Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop pc-mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-07 14:22

Jag ber om ursäkt om denna tråd lever farligt nära FAQ-gränsen. Men jag har letat och letat, läst och läst, och inte riktigt fått kläm på mitt problem. Ska försöka att ställa frågan så precist jag kan! Men som alla förstått av rubriken är jag inte nätverksmogulen nummer ett
Please bear with me!

Hemma hos oss har vi:
1 stationär PC (Windows XP, home edition)
1 bärbar Powerbook G4 (OS X 10.2.8)
1 D-Link 604 router, ej trådlös
Internet via Bredbandsbolaget (bredbandsuttag)

Vi har pluggat in allt och kan surfa och så. Men, nu vill vi få till ett litet hemmanätverk så att vi kan byta filer och dylikt. Möjligen dela skrivare, men inget annat spektakulärt.

Vad behövs göras på de bägge datorerna?
Jag har aktiverat windowsdelning i systeminställningar och lagt upp ett användarkonto för min sambo. Men mer än så har jag inte gjort. Sambon är inte hemma för tillfället så jag har inte "gett mig på" hennes dator.
Hur går vi tillväga steg för steg på de olika burkarna för att få dem att bli kompisar?

/Panikslagen newbie

Så här står det i MacHjälp.

-Öppna Systeminställningar och klicka på Fildelning. Klicka på Tjänster om det behövs.
-Markera Windows-delning i listan och klicka på Start.
-Klicka på Konton och markera namnet på det användarkonto som ska dela filer. Ange lösenordet för den användaren.
-Under tjänstelistan visas datorns nätverksadress. Den adressen ger du till Windows-användarna.

Så du behöver inte skapa ett konto till på macen bara för att dela filer. Bara öppna upp ditt konto för Windows-delning så kan man se och spara i Delad-mappen på ditt konto.

snusmumriken

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-08 13:26

Det är en god idé att skapa egna användare för varje användare på såväl Mac:en som i Windows. Med funktionen snabbt användarbyte i båda systemen försvinner mycket av besvär.

Den här artikeln är lite krångligt skriven men går igenom inställningarna för fil- och skrivardelning i såväl Windows som Mac OS (och Linux om det behövs). Läs hela artikeln (särskilt sista sidan) noggrant så blir nätverket smidigare att använda.

1
Bevaka tråden