från en webplats - den funkar som förut, inga varnings tecken där.

Visserligen nämner de det lite lätt i beskrivningen av uppdateringen till Mac OS X 10.4.7:

Citat:

You can now verify whether or not a Dashboard widget you downloaded is the same version as a widget featured on (www.apple.com) before installing it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 17:20
Ursprungligen av Tobias Thor:

Om du vill ta kontrollen tillbaka över din dator...

Tar du inte i lite nu? Är det verkligen så farligt eller för den delen så mycket skillnad mot tex när iTunes mot CDDB? Vet att det inte är samma sak men man förstår väl vad jag menar ändå.

Ok, om de hade kollat upp alla dina word-dokuments namn eller nått sådant men...widgetar...

Ursprungligen av acke:

Tar du inte i lite nu? Är det verkligen så farligt eller för den delen så mycket skillnad mot tex när iTunes mot CDDB? Vet att det inte är samma sak men man förstår väl vad jag menar ändå.

Ok, om de hade kollat upp alla dina word-dokuments namn eller nått sådant men...widgetar...

Nej förvisso är det väl inte hela världen. Men det är av ren princip jag vill bevara ett visst mått av integritet. Sen så kan sådant här användas i kommersiellt intresse, någon som kommer ihåg iTunes ministore som fanns längst ned i iTunes som skickade information om ens musikvanor? Det är den utveklingen jag är orolig för. Jag tycker att om jag har köpt en dyr dator så vill jag ha rätt att ha den ifred. Apple får gärna skicka med alternativ för säkerhet och köpvanekontrollprogram för de som vill, men ge också användarna ett enkelt sätt att stänga av eller sätta på dessa funktioner via Systeminställningar.

Jag och säkert många andra med mig känner sig kanske obehagliga till mods när man känner sig övervakad. Även om det inte är så farligt kanske så är själva känslan tillräcklig för att man ska må dåligt. De är när marknadskrafter (och politiker) liksom smyger in mer och mer övervakning av människor man blir oroad över vad utvecklingen kommer att leda till.

Läs mer om övervakningssamhället här tex.

http://www.stoppa-storebror.se/

Fast visst, om en dator är kopplad till Internet så är man aldrig hundra procent säker vare sig från virus eller integritetskränkning. Alternativet får nog bli en dator som alltid är offline där man är 99,9 procent säker på att man får ha saker i fred. He, nu har jag en bra ursäkt för att köpa en till ny fin mac. (en online, en offline...perfekt)

Mvh/T

Senast redigerat 2006-07-07 20:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 19:07

Anledingen att de gör detta är väl för att eliminera risken för virus/malware vid installation av widgets eftersom detta varit en brist i tidigare system.
Angående iTunes så är det lite komiskt att man blir så upprörd när det är en funktion (som går att stänga av) som finns där för att tipsa användaren om musik som man kan tänkas tycka om baserat på vad man lyssnar på i övrigt.
Ibland går den här paranoian lite väl långt i min mening...

Ursprungligen av Tobias Thor:

Nej förvisso är det väl inte hela världen. Men det är av ren princip jag vill bevara ett visst mått av integritet. Sen så kan sådant här användas i kommersiellt intresse, någon som kommer ihåg iTunes ministore som fanns längst ned i iTunes som skickade information om ens musikvanor? Det är den utveklingen jag är orolig för. Jag tycker att om jag har köpt en dyr dator så vill jag ha rätt att ha den ifred. Apple får gärna skicka med alternativ för säkerhet och köpvanekontrollprogram för de som vill, men ge också användarna ett enkelt sätt att stänga av eller sätta på dessa funktioner via Systeminställningar.

Jag och säkert många andra med mig känner sig kanske obehagliga till mods när man känner sig övervakad. Även om det inte är så farligt kanske så är själva känslan tillräcklig för att man ska må dåligt. De är när marknadskrafter (och politiker) liksom smyger in mer och mer övervakning av människor man blir oroad över vad utvecklingen kommer att leda till.

Läs mer om övervakningssamhället här tex.

http://www.stoppa-storebror.se/

Fast visst, om en dator är kopplad till Internet så är man aldrig hundra procent säker vare sig från virus eller integritetskränkning. Alternativet får nog bli en dator som alltid är offline där man är 99,9 procent säker på att man får ha saker i fred. He, nu har jag en bra ursäkt för att köpa en till ny fin mac. (en online, en offline...perfekt)

Mvh/T

Problemet känns snarare vara att folk blir oroliga och paranoida när folk som du skriker ut över hela webben att all integritet är förlorad, bara för att Apple vet vilken version av deras widgetar man har. Herregud, lite sans tack!

Ursprungligen av Tobias Thor:

Nej förvisso är det väl inte hela världen. Men det är av ren princip jag vill bevara ett visst mått av integritet. Sen så kan sådant här användas i kommersiellt intresse, någon som kommer ihåg iTunes ministore som fanns längst ned i iTunes som skickade information om ens musikvanor? Det är den utveklingen jag är orolig för. Jag tycker att om jag har köpt en dyr dator så vill jag ha rätt att ha den ifred. Apple får gärna skicka med alternativ för säkerhet och köpvanekontrollprogram för de som vill, men ge också användarna ett enkelt sätt att stänga av eller sätta på dessa funktioner via Systeminställningar.

Jag och säkert många andra med mig känner sig kanske obehagliga till mods när man känner sig övervakad. Även om det inte är så farligt kanske så är själva känslan tillräcklig för att man ska må dåligt. De är när marknadskrafter (och politiker) liksom smyger in mer och mer övervakning av människor man blir oroad över vad utvecklingen kommer att leda till.

Läs mer om övervakningssamhället här tex.

http://www.stoppa-storebror.se/

Fast visst, om en dator är kopplad till Internet så är man aldrig hundra procent säker vare sig från virus eller integritetskränkning. Alternativet får nog bli en dator som alltid är offline där man är 99,9 procent säker på att man får ha saker i fred. He, nu har jag en bra ursäkt för att köpa en till ny fin mac. (en online, en offline...perfekt)

Mvh/T

Jag håller med om praktiskt taget allt i detta inlägget.
Det är inte graden av viktig information som är problemet, det spelar ingen roll om det är word-dokument eller om det är Widget-information.
Apple har inte att göra med om jag i min dator installerar widgets från något annat ställe eller inte, det är inte deras sak.
Du ska inte ens behöva kolla upp sådana här saker, för de ska inte finnas i grund och botten, punkt slut, det finns inget mer att diskutera.
Vad som kan diskuteras är om de inte istället borde sprida sådana saker via deras sida, och publicera att det finns möjlighet att få sådana prylar gratis om man vill ha det, men som default ska det inte vara där.
Det handlar inte om paranoia av något slag, utan rätten att få ha sin dator i fred.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-07-07 22:35

Är det någon som vet hur man kopplar på denna funktion igen? Var nämligen lite för snabb att stänga av den…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 23:45
Ursprungligen av Nadsat:

Är det någon som vet hur man kopplar på denna funktion igen? Var nämligen lite för snabb att stänga av den…

Kanske så här? load istället för unload? OBS, egen risk.

sudo launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.dashboard.advisory.fetch.plist

  • Oregistrerad
  • 2006-07-08 00:08

Att skriva att "Apple kränker din integritet" är lika opartiskt som att skriva att "Apple, tack vare Steve Jobs starka ledarskap har nu utvecklat ledande teknologi för att bekämpa malware och spyware som tar form av Widgets. Över hela Cupertino lägger folket ut rosor för att tacka Steve Jobs för att han gratis ger ut denna nya teknologi till folket i form av en uppdatering till det ultimata operativsystemet Mac OS X 10.4".

Med tanke på att Apple inte samlar in den data som dashboardadvisoryd skickar så är det ingen större fara.

http://writersblocklive.com/part-187

"Apple kränker din integritet i samband med uppdateringen till Mac OS X 10.4.7!"

Känns som en rubrik Epressen skulle ha hittat på...

"10.4.7 kollar automatiskt att du har senaste versionen av den Widget du installerar" känns vettigare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 09:32

Vad är det som gör att vissa människor blir helt tokiga och skriker så högt de kan när sådana här småsaker dyker upp.

Tycker det är grymt att Apple "säkrar upp" Dashboard. Om Apple verkligen ville veta (och stoppa) om du piratat Mac OS X så skulle de införa serienummer. Vad finns kvar att snoka i då? Dina mail eller bilder? Skulle inte tro det...

Edit: Tog bort en onödig mening.

Senast redigerat 2006-07-09 10:16
Ursprungligen av acke:

Vad är det som gör att vissa människor blir helt tokiga och skriker så högt de kan när sådana här småsaker dyker upp.

Tycker det är grymt att Apple "säkrar upp" Dashboard. Om Apple verkligen ville veta (och stoppa) om du piratat Mac OS X så skulle de införa serienummer. Vad finns kvar att snoka i då? Dina mail eller bilder? Skulle inte tro det...

Edit: Tog bort en onödig mening.

Jag tror att det handlar om geek-cred. Man måste visa att man gör ashemliga saker med sin dator och fruktar ett avslöjande från Apple.

Jag kan ju tillägga att jag också föredrar ett system som inte "ringer hem".

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror att det handlar om geek-cred. Man måste visa att man gör ashemliga saker med sin dator och fruktar ett avslöjande från Apple.

Jag kan ju tillägga att jag också föredrar ett system som inte "ringer hem".

Svar till Redglittercoffin:

Geek cred, visa att man gör ashemliga saker (=kriminella?)...
Alla människor som värnar om sin integritet är inte kriminella, jag lovar. Det finns goda människor också.

Svar till övriga:

Mitt syfte var att informera de som var intresserade om en eventuell kränkning av integriteten. Jag medger att jag kunde skrivit mer objektivt, men jag är en impulsiv person med starka känslor... :">

Det lät kanske som att jag nästan hatade Apple och allt de gjorde men så är inte fallet. De gör forfarande riktigt bra produkter. Men ibland tar de beslut som man inte gillar och jag ser mig som en medveten konsument. Ibland blir jag lite chockad hur många i macsfären som nästan försvarar Apple in i döden oavsett vad de gör. Apple är bara ett företag, och deras programvaror är bara verktyg. Ibland känns det som att bara man kritiserar Apple minsta lilla så är det så oerhört kontroversiellt och man ses nästan som en fiende till den "illusoriska mac-livsstilen".

De som kallar en paranoid. Fine! Gränsen för var paranoia börjar är svårdefinierad. Om jag verkligen var paranoid på riktigt skulle jag inte använda mitt riktiga namn här på 99mac. Jag skulle inte bo i en stad, inte ha internet. Människor som är paranoida på allvar bor typ ute i skogen isolerade med hagelgevär i ena handen för att försvara sig mot "demoner"

Och ta nu inte illa upp av det här inlägget för jag menar inget illa. Jag förklarar och försvarar bara min ståndpunkt.

Låt oss nu se fram emot WWDC i stället, jag tror att det kommer bli något alldeles extra...

Mvh/T

Senast redigerat 2006-07-09 16:56
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 18:01

Haha, man måste älska din sista mening i ditt inlägg; helt offtopic!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-19 08:02

Men kom igen nu, den tar en jävla CRC-siffra från din Widget och jämför med den dom har på sin egen sajt... Integritetskränkande, jo tjena...

Systemuppdateraren är också jättekränkande antar jag då? Eller alla andra programvarors uppdateringskoll...

Nej, det det är är olyckligt att dom inte låter en knäppa av det på ett lätt sätt. Men att det är så integritetskränkande vettefan..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 09:04

Hela resonemanget med kränkning är larvigt. För i så fall blir man kränkt så fort man gör en Google-sökning. Och hur många program är det inte som "ringer hem"? Ta CS-paketet till exempel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-19 09:23

Hmm, varför reageras det inte lika starkt på att Mac OS X automatiskt kollar om det finns uppgraderingar till dina installerade program/system (med Systemupdateraren) då? Vad är skillnaden, egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 16:04
Ursprungligen av Jogin:

Hmm, varför reageras det inte lika starkt på att Mac OS X automatiskt kollar om det finns uppgraderingar till dina installerade program/system (med Systemupdateraren) då? Vad är skillnaden, egentligen?

Bra sagt! Dock kan man stänga av den funktionen via kontrollpanelen...
Men jag antar att de som är lite rädda om sin integritet här redan har gjort det.

1
Bevaka tråden