Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash så fruktansvärt långsamt på min Powerbook som segat ner sig rätt bra

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-05 01:45

Hejhej!
Jag vet att flashspelaren till mac är slöare än den till pc men nu har tycker jag att allt har blivit mycket slöare på min powerbook 15" 1,5ghz 1,5gb ram, vilket är tråkigt eftersom att jag gör lite saker i flash och gärna kikar på lite andra sidor för att se vad som är nytt.

Jag tycker också att min powerbook generellt är betydligt slöare än andras macar. Min före detta lärares ibook med lägre klockfrekvens och mindre ram kändes betydligt rappare och en arbetskamrats mac mini G4 med 1 gig ram känns också snabbare.

Så jag undrar helt enkelt hur får jag flash att flyta på bättre och hur får jag min powerbook att flyta på lite bättre? Någon som kan hjälpa mig?

tack på förhand
Mårten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-05 01:54

Installera Flash 9, version 8 och senare än mycket snabbare.

  • Medlem
  • 2006-07-05 01:57

har installerat flash 9, blev inte bättre för det..

Kanske för många fonter i systemet? För lite ledigt hårddiskutrymme? Långsam hårddisk?
Inte startat om på ett tag? Många aktiva program igång samtidigt?

  • Medlem
  • 2006-07-05 16:25
Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske för många fonter i systemet? För lite ledigt hårddiskutrymme? Långsam hårddisk?
Inte startat om på ett tag? Många aktiva program igång samtidigt?

Har testat att starta om och inte ha några program alls igång men det är väldigt segt ändå. Jag använder linotype fontlibrary eller vad det heter och har inte alls speciellt många fonter aktiverade. Min 80gb hdd som är av den långsammare varianten har 4gb ledigt utrymme.

Om det hjälper er felsökare där ute

Ursprungligen av Toke:

Har testat att starta om och inte ha några program alls igång men det är väldigt segt ändå. Jag använder linotype fontlibrary eller vad det heter och har inte alls speciellt många fonter aktiverade. Min 80gb hdd som är av den långsammare varianten har 4gb ledigt utrymme.

Om det hjälper er felsökare där ute

4GB är sannolikt för lite ledigt hårddiskutrymme och möjligtvis så kanske linotypes fonthanterare kanske inte är så optimerad till intelosx?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-06 10:15
Ursprungligen av Simon Templar:

4GB är sannolikt för lite ledigt hårddiskutrymme och möjligtvis så kanske linotypes fonthanterare kanske inte är så optimerad till intelosx?

Linotype Fontexplorer är grymt snabbt och finns i universal-version, men eftersom han har en Powerbook så spelar det knappast någon roll.

Har du testat att köra igång aktivitetshanteraren/Activity monitor? Gör det och se om det är något program som suger musten ur datorn.

En annan idé är att köra Onyx och rensa bort lite gammal skit: http://macupdate.com/info.php/id/11582

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 06:29

Lite OT ... Jag vet att det sägs att man bara behöver ställa Macen i Viloläge under ex. natten, så behöver man inte starta upp den sen, men en dator mår BRA av att vara avstängd ibland... jag stänger alltid av min PM G3 350mhz över natten, och den är rappare än mycket annat jag sett i livet...

Du borde i vilket fall som helst rensa hårddisken lite, att Flash funkar skamligt segt på Mac har jag bestämt mig som en självklarhet eftersom komponenterna verkar vara kasst optimerade.

Jag tror att man "helst" ska ha ca 6 GB ledigt, just för temporära filer som programmen använder.

  • Medlem
  • 2006-07-05 18:44

Det är inte så att en formatering eller ominstalation av osX skulle hjälpa? eller tänker jag i windowsbanor nu? ^^

Ursprungligen av Toke:

Det är inte så att en formatering eller ominstalation av osX skulle hjälpa? eller tänker jag i windowsbanor nu? ^^

Tror du tänker som Bill Gates nu, ja.
Du kan ju testa att reparera behörigheter, kanske tömma cache i webläsaren också.

  • Medlem
  • 2006-07-05 23:10
Ursprungligen av apple4ever:

Tror du tänker som Bill Gates nu, ja.
Du kan ju testa att reparera behörigheter, kanske tömma cache i webläsaren också.

cachen är tömd, hur reparerar man behörigheter?

längtar till den nya motsvarigheten till G5an släpps

på min burk (PB 17" 1.67, 1GB ram) så ligger det virtuella minnet på nästan 8 GB (creative suite är skyldig till det mesta av det). Så om jag skulle sitta med 4GB ledigt så skulle nog min dator sega ner sig nått fantastiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-06 10:22

Om du vill snabba upp din dator ordentligt rekommenderar jag att köpa ny hårddisk, en 7200 varvare. Den gjorde underverk med min iBook G4.

  • Medlem
  • 2006-07-07 22:47

tack för alla svar. Ska nog föra över allt jag har i princip till min andra dator här hemma och se om det flyter på bättre.

Vad kostar en ny snabbare/större hdd till min powerbook?

Ursprungligen av Toke:

Vad kostar en ny snabbare/större hdd till min powerbook?

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10094

1
Bevaka tråden